به گزارش ایرنا، اسماعیل جبارزاده روز سه شنبه در ستاد فرش استان افزود: فلسفه وجودی این جلسه این است که آذربایجان شرقی را که یکی از قطب های تولیدی فرش است از بی توجهی که در سال های گذشته نسبت به ان شده است جبران کنیم.
وی با بیان اینکه هر قالی فرشی که صادر می شود در واقع صدور یک پیام هنری است گفت: طرح، رنگ و نقش هر تخته فرش قالی آذربایجان پیام صلح، دوستی، محبت و عشق است که از ایران اسلامی به کشورهای مقصد صادر می شود.
جبارزاده اظهار کرد: حمایت از فرش دستبافت جزو وظایف مهم و تکالیف مستمر ماست و از بدو ورود به استان یکی از اهداف و شعارهای ما حمایت تمام و کمال از هنر صنعت فرش است.
وی اضافه کرد: توانستیم بازار فرش را در سال جاری به نسبت سال 1392 که در شرایط رکود و وضعیت نابسامان قرار داشتیم پشت سر بگذاریم و امروز بازارهای دنیا در حال تسخیر توسط بازرگانان فرش تبریز است.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: یکی از موانع عمده صادرات فرش عدم مراودات تجاری با دنیا بود که امروز با برجام این امکان فراهم شده که بازرگانان ما بتوانند نسبت به صادرات فرش اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه مقدمات حضور با قدرت در بازار جهانی فرش دست بافت فراهم شده است، گفت: در سه سال گذشته اقدام بسیار مهمی در خصوص معرفی تبریز به عنوان پایتخت جهانی فرش دست بافت انجام گرفته است.
جبارزاده اظهار کرد: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 میلادی مکمل کسب عنوان تبریز پایتخت جهانی فرش است.
وی گفت: ضروری است بخش خصوصی پای کارآید و از فرصت های به وجود آمده به نحو احسنت استفاده کنند.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: باید سال 1396 سال رونق تولید فرش باشد و برای اینکه بتوانیم با قدرت در صنعت فرش تجارت کنیم باید نسبت به تولید با کیفیت و قیمت مناسب فرش توجه جدی شود.
وی اظهار کرد: دیگر زمان این نیست که با سلیقه و اجبار خود فرش ببافیم امروز مشتری تعیین می کند که چه فرشی بافته شود.
جبارزاده گفت: باید نسبت به نیاز بازار تولید انجام شود و نباید بافنده به ذهن و معیارخود در تولید اکتفا کند بلکه تولید متناسب با سلیقه مشتری انجام شود.
وی ادامه داد: ستاد فرش با همکاری سازمان صنعت و معدن برای بازرسی از فروشندگان مواد اولیه اقدام کند و اداره کل گمرک تبریز نیز به هیچ عنوان اجازه ورود کالای بی کیفیت رنگ و مواد اولیه فرش با عنوان کالای با کیفیت را ندهد.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: تا سال 1400 شمسی باید برای هر ایرانی یک تخته فرش دست بافت تبریز فروخته شود تا نشانی از آذربایجان در خانه هر ایرانی خودنمایی کند در کنار این امر بازارهای جهانی نیز مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: هر نمایشگاهی که با عنوان فرش در هر نقطه از کشور و جهان برگزار می شود ضروری است که فرش دست بافت تبریز در آنجا به نمایش گذاشته شود.
جبارزاده با اشاره به برگزاری اجلاس شهرداران جهانی صنایع دستی در 15 تیرماه 1396 در تبریز گفت: در کنار این اجلاس باید نمایشگاه ملی فرش دست بافت در تبریز برگزار شود و این در تقویم نمایشگاه بین المللی تبریز در نظر گرفته شود.
وی همچنین از بازاریان تبریز درخواست کرد: در ایام نوروز بازار را زنده نگهدارند تا مسافرانی که به تبریز می آیند با فروشگاه های بسته مواجه نشوند.
خبرنگار: مینا بازگشا ** انتشار:محمد رستگار
6120/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.