به گزارش ایرنا، خلیل ساعی روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی اصلاح الگوی مصرف آب در مزارع شهرستان عجب شیر که به عنوان پایلوت در کشور اجرا می شود بر اصلاح الگوی مصرف و اصلاح شیوه‌های آبیاری و صرفه جویی آب در بخش کشاورزی تاکید کرد و افزود: سهم آذربایجان شرقی 30 میلیون متر مکعب است که از این میزان 15میلیون متر مکعب از سد قلعه چای عجب شیر رهاسازی می شود.
وی اصلاح الگوی مصرف در بخش کشاورزی را نیاز ضروری این بخش عنوان کرد و گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی ایران 90 درصد است در حالی ‌که متوسط جهانی آن حدود 70 درصد است.
وی گفت: البته از 90 درصدی که در بخش کشاورزی مصرف می شو د 80 درصد آن هدر می رود از این رو شاخص ‌ترین برنامه جلوگیری از هدررفت آب، اجرای آبیاری تحت فشار است.
ساعی افزود: اصلاح الگوی آب در مزارع شهرستان عجب شیر به عنوان پایلوت در کشور با مشارکت کشور استرالیا از اواخر فروردین ماه اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت، این طرح در حوضه دریاچه ارومیه نیز اجرا خواهد شد.
وی همچنین از کاهش 2 سانتیمتری ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبرداد و افزود: علت این کاهش ذوب نشدن برف ها در ارتفاعات و کاهش بارش های فصلی است که امیدواریم با بارش های بهاری این کاهش جبران شود.
وی با اشاره به اینکه با تخصیص اعتبارات در روزهای آتی شاهد افزایش تعداد پروژه های مرتبط با دریاچه خواهیم بود، گفت: بر اساس اطلاعات اعلام شده ازحدود 9 سال قبل تاکنون به طورمتوسط سالانه یک میلیاردمترمکعب آب و 220 کیلومترمربع ازسطح دریاچه کم شده که برای جبران این وضعیت لازم است سالانه 40 درصد درمصرف آب کشاورزی حوضه آبریزاین دریاچه صرفه جویی شود.
فرماندار عجب شیر نیز در این جلسه با اشاره به تغییر الگوی مصرف و نبود بارش باران و خشکسالی های چند ساله در منطقه، یکی از مهمترین راهکار های جلو گیری از هدر رفت آب را برنامه ریزی و مدیریت الگوی مصرف در حوزه های صنعت ، کشاورزی و شرب عنوان کرد.
سید شمس الدین مراثی گفت: مدیریت مصرف آب تنها در سایه اصلاح الگوی مصرف میسر می ‌شود و مشارکت کشور استرالیا را قدمی مهم در این راستا عنوان کرد و تمام دستگاه‌ ها و ارگان ‌های ذیربط وظیفه دارند تا نسبت به این مهم اقدام کنند.
وی گفت: با توجه به کمبودهای موجود در بخش کشاورزی، افزایش بهره‌ وری در استفاده از آب در تمام بخش‌ های کشاورزی ضروری است و باید تلاش کرد تا با جلوگیری از مصرف زیاد آب و افزایش راندمان بهره ‌وری، بدون کاهش سطح زیر کشت میزان تولید را افزایش داد.
فرماندار شهرستان عجب شیر تصریح کرد: مهمترین راه برای گذر از بحران کم ‌آبی استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری است.
شهرستان عجب شیر با حدود 85 هزار نفر جمعیت در98 کیلومتری جنوب غربی تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: شهرام ناعم وند ** انتشار دهنده:عیسی عطاپور**
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.