رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز با تاکید بر اینکه امام‌زادگان(ع) نوری از یک منشا واحد هستند، گفت: در کنار نوادگان اهل‌بیت(ع) بودن به قلب انسان روشنی بخشیده و ایمانی را در فرد ایجاد می‌کند که به سمت گناهان کشیده نشود؛ مراقبت از انجام گناه و نورانیت انسان از جمله ثمرات هم‌نشینی با اهل‌بیت(ع) و نوادگان پیامبر(ص) است.

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام رضا جعفری در آیین افتتاحیه و اعطای حکم خادمان افتخاری خواهران امام‌زاده سید ابراهیم(ع) و حذیفه(ع)، در خصوص علل محبت شیعیان به امام‌زادگان(ع) اظهار کرد: یکی از اصولی که مردم در دنیا بر اساس آن زندگی می‌کنند، اصل محبت و حب است؛ محبت شیعیان به اهل بیت(ع) و نوادگان ایشان نیز بر اساس همین اصل است.

وی با بیان نظریه ملاصدرا در کتاب حکمت متعالیه، ادامه داد: ملاصدرا در این نظریه اظهار می کند که، تمامی ذرات عالم با حرکت حبی (محبتی|) به سمت خدا در حال حرکت هستند.

وی با اشاره به اصل محبت و شیفتگی شیعیان نسبت به مقام اهل‌بیت(ع)، افزود: مقام اهل بیت(ع) یکی از مواردی است که ما مسلمانان و شیعیان به آن‌ها پناه می‌بریم و باید شاکر این نعمت الهی باشیم.

حجت‌الاسلام جعفری در خصوص ثمرات محبت نیز یادآور شد: یکی از ثمرات محبت، هم‌شکل و شبیه شدن به محبوب است؛ به گونه‌ای که شخص خود را شبیه محبوب خویش می‌کند؛ از این رو ما محبان اهل بیت(ع) باید خود را در اخلاق و رفتار شبیه این بزرگواران کنیم تا محبت خویش را به اثبات برسانیم.

وی در بیان دیگر نتایج محبت، اضافه کرد: ما انسان‌ها وقتی کسی را دوست می‌داریم، مشتاق زیارت وی شده و برای دیدار او تلاش می‌کنیم؛ از این رو زیارت اهل‎بیت(ع) نیز بر همین اساس بوده و نشات گرفته از محبت قلبی ما به اهل بیت(ع) است.

وی با تاکید بر اینکه محبت شیعیان به اهل‌بیت(ع) دارای دو ضمیمه است، گفت: این دو ضمیمه شامل، ابراز محبت و هم‌شکل شدن محبان با مقام اهل بیت(ع) است؛ چرا که ما اگر بخواهیم به تکامل رسیده و از نورانیت اهل‎بیت(ع) بهره‌مند شویم باید به مقام ایشان محبت قلبی داشته و همچنین برای نشان دادن این محبت باید خودمان را در اخلاق و رفتار شبیه ائمه‎اطهار(ع) کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه یک تبریز خاطرنشان کرد: پیامبر مکرم اسلام(ص) در قبال رسالت خود، از خداوند متعال اجری طلب نکرده و در آیات 47 و 57 فرقان در قبال اجر رسالت خود، چیزی را از خداوند طلب می‌کند که برای مردم خیر رسانده و همچنین مردم را به سمت خدا بکشاند و همچنین در آیه‌ی 42 سوره شوری نیز از خداوند دوستی و محبت با اهل بیت(ع) را طلب می‎کند.

وی در این خصوص تاکید کرد: با توجه به خواسته پیامبر اسلام(ص) ما مسلمانان وظیفه داریم که به اهل بیت(ع) و سلاله‌ی پیامب(ص) محبت داشته باشیم؛ چرا که این محبت آتش نفاق، غیبت، حرام خواری، دورویی و ... را در قلب ما خاموش می‌کند.

حجت‌الاسلام جعفری در بیان طرق بهره‌مندی از عنایات امام‌زادگان(ع) و اهل‌بیت(ع) نیز یادآور شد: طهارت مسیری است که قلب انسان را به اهل‌بیت(ع) پیوند می‌دهد؛ در این میان "طهارت جسم" اولین راهی است که انسان با آن می‌تواند خود را به امام‌زادگان نزدیک کند؛ در مراحل بعدی نیز طهارت فکر و طهارت قلب در بهره‌مندی از عنایات اهل‌بیت(ع) نقش اساسی دارد.

وی در بیان طهارت قلب و راه‌های رسیدن به آن، تاکید کرد: در این راستا آیت‌الله بهجت همواره بر نکته‌ای تاکید داشتند که آن "عدم انجام معصیت" توسط انسان بوده است؛ از این رو کلیدواژه‌ی تمامی اعمال و طهارت انسان این است که معصیت نکنیم.

وی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد در تعریف گناه با اشتباه مواجه می‌شویم، خاطرنشان کرد: زشت‌ترین و ناپسندترین اعمال نزد خداوند زنا است که بسیاری از افراد حتی توان فکر کردن به آن را ندارند؛ در حالی که گناه غیبت 70 مرتبه بدتر از زنا بوده و با این حال افراد بسیاری مرتکب این گناه که همانند خوردن گوشت مرده‌ی برادر است، می‌شوند!.

حجت‌الاسلام جعفری در این خصوص تاکید کرد: غیبت کردن، دل شکستن و بسیاری از موارد دیگر نیز از جمله گناهانی هستند که باید اهتمام کنیم تا هرگز مرتکب این گناهان نشویم.

وی در پایان از خادمان افتخاری خواهر، امام‌زاده سید ابراهیم(ع) و سید حذیفه(ع) خواست تا با مهربانی و عطوفت و همچنین خلوص نیت در آستان مقدس این امام‌زادگان(ع) در خدمت رسانی به زوار تلاش کنند.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم، احکام خادمان افتخاری این امام‌زادگان(ع) به خواهران اعطا شد.

انتهای پیام

منبع ‫:‬
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.