به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام قاسم محمدزاده روز شنبه در جلسه شورای زکات و دوره آموزشی عاملان زکات در هریس افزود: حدود 25 میلیارد ریال از زکات فطریه سال گذشته معادل 68 درصد محقق شده است.
وی یادآوری کرد: از کل زکات جمع آوری شده 60 درصد برای امور محرومان و 40 درصد به طرح‌های عمرانی عام المنفعه اختصاص‌ یافته است.
رئیس اداره زکات آذربایجان شرقی با بیان اینکه میزان زکات جمع‌آوری شده در سال 95 نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش ‌یافته است، گفت: پیش‌بینی می‌ شود در سال96 آذربایجانی‌ها حدود 189 میلیارد ریال زکات پرداخت کنند که این میزان موجب رشد 30 درصد زکات می شود.
محمدزاده ادامه داد: آذربایجان شرقی در عملکرد درآمد زکات در سال 95 در سطح کشور رتبه ششم را به دست آورده و در زمینه جمع‌آوری زکات فطره رتبه سوم را در بین استان‌ها کسب کرده‌ است.
وی با اشاره به رشد میزان زکات جمع آوری شده در هریس نسبت به سال 94 اظهار کرد: سال گذشته میزان زکات جمع آوری شده در این شهرستان حدود 1.7 برابر شده است.
رئیس اداره زکات آذربایجان شرقی از تشکیل شورای زکات روستاها در سال 95 و تقویت و تنفیذ اختیار به این شوراها در جمع آوری و هزینه کرد در سال 96 خبر داد و یادآوری کرد: در این طرح زکات توسط شورای منتخب روستا با حکم امام ‌جمعه از روستاییان جمع‌آوری و زکات واجب و فطریه در خود روستاها هزینه می شود.
حجت الاسلام محمدزاده ادامه داد: در سال گذشته بیش از 500 نفر به‌ عنوان مبلغان زکات در سطح استان با دبیرخانه شورای زکات همکاری داشتند و در سال جاری هم بصورت تخصصی این همکاری ادامه می یابد.
وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال 96 از یک هزار و 678 روستا حدود 190 میلیارد ریال زکات جمع‌آوری شود که 114 میلیارد ریال این مبلغ برای امور محرومان اختصاص می یابد.
رئیس اداره زکات آذربایجان شرقی اضافه کرد: دبیرخانه‌ها با تعاملی که در بین اعضای شورای زکات شهرستان‌ها و روستاها بوجود آورده به ‌صورت جهادی و امدادی وارد عرصه ساخت مسکن مددجویی و نیازمندان و تامین نیازهای ضروری فقرا با عزم انقلابی و حرکت جهادی می شود.
محمدزاده با تاکید بر اینکه اعضای شورای زکات شهرستان‌ها برای پیشبرد اهداف و سیاست‌ها منتظر تفاهم‌نامه و دستورالعمل‌ها نباشند، افزود: تمامی اعضای شورای زکات باید در حیطه کاری که قانون اجازه فعالیت در حوزه اداری داده و با رعایت مسائل شرعی و اداری در تقویت امر زکات تلاش مضاعفی انجام دهند.
امام جمعه هریس نیز در این آئین گفت: اقامه کننده نماز که با خدای منعم ارتباط برقرار کرد و از او تقرب جست از خلق خدا غافل نمی شود و لازمه این عدم غفلت، رفع مشکلات آنان و از جمله برطرف کردن فقر و نیازهای مادی و اقتصادی با پرداخت زکات و انفاق های مالی است.
حجت الاسلام قهرمان احمدی افزود: قرآن کریم پایه های حکومت محرومان و مستضعفان را برپایی نماز و پرداختن زکات و امر به معروف و نهی از منکر می داند.
وی اظهار کرد: اگر چه زکات واجب مالی، محدود است ولی زکات غیرمالی محدود نبوده چنان که حضرت رسول اکرم (ص)فرمود 'برای هر چیزی زکات است و زکات خانه اتاق پذیرایی از مهمان است.'
خبرنگار: محمد طلوعیان** انتشار دهنده: رستگار
7227/8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.