به گزارش ایرنا، توجه به اقتصاد و تولید داخلی همواره به عنوان سیاستی کلان در کشورهای در حال رشد به ویژه در ایران که از جمعیتی جوان و مستعد برخوردار است، امری انکارناپذیر بوده و مستلزم عزم عمومی مردم و فرهنگ سازی در سطح مختلف جامعه است.
اقتصاد هر کشور برای جهانی شدن و توسعه باید ابتدا مراحل ترمیم و بازسازی خود را طی کرده و سپس خود را برای رقابت با رقبای جهانی و منطقه ای آماده کند و این آمادگی و رشد داخلی نیازمند پویایی و فعال بودن بخش تولید داخلی است.
تقویت بخش های کلان اقتصادی فقط با تکیه بر تولید داخلی و توجه به کار و تلاش نیروی انسانی بومی امکان پذیر بوده و نمونه بارز این امر در دهه های اخیر در کشور های جنوب شرق آسیا مانند چین، فیلیپین و کره جنوبی نمود پیدا کرده است.
این کشورها با به کارگیری نیروی انسانی و البته دانش بومی خود، بازارهای داخلی را ترمیم و سپس راه ورود قدرتمندانه به بازارهای جهانی را در پیش گرفتند.
فرهنگ خرید کالای ایرانی نیز به عنوان راهبردی اساسی برای تقویت بخش های تولیدی با ایجاد اشتغال و به گردش درآوردن چرخ‌های تولید و تجارت، راه را برای تقویت اقتصاد در حال رشد کشورمان فراهم می کند و این امر مستلزم عزم عمومی در جامعه است.
با وجود رقبای خارجی قدرتمند در برخی کالاهای عرضه شده در بازار، فرهنگ سازی برای حمایت از کالای ایرانی علاوه بر پیشگیری از رکود و پس رفت بخش های صنعتی و تولیدی و نیز مقابله با پدیده شوم قاچاق کالا، تضمین کننده آینده شغلی و داروی موثر برای بیماری بیکاری جوانان در کشورمان خواهد بود.
فرهنگ بهینه سازی تولیدات داخلی و همچنین اعتماد سازی در بین مردم برای استفاده از محصولات داخلی مبین این امر است زمانی که مردم یک کشور رغبت خود را برای استفاده از کالاهای داخلی نشان دهند بازارهای خارجی هم مشتری محصولات با کیفیت ایرانی خواهند شد.
تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید داخلی در راهبردها و فرمایشات ایشان اینگونه تبلور پیدا کرده است: 'ما تکیه می کنیم روی تولید داخلی. بنده این‌ همه تکیه کرده‌ام بر روی مصرف تولیدات داخلی. الان هم دارم به شما میگویم، به مردم عزیز کشورمان میگویم، بروید سراغ مصرف تولید داخلی، کارگر ایرانی را ترویج کنید، کار ایرانی را ترویج کنید.'
فروشنده لوازم خانگی در مورد ترویج فرهنگ خرید کالای ایرانی در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: با وجود کیفیت مناسب بسیاری از کالاهای ایرانی که توان رقابت با نمونه های مشابه و مطرح خارجی را دارند، متاسفانه فرهنگ سازی مناسبی برای استفاده از محصولات تولید داخلی در جامعه ایجاد نشده است.
محمد احمدی افزود: حمایت از کالاهای تولید صنایع داخلی می تواند با خرید این تولیدات آغاز و به رونق این واحدهای صنعتی و در نتیجه ایجاد زمینه اشتغال برای نیروی کار جوان جامعه منجر شود.
وی ادامه داد: ایجاد رغبت برای خرید کالاهای ایرانی در بازار، علاوه بر رونق بازار داخلی از عرضه محصولات بی کیفیت و قاچاق خارجی که بیشتر آنها فاقد استانداردهای لازم و نیز خدمات پس از فروش هستند، جلوگیری خواهد کرد.
شهروند دیگری نیز در این ارتباط گفت: خرید کالای ایرانی به عنوان یکی از اساسی ترین راه های حمایت از تولید داخلی، موجب تقویت صنایع و اقتصاد داخلی شده و کاهش میزان بیکاری و به دنبال آن کاهش آسیب های اجتماعی را به ارمغان خواهد آورد.
حسن محمد رشیدی افزود: با توجه به کیفیت بالای بسیاری از محصولات و کالاهای تولیدی داخلی در مقایسه با نمونه های مشابه خارجی، گرایش و رغبت به خرید کالای ایرانی، تقویت و ارتقای سطح این محصولات را به دنبال خواهد داشت.
یکی دیگر از شهروندان نیز در این رابطه با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای ایرانی در جامعه اظهار کرد: خرید و استفاده از کالای تولید داخلی، نشان دهنده عرق و تعصب مردم نسبت به محصولی است که با دسترنج و تلاش جوانان این مرز و بوم به ثمر نشسته است.
فرهاد محمدی افزود: گرایش به استفاده از محصولات داخلی، حمایت آحاد جامعه را از نیروی کار کشورمان به عنوان فرزندان این جامعه نشان داده و از ایجاد بیکاری به واسطه حضور اجناس خارجی و قاچاق موجود در بازار پیشگیری می کند.
وی اضافه کرد: رونق بخش های تولیدی داخلی به واسطه حمایت از محصولات این صنایع نقش مهمی در ایجاد اشتغال و به تبع آن کاهش آسیب های ناشی از رکود و بیکاری از جمله طلاق و اعتیاد در جامعه خواهد شد.
یک مدرس دانشگاه نیز در این ارتباط به ایرنا گفت: اولویت دادن به استفاده و نیز خرید کالاهای تولید داخلی با تقویت صنایع و بخش های تولیدی داخلی، حمایت از اشتغال جوانان و نیروی انسانی داخلی است.
حسین رزی فام افزود: ایجاد فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی به عنوان بخشی از راهبردهای اساسی برای رونق تولید داخلی، نیازمند ورود رسانه ها و فرهنگ سازی در بین آحاد جامعه است.
وی اضافه کرد: خرید کالای ایرانی توسط مردم و نیز توجه به ارتقای کیفیت برخی از محصولات داخلی می تواند موجب توسعه بخش های صنعتی و ایجاد مزیت رقابتی برای حضور در بازارهای جهانی و منطقه شود.
رئیس مجمع امور صنفی مراغه نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نقش فرهنگ سازی برای ترغیب جامعه به استفاده از کالای ایرانی گفت: خرید کالاهای تولید داخل، درکنار رونق دادن به بازار و بخش های تولیدی و صنعتی کشورمان، نقش موثر و سازنده ای در ارتقای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه خواهد داشت.
سعید معصومی افزود: ایجاد رغبت و اعتمادسازی در بین آحاد مردم برای استفاده از کالاهای تولیدی داخلی در بازار مهم ترین راهکار برای حمایت از محصولات تولید شده توسط جوانان و نیروی انسانی مستعد و تلاشگر کشورمان است.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در بین اصناف برای ترویج استفاده از کالاهای ایرانی اضافه کرد: هم اکنون برای حمایت از محصولات داخلی در بازار، در قالب جلسات منظم و مستمر با اتحادیه های صنفی بر فرهنگ سازی و نیز تبلیغ کالاهای داخلی در صنف های مختلف تاکید می شود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون حدود 150 واحد صنعتی و تولیدی و بیش از 9 هزار واحد صنفی داری پروانه کسب قانونی و مجاز در مراغه فعالیت می کنند.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
7487/3077/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.