اکبر ترکان روز چهارشنبه در جریان افتتاح و کلنگ زنی 5 طرح و بازدید از تعدادی دیگر از واحدهای فعال منطقه آزاد ارس به خبرنگاران گفت: این منطقه به واسطه وجود رودخانه ارس و اراضی حاصل خیز، مستعد کشاورزی است و موقعیت جغرافیایی آن و دسترسی آسان به کشورهای مشترک المنافع، افزایش تولید در این بخش به ویژه محصولات گلخانه ای را توجیه پذیر می کند.
وی با بیان اینکه ارس به عنوان صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در مسیر شکوفایی است، اظهارکرد: روند بهره برداری از واحدهای در حال احداث در این منطقه سرعت گرفته و نوید بخش افزایش تولید و اشتغال است.
ترکان با اشاره به اینکه در واحدهای ایجاد شده در منطقه آزاد ارس از مدرنترین شیوه ها و تجهیزات تولیدی استفاده شده است، گفت: بزرگترین و مدرنترین گلخانه کشور در این منطقه می تواند الگویی برای فعالان این حوزه باشد.
وی با اشاره به اینکه رویکرد مدیران منطقه آزاد ارس در کنار حمایت از کشاورزی سنتی، استفاده از فناوری های نوین در زمینه کشاورزی است، اظهارکرد: بخش خصوصی نقش مهمی در انتقال فناوری های روز داشته و در کنار مدیران منطقه در مسیر توسعه حرکت می کند.
وی با بیان اینکه در زمینه صنایع جانبی خودرو هم گام های مناسبی در منطقه آزاد برداشته شده است، خاطرنشان کرد: خودروسازان بزرگ واحدهای اقماری خود را با هدف تولید محصولی خاص راه اندازی می کنند و ارس موقعیت و استعداد راه اندازی این گونه واحدها را دارد.
ترکان تولید خودروی آمبولانس و تاکسی لندنی در یکی از واحدهای این منطقه را نشانه آگاهی سرمایه گذاران از این ظرفیت دانست و گفت: ارزش افزوده قابل توجهی در انتظار این واحدهای تولیدی است.
وی فعالیت های صورت گرفته در زمینه های مختلف، زیرساخت های ایجاد شده و سرمایه گذاری جذب شده در منطقه آزاد ارس را نمونه موفق و عملی شعار امسال ' سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل ' دانست.
ترکان به اشاره به اینکه مجوز فرودگاه ارس در مراحل نهایی است، گفت: پس از اخذ مجوز در عرض 18 ماه راه اندازی شده و ظرفیتی دیگر به زیرساخت های صنعتی و تجاری منطقه افزوده می شود.
وی کارهای صورت گرفته در این منطقه در زمینه صنعت گردشگری را قابل توجه دانست و گفت: با مرمت و بازسازی آثار تاریخی همچون حمام جلفا، جذابیت های گردشگری منطقه افزایش می یابد.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس هم با اشاره به اینکه امروز چهار طرح تولیدی با سرمایه گذاری 600 میلیارد ریال بهره برداری شد، گفت: این واحدها در کمترین زمان و در مدت 18 ماه بهره برداری رسیده اند.
محسن خادم عرب باغی با اشاره به اینکه 160 واحد تولیدی در منطقه آزاد ارس بهره برداری شده و 185 واحد در حال احداث است
، اعلام کرد: تا زمان حاضر برای 12 هزار نفر فرصت شغلی در این منطقه فراهم شده است.
وی با اشاره به بهره برداری از 240 هکتار گلخانه و واگذاری 250 هکتار دیگر از اراضی منطقه آزاد ارس برای سرمایه گذاری در این زمینه، اظهارکرد: با راه اندازی واحدهای در حال احداث ضریب اشتغال منطقه رشد قابل توجهی خواهد داشت.
عرب باغی با بیان اینکه توسعه صادرات در کنار افزایش تولید از رویکردهای اصلی منطقه آزاد ارس است، گفت: در زمان بسیاری از محصولات تولیدی این منطقه به کشورهای مشترک المنافع و منطقه خاورمیانه صادر می شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز علاوه بر افتتاح چهار طرح و کلنگ زنی یک طرح از تعدادی از واحدهای فعال منطقه دیدن کرد و در جریان فرایند تولید در این واحدها قرار گرفت.
منطقه آزاد ارس با 51 هزار هکتار وسعت در همسایگی با کشورهای آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان واقع است.
خبرنگار: پرویز انصاری
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.