به نوشته این روزنامه، در آستانه چهارشنبه سوری، مردم با استفاده از ظرفیت فضای مجازی از هم می خواهند آتش نشانان کم تر به دردسر بیافتند
یک بار دیگر چهارشنبه‌سوری می آید؛ امسال هم روزهای باقیمانده تا چهارشنبه سوری مانند سال‌های قبل است، هشدارهای پلیس و دیگر مسئولان و دعوت‌ها برای رعایت احتیاط در مراسم چهارشنبه‌سوری. چهارشنبه‌سوری امسال اما یک فرق بزرگ با سال‌های قبل دارد، امسال مردم با پیوستن به کمپینی به نام «نه به چهارشنبه سوری خطرناک» به احترام شهدای آتش نشان حادثه پلاسکو پایتخت، از همدیگر می خواهند با پرهیز از انجام کارهای پرمخاطره، زمینه ای فراهم کنند تا آتش نشان ها در عملیات های پرخطر کم تری به مناسبت چهارشنبه آخر سال حضور پیدا کنند.
اگر در گذشته چهارشنبه سوری در آذربایجان تنها آتش روشن کردن و پریدن از روی آن، دورهم بودن اقوام و دوستان، پخش آجیل و شیرینی، هدیه فرستادن به خانه تازه عروس، شال اندازی پسران جوان، شکستن ظروف سفالی کهنه در کنار چشمه ها و پر کردن کوزه و ظروف تازه از آب، ادعیه خوانی و اجرای نمایش هایی مانند سایاچی ختم می‌شد امروزه به کارهای مخاطره آمیز و استفاده از مواد منفجره و محترقه تبدیل شده است.
به گوش رسیدن صدای انفجارهای مهیب در طول روزهای گذشته در برخی از محلات تبریز حکایت از آن دارد که عده ای هنجارشکن بی توجه به مطالبه عمومی شهروندان در تحریم چهارشنبه سوزی، درصدد برهم زدن آرامش جامعه هستند.در چنین شرایطی نه تنها باید دستگاه های امدادی برای اتفاقاتِ ناگوارِ احتمالی آمادگی کافی داشته باشند، بلکه برخورد قاطع با این متخلفان و به وبژه واردکنندگان و توزیع کنندگان عمده مواد منفجره باید در دستور کار تامین کنندگان امنیت جامعه قرار بگیرد.
* ضرورت بسیج همگانی
نماینده بستان آباد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در همین خصوص بر لزوم برگزاری چهارشنبه آخر سال بر اساس سنت های قدیمی جامعه تاکید کرد و گفت: می طلبد برای برگزاری چهارشنبه سوری بدون خطر بسیج همگانی شکل بگیرد.
محمد وحدتی هلان افزود: برای برگزاری این سنت قدیمی لازم است فرهنگ سازی مناسبی از سوی دستگاه های ذیربط از جمله رسانه ها و صداوسیما صورت گیرد تا بتوان چهارشنبه سوری بدون خطری متناسب با فرهنگ و آیین قدیمی کشورمان برگزار کرد.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته چهارشنبه سوری بر اساس آیین متفاوتی از آنچه که امروزه جوانان و نوجوانان به آن گرایش دارند، برگزار می شد و لذا ما باید به این آیین و رسوم گذشته خود بازگردیم تا ضمن احیای این مراسم به شیوه سنتی، مانع از خسارت های جانی و مالی ناشی از برگزاری خطرناک چهارشنبه آخر سال شویم.
این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: متاسفانه هر ساله به جهت بی دقتی، نوجوانان و جوانان زیادی به جهت برگزاری نادرست مراسم چهارشنبه آخر سال آسیب زیادی دیده و گاهی افراد جان خود را از دست می دهند در حالی که باید مسئولان تمهیداتی بیاندیشند تا از بروز این گونه آسیب ها جلوگیری شود.
وی یادآور شد: از سوی دیگر عده ای سودجو برای منفعت خود به خطرات چهارشنبه سوری دامن می زنند به گونه ای که عمدتا وسایلی را به فروش می رسانند که ممکن است برای جوانان و نوجوانان جذاب بوده در حالی که خطرات بسیار زیادی برای آن ها به همراه دارد.
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری راه اندازی کمپینی با عنوان نه به چهارشنبه سوری پرخطر گفت: لازم است رسانه های همگانی وارد عمل شوند و خانواده ها و جوانان را از خطرات زیاد استفاده از ابزارهای پرخطر چهارشنبه سوری آگاه کنند زیرا این مخاطرات نه تنها خانواده ها را بلکه جامعه را نیز با خطر مواجه می کند.
*نظارت همه‌جانبه پلیس
در همین حال نیروی انتظامی هم از نظارت جدی پلیس بر قاچاق و توزیع مواد محترقه برای چهارشنبه‌سوری در سراسر کشور خبر داده است.
