به گزارش ایرنا، الهام امین زاده روز چهارشنبه در اولین همایش ملی 'نگرشی نو بر حقوق شهروندی' در سالن اجتماعات شهرداری تبریز افزود: در این خصوص هم اکنون در استان خراستان رضوی برخی وکلا به صورت رایگان برای کمک به سراغ زندانیانی می روند که به علت فقر فرهنگی و مادی امکان دسترسی به حقوق خود را ندارند و آن استان از این نظر به عنوان الگو معرفی می شود.
وی اظهار کرد: در استان یزد احکام صادره بیشتر غیرحبس بوده و پدر خانواده در بیرون از زندان به کار اجباری مشغول می شود که به این طریق بچه سرخورده نمی شود و در استان خوزستان نیز آموزش حقوق کشاورزی به مردم ارایه می شود.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با بیان اینکه تبریز جزو اولین ها در کشور محسوب می شود، یادآوری کرد: برای آذربایجان شرقی نیز عرصه ای از حق شهروندی مانند حقوق مدنی، اجتماعی و اقتصادی که نمونه است باید تعیین شود تا در سطح ملی و منطقه ای به عنوان الگو در این زمینه معرفی شود.
امین زاده، با اشاره به اینکه در حکومت های استبدادی و اشرافی رابطه ارباب رعیتی حاکم است و در برخی حکومت ها نیز با استفاده از میل و خواسته مردمی بدنبال اقتدار طلبی فردی هستند، ادامه داد: در حکومت های اسلامی رابطه حکومت با مردم بر اساس مسئولیت برای حفظ منافع اساسی و اصلی مردم است.
وی گفت: در حکومت اسلامی مسئولان باید به مردم عشق بورزند و منافع آن ها را در کوتاه مدت و بلند مدت در نظر بگیرند.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به بیانات حضرت علی (ع) و امام باقر (ع) در خصوص رعایت حق مردم یادآوری کرد: در این سفارش ها هیچ موردی از اقتدار، تحکم، زد و خورد و بگیر و ببند وجود ندارد و در مقابل بر حق مردم، محبت، عطوفت و مهربانی با آنان تاکید شده است.
امین زاده، ادامه داد: در حکومت اسلامی حق و تکلیف در کنار هم بوده و ایده قرآن و کلام معصومان که در دهه های اخیر در غرب شناسایی شده، شهروند مسئول است.
وی با بیان اینکه از دهه 90 به بعد این ایده به شهروند فعال و مسئول تعدیل یافته است، گفت: در این راستا حقوق بشر فردگرای لیبرال به کسی که در کنار ذی حق بودن مسئولیت دارد، تبدیل شده است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی تاکید کرد: در تمدن آئینی، اسلامی و ایرانی ما، اخلاق نوعدوستانه و مراقبت از یکدیگر جزو مفاخر دینی، ادبی و اسلامی بوده و در اشعار، آیات و روایت ها به آن ها تاکید شده است.
امین زاده با اشاره به تاریخ مشروطه در کشور و خواستگاه آن از تبریز گفت: بر این اساس حقوق شهروندی نیز به نوعی از این شهر شروع شده است.
به گزارش ایرنا، وی با اشاره به پیشینه طرح حقوق شهروندی در کشور یادآوری کرد: فرمان 8 ماده ای امام راحل در سال 1361، فرمان 8 ماده ای رهبر معظم انقلاب در سال 1381، پیشنهاد قوه قضائیه و تصویب قانون آزادی های اساسی و احترام حقوق شهروندی در مجلس شورای اسلامی در سال 1383 و تشکیل کمیته های صیانت از حقوق شهروندی و حجاب و عفاف در سال 1388از جمله اقدام ها در این خصوص است.
دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی با اشاره به ابلاغ منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهوری در 29 آذر سال 95 گفت: در این سند ایرانی و اسلامی 120 ماده ای، جمع بندی حقوق شهروندی از هر رده و قشری به صورت پیشرفته، ساده و روان نوشته شده است.
امین زاده، با بیان اینکه این سند به همه وزارتخانه ها از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شده و دستگاه ها موظف به اجرای این سند و ارائه گزارش خود شده اند، افزود: تا 18 اسفند ماه امسال 15 دستگاه گزارش های خود را در خصوص اجرای این سند ارسال کرده اند.
وی با تاکید بر ایجاد میز خدمت و پنجره واحد در دستگاه های دولتی و غیر دولتی برای ارایه خدمت به مردم گفت: آموزش حقوق شهروندی به دانشجویان تازه وارد به دانشگاه ها، معلمان تازه استخدام و سایر معلمان، ترویج در اردوهای تفریحی دانش آموزی و توزیع بسته های حقوق شهروندی از جمله اقدام ها برای فرهنگ سازی حقوق شهروندی در جامعه است.
امین زاده ادامه داد: در این راستا ایجاد 2 واحد حقوق شهروندی برای آموزش به دانشجویان ابلاغ شده و منابع آن بر اساس منابع معتبر ایرانی و اسلامی برای مهر 96 در حال تهیه است.
وی گفت: در راستای حفظ حقوق شهروندی هیات های رسیدگی به تخلفات در زمینه های مختلف ایجاد شده و مردم می توانند شکایت های خود را به این هیات ها ارائه کنند.
امین زاده، با بیان اینکه حقوق شهروندی باید در محیط ادارات دولتی و غیردولتی نیز رعایت شود، ادامه داد: در این دستگاه ها در کنار تکریم ارباب رجوع بر ممنوعیت تبعیض، تعرض به حریم خصوصی و ممنوعیت تعطیل در موقع ناهار و نماز تاکید شده است.
به گزارش ایرنا، در این آئین از دو کتاب در زمینه حقوق شهروندی رونمایی و از سوی شهردار تبریز از دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی تجلیل شد.
اولین همایش ملی نگرشی نو بر حقوق شهروندی امروز و فردا در سالن اجتماعات شهرداری تبریز برگزار می شود.
خبرنگار: پرویز بابائی** انتشار دهنده: محمد رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.