به گزارش ایرنا، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی روز دوشنبه همزمان با دومین روز هفته منابع طبیعی با شعار 'روز فرهنگ منابع طبیعی، مسئولیت اجتماعی و رسانه ' با تاکید بر مشارکت مردمی در حل مشکلات زیست محیطی، گفت: یکی از رویکردهای اساسی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، حفاظت مشارکتی است.
داور نامدار با اشاره به اینکه حفاظت از مراتع، جلوگیری از چرای بی رویه و چرای زودرس به دامداران و عشایر سپرده شده است، گفت: این رویکرد موجب تقویت حس مالکیت بهره برداران شده و نتایج مطلوبی به همراه داشته است.
وی با بیان اینکه طرح مدیریت جامع منابع طبیعی با مشارکت مردم اجرا می شود، نقش رسانه ها را در همراه سازی عمومی و تقویت مسئولیت اجتماعی قابل توجه دانست.
نامدار با اشاره به زیان هایی که چرای زود رس به واسطه حمل رمه با خودرو و اطراق عشایر در ییلاق پیش از موعد چرا به مراتع استان وارد می کند، گفت: چرای دام در زمانی که پوشش گیاهی مرتع به مرحله چرا نرسیده، موجب از بین رفتن مرتع می شود.
وی با اشاره به نفوذ رسانه های مجازی در جوامع عشایری، نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و آگاه سازی این جوامع را بارز دانست و بر ضرورت توجه رسانه ها به تقویت فرهنگ مسوولیت پذیری عشایر تاکید کرد.
نامدار با بیان اینکه انجام فعالیت های معدنی در عرصه های جنگلی خط قرمز منابع طبیعی است و به هیچ وجه اجازه فعالیت معدنی در جنگل داده نمی شود، همراهی تشکل های زیست محیطی را در این زمنیه ضعیف عنوان کرد و جبران این ضعف را از رسانه ها خواستار شد.
وی با اشاره به اینکه ویلاسازی در اراضی ملی ممنوع است، جلوگیری از این تخلف زیست محیطی را هم نیازمند آگاه سازی از تبعات جبران ناپذیر تصرف عرصه های طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: انتفاع موقتی عده ای، منافع ملی و منابع مورد نیاز نسل های آینده را به خطر می اندازد.
وی با اشاره به اینکه وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه هم به واسطه کمرنگ بودن مسوولیت اجتماعی بوجود آمده است، اظهار کرد: دولت عزم خود را برای احیای دریاچه نشان داده است اما موفقیت در اجرای طرح های برنامه ریزی شده همچون تغییر الگوی کشت و تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه های نوین آبیاری، نیازمند مشارکت ساکنان و بهره برداران حوضه دریاچه است.
نامدار با اشاره به اینکه ایجاد و تقویت پوشش گیاهی در قالب طرح مقابله با بیابان زایی در حوضه دریاچه ارومیه از ماموریت های اداره کل منابع طبیعی است، گفت: در سال های 93 و 94 بیش از 2 هزار هکتار در این حوضه بوته و نهال کاری شده است.
وی همچنین گفت: در 3 هزار هکتار از اراضی این حوزه مدیریت هرز آب انجام شده و 11 هزار هکتار از اراضی کم پوشش هم به عنوان 'قرق' تحت مدیریت قرار گرفته است.
نامدار اظهارکرد: در برنامه قرق به منظور تقویت پوشش منطقه به هیچ دامی اجازه چرا داده نشده است.
وی با اعلام اینکه مطالعات ستاد احیا نشان می دهد اجرای این طرح ها موجب کنترل نسبی ریزگردهای نمکی شده است، گفت: اجرای قرق در یکهزار و 800 هکتار هم در برنامه است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اهمیت عرصه های جنگلی ارسباران با 160 هزار هکتار وسعت، خاطرنشان کرد: این عرصه های جنگلی علاوه بر اینکه در سال 1966 میلادی از طرف یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست سپهر معرفی شده، به عنوان بانک ژن کشور شناخته می شود.
نامدار با اشاره به اینکه بخش مهمی از فعالیت دامداری استان سنتی است، گفت: رمه گردانی موجب مشکلاتی برای مراتع شده و تعلیف دام در خارج از زمان چرا و بیش از ظرفیت مراتع به کیفیت مراتع لطمه می زند.
وی گفت: تضعیف پوشش گیاهی یکی از چالش های منابع طبیعی است.
وی از شناسایی 99 درصدی اراضی ملی استان خبرداد و گفت: یک درصد شناسایی نشده نیز به علت اختلاف در پلاک ها و مسائل فنی است.
نامدار همچنین با اعلام اینکه 85 درصد اراضی ملی آذربایجان شرقی نقشه برداری شده است، گفت: برای بیش از 80 درصد آن سند گرفته شده است.
