به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده شنبه شب در بیست و هشتمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، افزود: با وجود 400 شرکت بزرگ و کوچک تولیدی و شش دانشگاه و مرکز علمی و تحقیقاتی در حوزه نفت و گاز باید از سال ها قبل نسبت به ورود موثر استان در این حوزه مهم و اقتصادی گام های اساسی برداشته می شد، اما هم اکنون نیز دیر نشده و صنعتگران استان در این حوزه باید اهتمام ویژه ای از خود نشان دهند تا سهم آذربایجان شرقی از صنعت نفت و گاز حاصل شود.
وی با اشاره به رایزنی های مدیریت استان با مقام های کشوری از جمله معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت، اظهار کرد: همه مسئولان از اینکه آذربایجان شرقی وارد این بازار شود استقبال کرده و دستورات لازم را صادر کرده اند.
جبارزاده ، تجمیع 400 شرکت تولیدی در حوزه نفت و گاز در قالب کنسرسیوم و ایجاد شرکت های بزرگ صنعتی را لازمه ورود آذربایجان شرقی به این بازار پرمنفعت دانست و گفت: نمانیدگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز باید در این زمینه مساعدت های لازم و کافی را از صنعت استان انجام دهند.
وی ، وجود شش دانشگاه و مرکز علمی و تحقیقاتی با حداقل 300 عضو هیات علمی در حوزه نفت و گاز را یکی از شاخص ترین و موثرترین مزیت های آذربایجان شرقی در ورود به این بازار بیان کرد که به گفته وی می تواند سهمی قابل توجه از سود سرشار این صنعت مادر را به استان سرازیر کند.
جبارزاده ادامه داد: مسئولان اجرایی با طرح های مختلف نسبت به شناسائی فرصت های حوزه نفت و گاز استان اقدام کرده اند و از این به بعد نوبت بخش خصوصی است که با تمام توان خود وارد عرصه شده و سهم استان از این حوزه مهم را بستاند.
وی با اشاره به توانمندی های بسیار بالای آذربایجان شرقی در زمینه تامین قطعات مورد نیاز صنعت نفت و گاز، خواستار ورود جدی شرکت های تولیدی و موسسات علمی به این حوزه شد.
جبارزاده، ایجاد و راه اندازی کنسرسیوم نفت و گاز در آذربایجان شرقی را مهم خواند و پیشنهاد کرد با ایجاد شرکتی به نام ' نفت و گاز آذربایجان ' می توان حضوری پر رنگ در مناقصات وزارت نفت داشت.
به گزارش ایرنا، در این نشست گزارشی از خوشه صنعت نفت و گاز منطقه ویژه فناوری ربع رشیدی قرائت شد که طی آن به مزیت ها و نقاط ضعف و قوت صنایع مربوط به نفت و گاز آذربایجان شرقی پرداخته شد.
فعالیت تعداد 49 شرکت در تولید کالا، 13 شرکت در حوزه پیمانکاری، 67 شرکت در زمینه تست و گواهی محصولات، 211 شرکت در تولید قطعات و خدمات فنی و مهندسی، پنج واحد تاسیسات نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین وجود شش دانشگاه و موسسه در حوزه خدمات علمی و تحقیقاتی با 384 هیات علمی و یکهزار و 383 نفر دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی از جمله رئوس گزارش فوق بود.
در این گزارش آمده است: آذربایجان شرقی با توجه به پتانسیل های موجود می تواند حداقل در سه حوزه شامل شیرهای ایمنی و کنترلی، الکتروموتورهای ضدانفجار و ماشین های دوار از مجموع 10 گروه کالای اولویت دار وازرت نفت وارد بازار شود.
فروش سالانه یکهزار و 525 میلیارد ریالی صنایع مربوط به حوزه نفت و گاز آذربایجان شرقی در این گزارش قید شده است که رقم نازلی به شمار می رود.
نبود ارتباط با شرکت های بزرگ و فعال، ارتباط ضعیف با شرکت های خارجی، نبود تشکل های صنفی، گرایش به قطعه سازی تا مجموعه سازی و نبود شرکت های مادرتخصصی از جمله نقاط ضعف صنایع نفت و گاز آذربایجان شرقی است.
به گزارش ایرنا، همچنین در گزارش فوق، تولید اقلام جدید، توانایی ساخت پمپ های بزرگ و توان ورود به تجهیزات دوار از نقاط مثبت و مزیت های صنایع وابسته به نفت و گاز در استان عنوان شده است.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.