به گزارش ایرنا، ' میرزاکریم صافی تبریزی'، معروف‌ ترین و پرمخاطب ترین شاعر و مدیحه سرای ادبیات ترکی‌ و موسیقیدان متبحر عصر مشروطیت و همرزم شیخ محمد خیابانی است.
نام و آوازه این شاعر چیره دست، افزون بر یکصد سال است به دلیل خلق مدیحه های بکر و زیبایش همواره در تمامی هیات های مذهبی و دسته جات حسینی در مناسبت های مختلف مذهبی، با تکریم و احترام یاد می شود و اشعاری همچون ' حسین عزاسینه هر کیمسه جمع اولا ' صافی ' / آناسی فاطمه سویلر اولارا خوش گلدین ' و یا
' یوم عاشورا دی یا روز قیامت دیر بوگون / یا قیامت عرصه‌ سیندن بیر علامت دیر بوگون ' زبانزد خاص و عام است.
مولانا صافی تبریزی در 48 سالگی بر اثر ناملایمات مشروطه درگذشت.
هم اکنون هیاتی باد قدمت افزون بر 70 سال به نام عزاداران چهارده معصوم صافی مرحوم در تبریز فعالیت دارد.
حسن میلانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه کنگره بزرگداشت مولانا صافی تبریزی، 22 اسفند ماه جاری در محل مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار می شود، افزود: از تعداد 230 اثر ارسالی به دبیرخانه، 185 اثر در قالب شعر و 45 اثر در قالب مقاله ارسال شده است.
وی افزود: از 185 قطعه شعر رسیده به دبیرخانه نیز 114 قطعه شعر به داوری نهایی راه یافتند که از این تعداد 10 قطعه شعر به عنوان آثار برتر انتخاب شدند.
میلانی ادامه داد: از 10 قطعه شعر منتخب و برگزیده، تعداد پنج قطعه شعر به زبان ترکی می باشد و پنج قطعه شعر نیز در بخش شعر فارسی منتخب شده اند.
وی ادامه داد: در بخش مقاله نیز از 45 مقاله رسیده به دبیرخانه 17 مقاله به داوری نهایی راه یافتند که از این تعداد پنج مقاله به عنوان آثار برتر، برگزیده و معرفی شدند.
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: از مجموعه آثار رسیده به دبیرخانه ، 12 مقاله به صورت مجموعه مقالات و 50 شعر منتخب نیز در دو زبان ترکی و فارسی به صورت کتاب چاپ و منتشر خواهد شد.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی **انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.