به گزارش ایرنا، 29 اردیبهشت 96 روز حساسی در تاریخ سیاسی کشور است زیرا در این روز مردم ایران که بارها حمایت خود را به روش های گوناگون از نظام نشان داده اند بار دیگر برای ثبت برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب و ایران به پای صندوق های رای می روند تا با شرکت در انتخابات، وظیفه ملی و دینی خود را در قبال کشور انجام دهند.
همزمان با برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین دوره میان دوره ای مجلس نیز در چهار حوزه انتخابیه اصفهان، مراغه، اهر و بندر لنگه برای انتخاب چهار نماینده نیز برگزار می شود.
فرصت ثبت نام داوطلبان اولین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از هشتم تا چهاردهم اسفند ماه جاری بود که اواخر دیشب و با ثبت نام 282 نفر برای چهار کرسی به پایان رسید.
یکی از حوزه هایی که اولین دوره انتخابات میان دوره ای مجلس در آن برگزار می شود حوزه انتخابیه مراغه و عجبشیر است که یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.
انتخابات این حوزه به دلیل فوت منتخب مردم در سانحه رانندگی، به میان دوره ای موکول شد.
در این حوزه 58 نفر شامل 55 مرد و سه زن از طیف ها و گروه های مختلف سیاسی، شناخته شده و ناشناس برای راه یافتن به خانه ملت ثبت نام کرده اند.
از امروز بررسی صلاحیت کاندیداها به مدت 10 روز در هیات های اجرایی شهرستان آغاز و همچنین استعلام از مراجع چهارگانه نیز انجام می شود که پاسخ هر استعلام ظرف پنج روز دریافت می شود.
25 اسفند ماه رد صلاحیت کاندیداها به خودشان اعلام می شود که چهار روز مهلت شکایت به هیات نظارت دارند.
شهرستان های مراغه و عجبشیر با حدود 340 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان شرقی واقع شده و انتخابات در این حوزه انتخابیه در 251 شعبه اخذ رای برگزار خواهد شد که از این تعداد 177 شعبه مربوط به شهرستان مراغه و 74 شعبه مربوط به شهرستان عجب شیر است.
در انتخابات میان دوره ای اردیبهشت ماه سالجاری حدود 240 هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند اما هنوز آمار دقیقی از تعداد واجدین شرایط برای انتخابات سال آینده اعلام نشده است.
دیگر حوزه انتخابیه ای که انتخابات میان دوره ای مجلس در آن برگزار می شود حوزه اهر و هریس است که 133 هزار نفر در آن واجد شرایط رأی دادن هستند.
41 نفر برای راهیابی به مجلس در این حوزه نام نویسی کرده اند.
انتخابات میان دوره ای مجلس دهم در حوزه انتخابیه اهر و هریس به واسطه ابطال انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این حوزه انتخابیه از سوی هیات نظارت برگزار می شود.
در شهرستان اصفهان نیز به واسطه ابطال آرا فرد منتخب سوم از سوی شورای نگهبان، انتخابات میان دوره ای برگزار می شود.
این حوزه دارای پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی است و با توجه به راهیابی چهار نفر از این حوزه به مجلس، تکلیف نمانیده پنجم از طریق انتخابات میان دوره ای مشخص می شود.
در این حوزه برای یک کرسی مجلس 131 نفر ثبت نام کرده اند.
در حوزه انتخابیه بندرلنگه، بستک و پارسیان نیز که نتایج انتخابات دور دوم در اردیبهشت ماه سالجاری از سوی شورای نگهبان باطل شد 51 نفر برای کسب یک کرسی مجلس ثبت نام کرده اند.
گزارش از عیسی عطاپور** انتشار دهنده:محمد رستگار
3077/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.