به گزارش ایرنا، احمد جهانسری روز یکشنبه در آیین افتتاحیه 'کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در قلمرو فضای سایبری' در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه افزود: باتوجه به گسترش فناوری های ارتباطی در فضای مجازی، پدافند غیرعامل در ابعاد حاکمیتی و مردمی در زمینه ایجاد آگاهی در شناخت تهدیدها در این زمینه تلاش می کند.
وی ادامه داد: توسعه فناوری های ارتباطی به عنوان تحولی بزرگ در زندگی بشری موجب ایجاد فرصت ها و تهدیدهای بسیاری در جوامع مختلف شده و تمامی آحاد جامعه باید این فضای به وجود آمده را کنترل و مدیریت کنند و نباید خود گرفتار و زیر سلطه شبکه ها و فضاهای سایبری بیگانه قرار گیرند.
وی اضافه کرد: با توجه به ماهیت ناشناخته فعالان در فضاهای مجازی و سایبری و نیز از بین رفتن مرزهای جغرافیایی در این فضاها، شناخت آحاد جامعه حتی مدیران و خانواده ها با تهدیدها و آسیب های موجود در آن ضروری است.
جهانسری با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل در آذربایجان شرقی گفت: با برگزاری فراخوان برای شرکت های ساختمانی بزرگ در این استان، هم اکنون 12 شرکت فعال در این بخش دارای درجه بندی پدافند غیرعامل شده اند.
وی افزود: ساماندهی شرکت های ارائه دهنده سرویس های مجازی و سایبری در استان از جمله اقدامات شاخص انجام شده در حوزه پدافند غیراعمل برای پیشگیری از تهدیدها و آسیب های ناشی از فضای مجازی در این منطقه است.
وی با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در قلمرو فضای سایبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه اضافه کرد: برگزاری این همایش ها نقش مهمی در شناخت آحاد مردم و مسئولان از تهدیدهای موجود در فضای مجازی و قوانین حقوقی در این زمینه دارند.
معاون حقوقی قرارگاه سایبری پدافند غیرعامل کشور نیز در این کنفرانس گفت: با وجود نقش تسهیل کننده فضای مجازی در ارتباطات و فناوری های نوین و ارتباطی، برخی تهدیدها و آسیب های در این حوزه قابل توجه و مهم است.
عطاالله مقدمی افزود: آگاه سازی مباحث حقوقی و شناخت آسیب های اجتماعی و فرهنگی موجود در فضای مجازی در عصر کنونی غیرقابل نکار است.
وی ادامه داد: شناخت راه های نفوذ، آسیب ها و راه های استفاده مناسب از فرصت های به وجود آمده در فضای مجازی نیازمند کار فرهنگی و علمی به ویژه در دانشگاه ها بوده که این امر با برگزاری کنفرانس ها، همایش و نشست های علمی و تخصصی تسهیل می شود.
وی اضافه کرد: برای بهره گیری از فرصت های موجود در فضای مجازی باید با آشنایی کامل با مقررات و قوانین داخلی و بین المللی و نیز راه های مقابله با اقدامات مجرمانه برای حضور در این فضاها گام برداشته شود.
وی گفت: در کشورمان با دارا بودن منابع غنی اسلامی از جمله فقه و آموزه های اسلامی و نیز سرمایه های عظیم انسانی و نخبگان دانشگاهی در راستای پیشگیری و رفع آسیب ها و مخاطرات حقوقی، فرهنگی و اجتماعی رد فضای سایبر می تواند حرکت های بسیار موثری برداشته شود.
فرماندار مراغه نیز در این آیین با اشاره به لزوم توجه به آسیب های موجود در فضای مجازی گفت: بهره گیری از تدابیر اتخاذ شده در قالب پدافند غیرعامل در این زمینه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور نیز بوده؛ موجب کاهش مخاطرات و مقابله موثرتر با تهدیدات داخل و خارجی دشمنان خواهد شد.
ظفر محمدی افزود: بهره گیری از این تدابیر موجب به حدقل رسیدن خسارات و آسیب های ناشی از تهدیدها شده و این امر مستلزم وجود آمادگی های لازم و نیز ارتقای سطح آگاهی های اجتماعی آحاد جامعه است.
وی ادامه داد: برای پیشگیری از آسیب های حاصل از تهدیدها در فضای مجازی برنامه ریزی های مناسبی برای آگاه سازی با استفاده از ظرفیت های علمی دانشگاه ها و نخبگان جامعه انجام شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مراغه نیز در این کنفرانس با اشاره به نقش پدافند غیرعامل بر برون رفت از بحران ها و تهدیدها گفت: با بهره گیری از شیوه های خلاقانه و ابداعی می توان تهدیدها را کاهش و از فرصت های به نحو مناسبی بهره گرفت.
محمدرضا ولیلو افزود: برای موفقیت در فعالیت ها و ارجیا برنامه های فرهنگی و اجتماعی باید با عزم ملی و باور عمومی مردم و مسئولان و نیز با پشتوانه علمی و فرهنگی دانشگاه ها در این مسیر حرکت کرد.
وی ادامه داد: پدافند غیرعامل به عنوان یکی از موضوعات روز و مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و غفلت از این امر موجب به وجود آمدن خطرات به مراتب خطرناک تری از تهدیدهای فیزیکی می شود.
به گزارش ایرنا در این همایش، پیام حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و پیام اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی به این کنفرانس ملی قرائت شد.
کنفرانس ملی پدافند غیرعامل در قلمرو فضای سایبری به مدت یک روز با حضور اساتید دانشگاه های کشور و اندیشمندان فعال در حوزه سایبری و پدافند غیرعامل در دانشگاه ازاد اسلامی واحد مراغه در حال برگزاری است.
دانشگاه آزاد اسلامی مراغه با هفت رشته دکتری، 32 رشته کارشناسی ارشد، 63 رشته کارشناسی و حدود شش هزار دانشجو از مهمترین مراکز آموزش عالی این شهرستان است.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشاردهنده:عیسی عطاپور**
7487/3077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.