سردار سعید منتظرالمهدی اظهارکرد: پلیس نظارت خوبی روی این موضوع دارد و ما مراکزی را که احتمال می‌دهیم مواد محترقه در آن انبار شده یا توزیع این مواد در آن انجام شود، رصد می‌کنیم.
وی با بیان اینکه پلیس با عرضه‌کنندگان محصولات خطرآفرین و غیرمجاز نیز برخورد می‌کند، گفت: تا به حال به رغم اینکه حداقل دو هفته به مراسم چهارشنبه سوری مانده است، کشفیات زیادی داشته‌ایم که همین موضوع حاکی از جدیت پلیس در برخورد با قانون شکنان است.
سردار منتظرالمهدی همچنین درباره افرادی که ممکن است با سوءاستفاده از فضای مجازی اقدام به خرید و فروش این مواد در این فضا و همچنین آموزش ساخت این محصولات کرده باشند، گفت: پلیس فتا بر این فضا نظارت دارد و با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی با بیان اینکه حفظ آرامش و امنیت شهروندان اولویت اصلی پلیس است، اضافه کرد:‌ خوشبختانه مردم به بلوغی رسیده‌اند که اکثرا خودشان مسائل را رعایت می‌کنند و توصیه ما نیز این است که خانواده‌ها بر فرزندان خود نظارت کافی را داشته باشند.
*تدابیر ویژه آتش‌نشانی تبریز
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز هم از راه اندازی گروه ویژه عملیات آتش نشانی ویژه نوروز و چهارشنبه سوری در این کلانشهر خبر داد و گفت: این گروه ویژه از آغاز نیمه دوم اسفند سال جاری تا پایان تعطیلات نوروزی به حالت آماده باش است.
آتش پاد داود طالب نژاد افزود: این گروه ویژه در راستای تاکیدهای شهردار تبریز در خصوص اجرای برنامه‌های خدمات آتش نشانی به شهروندان راه اندازی شده‌ است.
وی با اشاره به اجرای طرح استقبال از بهار سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی‌های انجام شده در طرح استقبال از بهار و همچنین شب چهارشنبه آخر سال و در راستای پیشگیری از حوادث پیش بینی نشده، از ابتدای نیمه دوم اسفند با استقرار خودروها به همراه تجهیزات کامل و نفرات، به صورت روزانه در میادین و مراکز شهر و همچنین نقاط حساس بازار سر پوشیده تبریز در خدمت شهروندان خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت: علاوه بر ارائه خدمات ایستگاه‌های آتش نشانی در سطح شهر، آتش نشانان موتورسوار نیز با مجهز شدن به تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته اطفای حریق آماده ارائه خدمات ایمنی در این ایام هستند.
طالب نژاد با بیان اینکه ضرورت دارد توصیه‌های مهم ایمنی و حریق برای چهارشنبه آخر سال به شهروندان از طریق رسانه‌های جمعی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی شود، افزود: اقدام های پیشگیرانه از جمله مواردی است که می تواند خسارات مربوط به این مراسم ها را به حداقل رسانده و امیدواریم شهروندان با رعایت مسائل ایمنی کام خود را تلخ نکرده و با سلامت به استقبال نوروز و سال جدید بروند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز با اشاره به اجرای کمپین ملی تحریم مواد منفجره در چهارشنبه آخر سال گفت: این کمپین به احترام آتش نشانان شهید در سراسر کشور اجرا می‌شود و انتظار می رود شهروندان تبریزی در تحقق اهداف این کمپین پیشتاز بوده و امسال با کم ترین خسارات جانی و مالی مواجه شویم.
بی تردید مراسم چهارشنبه سوری امسال هم بدون ترقه و مواد منفجره به پایان نمی رسد و به رغم این که همه مردم کشورمان و از جمله هم استانی های مان از حادثه تلخ پلاسکو متاثر شدند اما این حادثه نیز نمی تواند مانعی برای برخی افراد سودجو که اقدام به تهیه و فروش مواد محترقه می کنند، شود.
آماده باش بودن دستگاه های امدادی و اتخاذ تدابیر مربوط به تامین نظم اجتماعی در کنار برخورد قاطع با قانون شکنان اقداماتی است که باید انجام گیرد اما این یک ضرورت است که باید چهارشنبه سوری به کارکرد اصلی خود بازگردد.
این مهم تنها با فرهنگ سازی ممکن می‌شود و راه اندازی کمپین هایی در تحریم چهارشنبه سوزی ها مانند کمپین ملی «به احترام آتش نشانان؛ نه به چهارشنبه سوری خطرناک» بی تردید گامی اساسی در این راستا به حساب می آید.
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.