به گزارش ایرنا، اسماعیل عطاپور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: دومین همایش اعطای گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرف کننده فردا در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود.
وی با بیان اینکه حقوق مصرف کننده در آموزه های دینی به عنوان حق الناس مطرح شده است، گفت: واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی باید این حقوق را رعایت کنند وگرنه از جرایم پیش بینی شده به عنوان عامل بازدارنده استفاده می شود.
وی با اشاره به تشکیل انجمن های حمایت از حقوق مصرف کننده، گفت: در قوانین حکومتی هم حقوق نظام صنفی لحاظ شده است.
عطاپور اظهارکرد: در کنار ابزارهای قانونی با شناسایی و تجلیل از حامیان حقوق مصرف کننده درصدد فرهنگ سازی و ارتقای اخلاق صنفی هستیم.
وی با اشاره به اینکه هر واحدی که عاری از تخلف تعزیراتی باشد ظرفیت تجلیل در همایش را دارد، گفت: برای این دوره از همایش 52 واحد متقاضی بودند که 22 واحد انتخاب شدند.
عطاپور ادامه داد: اطلاع رسانی مناسب به مشتری، کسب رضایت مشتری، رعایت ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش و استفاده از بسته بندی بهداشتی از الزامات و شاخصه های انتخاب واحد حامی مصرف کننده هستند.
وی با اشاره به نقش کمپین حمایت از کفش تبریز در کاهش عرضه کالای قاچاق، گفت: در زمان حاضر بیشتر واحدهای فروش کفش ترجیح می دهند کالاهای ایرانی را به جای کالای مجاز خارجی عرضه کنند.
عطاپور با اشاره به اجرایی شدن طرح نظارتی پایش نوروزی از ابتدای اسفند امسال، اعلام کرد: در 14 روزه اجرای این طرح 5 هزار و 726 مورد بازرسی انجام و 286 فقره پرونده تخلف تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه در قالب این طرح واحدهای عرضه مواد لبنی، پروتئینی، میوه ، آجیل و شیرینی، پوشاک، حمل و نقل شهری و خدمات قالیشویی بازرسی می شوند، گفت: 223 مورد شکایت مردمی هم وصول و رسیدگی شده است.
عطاپور همچنین با اشاره به آمار 11 ماهه امسال حوزه معاونت بازرسی و نظارت سازمان گفت: با انجام 190 هزار مورد بازرسی، 5 هزار و 783 واحد متخلف شناسایی و برخورد شده است.
وی اظهارکرد: با وجود افزایش بازرسی ها شاهد کاهش 20 درصدی تخلفات صنفی هستیم.
عطاپور بیشترین تخلف صنفی در استان را مربوط به درج نکردن قیمت، گرانی فروشی، رعایت نکردن مقررات بهداشتی و صادر نکردن صورت حساب عنوان کرد.
معاون بازرسی و نظارت سازمان همچنین از افزایش 10 درصدی کشفیات قاچاق کالا در استان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سیگار، توتون و تنباکو، لوازم صوتی و تصویری، مرکبات، لوازم آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، لوازم نوشتاری، پوشاک و قطعات خودرو از جمله کالاهای قاچاق کشف شده در استان است.
دومین همایش اعطای گواهینامه استانی رعایت حقوق مصرف کننده فردا با حضور معاون وزیر و رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در محل تالار پتروشیمی تبریز برگزار می شود.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشاردهنده:
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.