به گزارش ایرنا، سوق دادن مردم به سمت کالای ایرانی و تشویق آنها برای خرید و مصرف تولیدات داخلی نیاز به برنامه ریزی مدون و حمایتی دارد و تولیدکننده داخلی نیز به جای عرضه کالای خود با نام تجاری خارجی باید به دنبال جلب اعتماد مشتریان داخلی باشد.
عواقب گرایش به کالاهای مصرفی خارجی بر کسی پوشیده نیست بیکاری، رکود و مشکلات و آسیب های اجتماعی از جمله عوارض رونق خرید و مصرف کالای خارجی است اما تغییر این روند باید با حمایت از تولیدکننده و بالابردن کیفیت همزمان صورت گیرد.
معاون فرماندار عجب شیر در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: تحقق یافتن مقوله مهم اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب زمانی عملی خواهد شد که ما به مصرف کالاهای داخلی سوق پیدا کنیم.
رضا رحمت اللهی افزود: به طور قطع مصرف کالای ایرانی باعث پویایی اقتصاد کشور، اشتغالزایی، شکوفایی تولید ملی، افزایش صادرات و جلوگیری از تعطیلی صنایع و کارخانه ها می شود.
وی گفت: تجربه کشورهای موفق در رونق اقتصاد و اشتغال، نشان می‌ دهد که خرید کالاهای با کیفیت تولید داخل می ‌تواند افزایش تقاضا و متعاقب آن ظرفیت تولید را بالا ببرد و در نتیجه فضای بسیار مناسبی برای توسعه‌ و بهبود روز افزون صنایع داخلی و خروج از رکود و افزایش اشتغالزایی شود.
وی گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب ما باید تولید ملی را افزایش دهیم، تقویت کنیم، عادت کنیم به مصرف تولیدات داخلی، عادت کنیم به بالابردن کیفیت تولیدات داخلی، که البته در این مورد مسئولان دولتی و همچنین قانونگذاران وظایف سنگینی دارند.
رضا شریفی تولیدکننده و فروشنده لوازم خانگی، بر ضرورت ارایه راهکارهایی برای رسیدن به جایی که کالای ایرانی مورد استقبال مردم واقع شود تاکید کرد و گفت: دولت می تواند خرید محصولات خارجی توسط دستگاه های تابعه خود و کلیه دستگاه هایی که به نوعی بودجه خود را از دولت دریافت می کنند را ممنوع اعلام کند که این کار پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان کشور اجرایی شد و هیات دولت در سفر استانی به همدان خرید هرگونه کالای خارجی که مشابه آن در داخل تولید می شود را ممنوع اعلام کرد که این اقدام مثبت دولت گامی بلند در جهت حمایت از تولید داخل و توجه به محصولات ایرانی است.
وی گفت:اگر می خواهیم مردم به خرید کالای خارجی عادت نکنند، باید از کالای ایرانی به طور بی شائبه حمایت کنیم چرا که حمایت از تولیدات داخلی پاسداری از اقتصاد ملی است؛ لذا ابتدا دولت باید خود را از خرید کالای خارجی و ترجیح آن بر تولیدات داخلی مبرا کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید با رسیدگی به موضوع مشکلات تولید کنندگان و معیشت کارگران زمینه های لازم برای تولید کالای ایرانی با کیفیت را فراهم کنند.
وی اظهار کرد: دولت برای انجام این کار ضمن فرهنگ سازی و تشریح فواید خرید کالای ایرانی برای کشور، باید زمینه را نیز برای راغب شدن مردم به تولیدات داخلی از طریق افزایش کیفیت و مناسب سازی هزینه تمام شده فراهم کند.
مریم شهبازیان تولید کننده اجناس چرمی و صنایع دستی افزود: تاکید بر مصرف کالای ایرانی، فقط توصیه ای برای مصرف کنندگان نیست بلکه تولید کننده هم باید با ارائه کیفیت برتر و قیمت پایین تر، اجازه ندهد که مشتریان به کالای خارجی تمایل پیدا کنند.
وی ادامه داد: تولید کننده باید مصرف کننده را محترم بشمارد و کالای مرغوب به او بدهد و مصرف کننده هم باید تا جنس ایرانی هست، جنس خارجی نخرد.
وی گفت: نخریدن کالای ایرانی به معنای ماندن تولیدات در انبارهاست و اینکه هزینه های صرف شده برای تولید نه تنها به سود تبدیل نشده بلکه با زیان انباشته نیز مواجه شده است.
شهبازیان افزود: این اتفاق باعث می شود کم کم تولیدکنندگان نه انگیزه ای برای تولید داشته باشند و نه پولی که برای این فعالیت اقتصادی سرمایه گذاری کنند.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان عجب شیر نیز گفت: برای ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی باید از کار فرهنگی، تبلیغات و آماده سازی فکر و رفتار نوجوان و حتی کودکان بهره برد و از تاثیر آموزش و پرورش با مستندات و کتاب های مخصوص خرید کالای ایرانی برای اصلاح رفتار اجتماعی استفاده کرد.
محمد علی صمد زاده گفت: یکی از عوارض خرید کالای خارجی بیکاری و تعطیلی واحدهای تولیدی داخلی است که امروز بسیاری از خانواده ها با معضل بیکاری به نوعی گریبانگیر هستند که این معضل خود زمینه ساز معضلات اجتماعی بسیاری است.
وی اظهار کرد: با این حال آموزش و پرورش با آموزش دانش آموزان، باید خانواده ها را به هنگام خرید کالا به این موضوع متوجه سازد که با خرید کالای ایرانی چه خدمتی به کشور خود می کنند.
وی افزود: از تبلیغ و خوب جلوه دادن کالاهای خارجی در رسانه ها نیز باید خودداری کرد زیرا با این کار ایرانی می آموزد کالای خارجی را به کالای داخلی ترجیح دهد.
گزارش از شهرام ناعم وند** انتشار: محمد رستگار
7485/3077/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.