به گزارش ایرنا، محمدرضا رستمی روز چهارشنبه در نشست ستاد سامان دهی امور جوانان آذربایجان شرقی افزود: بر اساس برنامه ای که در دولت یازدهم تدوین شده تا پایان سال 1399 تعداد سمن های مربوط به امور جوانان به پنج هزار خواهد رسید.
وی گفت: با روی کار آمدن دولت تدبیرو امید شاهد تغییرات و تحولات چشمگیری در حوزه جوانان و ورزش کشور هستیم.
وی با اشاره به انجام سه مطالعه ملی در دولت تدبیرو امید در حوزه جوانان افزود: افول سرمایه اجتماعی جوانان، تردد اجتماعی در بیش از 50 درصد جوانان و فردگرایی به صورت خاص در کشور سه شاخص بحرانی است که در این مطالعه مشخص شد.
وی ادامه داد: بر اساس این مطالعات، رویکرد دولت در حوزه جوانان ارتقای سرمایه اجتماعی است و برای عملیاتی کردن این رویکرد دو مسیر موازی در نظر گرفته شد تا امکان آن فراهم شود.
رستمی اظهار کرد: فعال سازی بخش های مختلف کشور و حساس سازی بخش های همگانی دولت نسبت به موضوع و پدیده جوانان و فعال سازی شورای عالی جوان و ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در استان ها و شهرستان ها در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: بر همین اساس 18 جلسه ستاد ملی ساماندهی برگزار و سه هزار و 600 جلسه استانی و شهرستانی در کل کشور برگزار شد که تعداد جلسات ستاد ساماندهی 55 درصد افزایش داشته و بیش از 60 درصد مصوبات آن اجرایی شده است.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: در دولت تدبیر و امید شاهد مشارکت حداکثری دستگاه ها در سطح ملی و استان ها هستیم و این حساس سازی، موجب شد روند راکد شده توجه به پدیده جوانان به فضای اعتماد آفرین تغییر یابد.
وی ادامه داد: فعال سازی و حساس سازی اجتماعی و آمادگی جوانان برای ورود به عرصه اجتماعی و افزایش انگیزه برای مشارکت در مسایل اجتماعی قبل از دولت یازدهم بسیار پایین بود که در دولت تدبیر و امید برنامه های مختلف برای حضور جوانان در عرصه اجتماعی تنظیم شد.
رستمی با اشاره به اینکه سازمان های مردم نهاد جوانان در ابتدای کار دولت در کشور وجود داشت، افزود: براساس استانداردهای جهانی باید در کشور پنج هزار سازمان مردم نهاد در این حوزه ایجاد شود.
وی گفت: صرف تشکیل سازمان های مردم نهاد در حوزه امور جوانان نمی تواند چاره ساز باشد و به همین دلیل برنامه توانمند سازی این سازمان ها در حال اجراست و دوره های آموزشی و مهارت افزایی برای آنان برگزار می شود.
رستمی ادامه داد: جهت حمایت از طرح های سازمان های مردم نهاد، امور جوانان تا سقف هفت میلیون تومان تسهیلات می دهد که تا کنون در آذربایجان شرقی 200 میلیون تومان از این محل پرداخت شده است.
وی افزود: برای حمایت از طرح های این سازمان، اگر طرح ارائه شده قابلیت اجرایی در سطح ملی داشته باشد تا سقف 100 میلیون تومان و در سطح استانی نیز تا سقف 50 میلیون تومان تسهیلات ارائه می شود.
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: یک هزار و 300 جوان از اعضای سازمان های مردم نهاد در حوزه امور جوانان عضو ستاد های استانی امور ساماندهی جوانان هستند.
وی با اشاره به ضرورت تشکیل مجامع استانی اظهار کرد: مجمع ملی سمن ها سال آینده در کشور تشکیل می شود و تشکیل خانه جوانان گام بعدی در توسعه مشارکت اجتماعی جوانان است که تا پایان سال جاری در تمام استان ها ایجاد میشود.
رستمی ادامه داد: برخی سازمان های مردم نهاد توانایی کارآفرینی و اشتغال دارند که با همکاری بانک صندوق کارآفرینی امید تا سقف 100 میلیون تومان اعتبار با سود 4 درصد به آنها ارائه می شود.
وی تاکید کرد: اوقات فراعت برخلاف آنچه که در کشور ما به عنوان وقت گذرانی تلقی می شود، مبنای توسعه اجتماعی و فرهنگی است که اگر توجه جدی به غنی سازی آن نشود به یک تهدید تبدیل خواهد شد.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه کاهش آسیب های اجتماعی یکی از اولویت های دولت تدبیرو امید است، گفت: آسیب های اجتماعی گریبان گیر جوانان بوده و در راستای اقدامات دولت یازدهم در آذربایجان شرقی نیز اقدامات مهمی در خصوص پنج آسیب اجتماعی اولویت دار انجام شده است.
حسن استوار آذر افزود: برای کاهش آمار طلاق، ارائه مشاوره های قبل ازدواج و حین و بعد ازدواج در این استان مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: یکی از آسیب های جدی که جوانان ما را تهدید می کند موضوع اعتیاد است که با توجه با اقدامات انجام شده در حوزه اعتیاد توانستیم آذربایجان شرقی را به استان بدون معتاد متجاهر در کشور تبدیل کنیم.
