پیکر هنرمند نامی تبریز احد پاسبانطوس با بدرقه پرشور اهالی هنر و فرهنگ آذربایجان‌شرقی روز پنجشنبه در قطعه هنرمندان وادی رحمت تبریز به خاک سپرده شد.
در آغاز این مراسم در محوطه سینما ناجی تبریز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به سخنرانی در مورد این هنرمند ارزنده سینما، تئاتر و تلویزیون تبریز پرداخت.
محمد محمدپور با اظهار تأسف از ضایعه پیش‌آمده گفت: سه دهه فعالیت هنری و حضور مستمر احد پاسبانطوس در عرصه تلویزیون و تئاتر با توجه به اینکه کیفیت نقش‌آفرینی‌های این هنرمند هم روز به‌روز بهتر شده، نشان از توانمندی وی دارد.
در ادامه این مراسم سالار حیدرنژاد یکی از تهیه‌کنندگان صدا و سیمای مرکز آذربایجان‌شرقی به‌نمایندگی از آن مجموعه، پشت تریبون رفت و با بیان اینکه نتوانسته‌ این واقعه را باور کند افزود: برای احد، رفتن زود بود و ما آمادگی داشتیم که به‌زودی به پاس فعالیت‌های این هنرمند مراسم تجلیل برایش بگیریم، اما انگار او عجله داشت.
وی به تواضع و فروتنی مرحوم پاسبانطوس اشاره کرد و افزود: او بی‌ادعا در تله‌فیلم‌های هنرمندان جوان حضور پیدا می‌کرد و برای خود جایگاهی تعریف نکرده بود که حتما باید در سریال‌ها و پروژه‌های بزرگ حضور پیدا کند.
سید محسن لطیفی مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان‌شرقی در وادی رحمت به تشییع‌کنندگان ملحق شد.
ناصر هاشمی یکی از نزدیک‌ترین دوستان و همکاران احد پاسبانطوس هم پشت تریبون رفت و با اظهار به اینکه مرحوم پاسبانطوس برای میلیون‌ها نفر ایفای نقش کرده، گفت: در این مراسم باید تعداد بیشتری حضور می‌یافتند، با این وجود می‌دانم که لااقل فردا روز این جمع در تشییع من هم حضور خواهند داشت.
او با گله‌مندی از اینکه چرا باید هنرمندی که در غربت به دیار باقی رفته، با حضور افرادی معدود همراهی شود به قرائت شعری پرداخت که به همین مناسبت سروده بود:
چون چاره نیست می‌روم و می‌گذارمت
ای رفته از بَرَم به خدا می‌سپارمت
ای پرکشیده به غربت به سوی دوست
در دفتر مسافران غریب می‌نگارمت
ای ساده‌دل، غریب وطن، خفته در کفن
بر سینه اهل هنر می‌فشارمت
ای پاسبان عشق امام غریب طوس
این ره که می‌روی به خدا می‌سپارمت
رامین راستی آخرین کارگردان نقش صحنه‌ای پاسبانطوس هم در خلال این مراسم بارها یاد و خاطره این هنرمند را گرامی داشت.
محمدصادق پاسبانطوس فرزند آن مرحوم هم در پایان، از حاضرین قدردانی کرد.
گفتنی است احد پاسبانطوس، متولد اول فروردین 1339 از اواخر دهه 60 فعالیت هنری خویش را آغاز کرده و در نمایش‌هایی مانند، معرکه در معرکه (جمشید نهرین)، عشق آباد (امیر حجازی)، خداحافظ سردار (یعقوب صدیق جمالی)، تانگو تخم مرغ داغ (علی فتوحی)، شب (نادر ساعی ور)، شب‌های آوینیون(حامد ترابی نهاد)، بلسان(سعید ذوالفقاری) حضور یافته و آخرین کار صحنه ای او، گمشدگان(رامین راستی) بود.
همچنین حضور در سریال‌هایی مانند آخیر سودا(قربانعلی طاهرفر)،حسن یوسف به تهیه کنندگی جلیل اصغری و کارگردانی بهرام قوی بنیه، باران رویاها را نمی‌شوید( اصغر یوسفی نژاد) ماموریت حساس(عباس احمدزاده)، کلفچه (علی سالک) سریال «حسن یوسف» به کارگردانی بهرام قوی بنیه و تهیه کنندگی جلیل اصغری و...حضور در چندین تله فیلم و فیلم سینمایی اخذ جوایز متعدد از جشنواره های تئاتر و فیلم بخشی از کارنامه این هنرمند فقید است.
احد پاسبانطوس همچنین بازیگر فیلم «آغی»(یوسف کارگر) در سال 1394 در دومین دوره جشنواره «سالیسبوری» به‌ واسطه ایفای نقش صادقانه، رئال و دور از اغراق جایزه بهترین بازیگری این جشنواره را کسب کرد.
شایان ذکر است این جشنواره با همکاری دانشگاه سالیسبوری از بزرگ‌ترین مراکز آموزشی هنری آمریکا برگزار می‌شود.
احد پاسبانطوس دوم اسفند ماه 1395 در حالی که در پروژه مستند «آستارا» به سرپرستی سعید شاه محمدی در شهر آستارا حضور داشت بر اثر عارضه قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
روحش شاد و یادش گرامی.
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.