وی از صدور نقشه کاداست برای 160 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان خبر داد و گفت: تا پایان سال مالی برای 400 هزار هکتار نقشه کاداست صادر می شود.
نامدار با اشاره به اختلاف های موجود بین بهره برداران و اداره کل منابع طبیعی در مورد مالکیت اراضی با توجه به نقشه برداری های انجام شده با دستگاه ها و دوربین های پیشرفته، گفت: به کشاورزان به عنوان متصرف نگاه نمی کنیم اما برخورد ما با زمین خواران جدی و بر اساس قانون خواهد بود .
وی با اشاره به تشکیل کارگروه رفع تداخلات در سازمان جهاد کشاورزی، در راستای اجرای ماده 54 قانون رفع موانع تولید، گفت: 107 پرونده اختلاف در سال جاری تعیین تکلیف شده و 1200 پرونده در جریان بررسی است.
نامدار با بیان اینکه اختلاف ها باید با ساز و کار قانونی حل شود، گفت: قانون کنونی در سال 1341 وضع شده و در زمان حاضر با توجه به افزایش جمعیت نیازمند اصلاح و بروز سازی قانونی هستیم.
وی با اشاره به اینکه سرانه جنگل در آذربایجان شرقی 500 مترمربع و کمتر از میانگین کشوری است، بر ضرورت حفظ و توسعه عرصه های جنگلی تاکید کرد .
وی با اشاره به اینکه سرانه فضای سبز شهر تبریز هم به عنوان یکی از فاکتورهای حقوق شهروندی و رفاه اجتماعی ضعیف است، خاطرنشان کرد: در حالی که بر اساس تحقیق اجرا شده در دو سال گذشته، سرانه فضای سبز در اصفهان 24 مترمربع، شیراز 20 مترمربع و تهران 16 متر مربع است، برای هر شهروند تبریزی 8 متر مربع فضای سبز وجود دارد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این اداره کل پنج هزار و 600 هکتار در عینالی تبریز در اختیار شهرداری قرار گرفته است، گفت: عرصه های جنگلی فجر هم در اختیار سازمان پارک ها گذاشته شده است.
وی از توزیع یک میلیون اصله نهال و بوته در بین مردم و نهادهای دولتی و غیردولتی استان در هفته منابع طبیعی خبرداد و گفت: در حوضه دریاچه ارومیه درختچه گز و بوته مرتعی قره داغی به واسطه مقاومت به شوری و کم آبی توزیع می شود.
محمد عزیزی راد، رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی در آذربایجان شرقی هم گفت: رسانه ها علاوه بر تقویت مسئولیت اجتماعی، آماده همکاری با نهادهای تصمیم ساز و تصمیم گیر در جهت ترقی و توسعه هستند.
رییس جهاد دانشگاهی و مدیر مسوول ایسنا در آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت های رسانه هاب برای غلبه بر چالش های پیش روی منابع طبیعی استان به عنوان میراث برای آیندگان بر ضرورت بهره گیری از این امکان تاکید کرد.
جعفر محسنی از مشکلات موجود در استفاده از ایل راه ها در فصل کوچ و تبعات جبران ناپذیر استفاده از منابع معدنی در صورت عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی به عنوان برخی از مسایل مبتلا به حوزه منابع طبیعی استان نام برد.
پرویز بابایی سرپرست خبرگزاری مهر در آذربایجان شرقی هم بر استفاده از توان رسانه ها برای حل مشکلات و چالش های منابع طبیعی تاکید کرد.
وی با ذکر مثال هایی از تجربه موفق برخی نهادهای مسوول در دستیابی به اهداف مورد نظر خواستار هم افزایی ا داره کل منابع طبیعی با رسانه های استان در این زمینه شد.
در پایان این نشست چند اصله نهال در محوطه خبرگزاری جمهوری اسلامی در تبریز کاشته شد.
هفته منابع طبیعی و آبخیزداری امسال با شعار 'همیار طبیعت باشیم' 15 تا 21 اسفندماه گرامی داشته می شود و روزهای این هفته با عنوان های 'روز ملی درختکاری'، 'فرهنگ منابع طبیعی، مسئولیت اجتماعی و رسانه'، 'منابع طبیعی، جنگلبان، حفاظت و قانون'، 'منابع طبیعی، سلامت اداری، آموزش و پژوهش'، 'منابع طبیعی، بسیج سازندگی، همیاران طبیعت و جوامع محلی'، 'منابع طبیعی، آموزه‌های دینی، خیرین و سازمان‌های مردم نهاد'، 'منابع طبیعی، مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز، مشارکت مردم و اقتصاد مقاومتی' نامگذاری شده است.
آذربایجان شرقی دارای 190 هزار هکتار عرصه جنگلی و 2 میلیون و 400 هزار هکتار مرتع است.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.