استوار آذر اظهار کرد: موضوع ارائه تسهیلات توسط بانک ها جهت اشتغال زایی و کارآفرینی و وام ازدواج نیز در دولت تدبیرو امید مورد توجه قرار گرفت و اقدامات بسیار خوبی توسط بانک های استان در حال انجام است.
وی گفت: افزایش نشاط و شادابی و سلامت جوانان موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد و در این راستا افزایش فعالیت های ورزشی ضروری است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری آذربایجان شرقی افزود: یکی از اقدامات ابتکاری استان در بحث اوقات فراغت راه اندازی پرتال اوقات فراغت بود که از سال گذشته اجرایی شد.
وی ادامه داد: با راه اندازی این پرتال تمامی برنامه ها مورد رصد قرار می گیرد و آخرین اطلاعات برنامه ریزی شده در خصوص اوقات فراغت بررسی می شود و از این سامانه جهت ارتقا کمی و کیفی برنامه ها بهره مند می شویم.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه دیدگاه خاصی در حوزه جوانان در وزارت خانه وجود دارد، گفت: خوشبختانه در این استان با همکاری همه دستگاه ها توانسته ایم عملکرد بسیار خوبی داشته باشیم.
جمشید نظمی افزود: میانگین مصوبات ستاد ساماندهی امور جوانان در استان بالای 80 درصد است که نشان می دهد همه دستگاه ها در راستای عملی کردن مصوبات باهم همکاری و تعامل خوبی داشته اند و تلاش می کنیم اثرات این صورت جلسات برای جامعه جوان ملموس باشد.
وی با اشاره به اینکه 14 برنامه از جمله برنامه های مهم مصوب شده در ستاد ساماندهی امور جوانان استان است، ادامه داد: ساماندهی ازدواج جوانان، ارتقای هویت دینی، توسعه و مشارکت جوانان، رفاه و تامین اجتماعی، ارتقا سلامت روانی و جسمانی، ارتقای نقش نهاد خانواده در امور جوانان، ساماندهی شاخص های امور جوانان، کاهش آسیب های اجتماعی و پیگیری مصوبات ستاد ملی ساماندهی جوانان از جمله برنامه های مهم اجرایی این ستاد است.
نظمی با اشاره به افتتاح خانه جوانان استان در تبریز گفت: این خانه محفلی برای فعالیت سمن های جوانان خواهد بود تا زمینه برای همفکری سازمان های مردم نهاد جوانان فراهم شود و شاهد توسعه سمن ها در سطح استان به خصوص شهرستان ها باشیم.
مدیرکل ورزش و امور جوانان استان ادامه داد: ضروری است سازمان های مردم نهاد در شهرستان ها افزایش یابد و ایجاد خانه جوانان استان در تبریز قدم مثبتی برای اجرای بخشی از مصوبات ستادهای ساماندهی خواهد بود.
فرماندار شهرستان جلفا نیز در این جلسه با اشاره به اینکه افزایش آسیب های اجتماعی جوانان را تهدید می کند، گفت: ساماندهی درست جوانان موجب کاهش اسیب های اجتماعی می شود.
زاهد محمودی با اشاره به اینکه اشتغال، مسکن و وام ازدواج از جمله مسایلی است که جوانان با آن درگیر هستند، ادامه داد: بسیاری از مراجعات جوانان به فرمانداری به دلیل موانع و مشکلاتی است که از سوی بانک ها برای ارائه تسهیلات به جوانان ایجاد می شود.
وی افزود: رفع نیازمندی ها و مشکلات جوانان اراده جمعی می خواهد و این موضوع باید در سازمان ها و نهادها ایجاد شود تا امید به آینده در بین جوانان ایجاد شود.
فرماندار شهرستان بناب نیز در این جلسه با بیان اینکه جوانان بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور هستند، گفت: باید بتوانیم از سرمایه اجتماعی به نحو احسن استفاده کنیم و اگر غفلت شود بیشترین آسیب را از این ناحیه خواهیم دید.
ولی الله فرج الهی با اشاره به اینکه ایجاد فاصله بین جوانان و مسئولان آسیب زاست، ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته فاصله ای بین جوانان و مسئولان افتاده بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تلاش کرده ایم این فاصله را کاهش دهیم و اعتماد بین جوانان و مسوولان را افزایش دهیم.
وی افزود: اشتغال جوانان از جمله موضوعاتی است که در شهرستان بناب مورد توجه و اولویت کاری مسوولان بوده و در این راستا نیز ارتباط بین دانشگاه و واحدهای صنعتی را افزایش یافته است.
فرج الهی اظهار کرد: دربحث ازدواج جوانان سن ازدواج بالا رفته و در سه سال گذشته تلاش کرده ایم موانع ازدواج را از میان برداریم.
فرماندار شهرستان میانه نیز در این خصوص گفت: باتوجه به تلاش هایی که در شهرستان ها دربحث جوانان می شود ارزش گذاری به جوانان و افزایش مشارکت جوانان در موضوعات مختلف شهرستانی مورد توجه جدی مسئولان شهرستانی است.
حمید شکری با اشاره به اینکه باید از ظرفیت و پتانسیل جوانان خلاق بهره مند شد، اظهار کرد: باید حمایت های کلی از جوانان انجام شود و از ظرفیت جوانانی که خلاقیت و نوآوری دارند بهره مند شد.
گزارش: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.