به گزارش خبرآنلاین از تبریز، ابوالقاسم سلطانی در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به اینکه ۱۲ دستگاه زیر مجموعه‌ وزارت راه و شهرسازی هستند، اظهار کرد: ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اداره کل فرودگاه‌ها، سازمان بنادر و کشتی رانی، هواشناسی و مکانیک خاک، سازمان شهر جدید سهند، راه آهن آذربایجان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ساخت و توسعه راه‌ها و...که در مجموع ۱۲ اداره کل می‌شود تابع وزارت راه و شهرسازی بوده و هماهنگی در بین این دستگاه‌ها در استان وظیفه اداره کل راه و شهر سازی است.

وی ادامه داد: ۱۵ هزار میلیارد در زیر ساخت‌های زیر بنای جاده، ریل، آزاد راه، راه های اصلی و فرعی و.. هزینه شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان درمورد اجرای پروژه‌های استانی در وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد پروژه‌های استانی توسط وزارت راه اجرا می‌شوند و تناسب این حجم هیچ‌گاه در رسانه‌ها نمود عینی نداشته.

وی با اشاره به احداث دو تونل آزاد راهی در مسیر تبریز ارومیه افزود: دو تونل تبریز و ارومیه که هر کدام ۲.۵ کیلومتر و در مجموع ۵ کیلومتر هستد درحال اجرا داریم که برای احداث آنها ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود که ۱۲ کیلومتر این مسیر را کوتاه‌تر می‌کند.

سلطانی با بیان اینکه ۳۰ درصد سکونتگاه های ما قابل سکونت برای انسان نیست گفت: حاشیه عینالی و سکونتگاه‌های موجود در آن منطقه در کوچکترین زلزله و لغزش زمین نتایج بسیار غم‌باری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه برای اصلاح و انتقال این سکونتگاه‌ها به نقاط ایمن برنامه داریم گفت:ساخت مسکن در نقاط خط گسل با رعایت حریم خط گسل امکان پذیر است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در مورد اهمیت بازآفرینی شهری بیان کرد: موضوع مسکن و بازآفرینی شهری، مسکن و کیفیت آن‌ها از دغدغه‌های اصلی مردم است که هر چه سریع‌تر باید اصلاح شود. 

همچنین سلطانی خبر داد: ثبت نام «برنامه طرح اقدام ملی مسکن» در آذربایجان شرقی شروع شده است که سهمیه استان آذربایجان شرقی ۴۰ هزار و ۳۲۱ واحد اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: متولی تامین ۱۷ هزار واحد شهر جدید سهند، حدود ۱۱ هزار واحد سازمان ملی زمین و مسکن، ۴ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت است و ۷۶۰۰ مسکن نیز در طرح بازآفرینی شهری باید بازسازی و احداث شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، در خصوص مناطق اجرای طرح اقدام ملی مسکن گفت: شهر جدید سهند، شهرک طلائیه، انتهای طالقانی، اندیشه، کرکج، یوسف آباد و اسدگلی تبریز، مرند، مراغه، اهر و... مناطق پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح هستند.

سلطانی با بیان اینکه مرحله اول ثبت نام، با تامین ۴۵۰۰ واحد از ۲۶ آذرماه آغاز می شود در خصوص شرایط ثبت نام نیز گفت: افراد متقاضی باید حداقل ۵ سال در شهر تقاضا شده سکونت داشته باشند، متاهل باشند، به نام خود و خانواده از سال ۸۴ تاکنون ملکی ثبت نشده باشد، از ابتدای انقلاب از هیچ امکانات دولتی و یارانه مسکن استفاده نکنند، دهک یک، دو و سه مورد هدف اقدام ملی نیستند و دهک های چهار تا هفت هدف این طرح ملی هستند. 

وی سهم پرداختی متقاضیان را ۳۰ درصد قیمت تمام شده ساخت عنوان کرد و افزود: برای مسکن ۸۰ متری باید به ازای هر متر که ۳ میلیون تومان قیمت تمام شده آن باشد، حدود ۸۰ الی ۱۰۰ میلیون آورده پرداخت کند.

مدیرکل راه و شهرسازی ادامه داد: وام مسکن اولی هم در اجرای این طرح پیش‌بینی شده و بازپرداخت آن برای بازآفرینی شهری با ۶ الی ۸ درصد و برای طرح ملی مسکن با ۱۸ درصد خواهد بود.

 سلطانی در مورد آخرین وضعیت آزادراه تبریز ـ سهند گفت: این پروژه ابتدا چهار خطه و به صورت بزرگراه اجرا می‌شد که  براساس نیاز استان و توجیه مناسب شش خطه شده و به آزاد راه ارتقاء یافت  .

وی با اشاره به اینکه از کل ۲۰ کیلومتر مسیر  تنها ۴ کیلومتر آن باقی مانده گفت: اکنون به دلیل آغاز یخبندان و پایان فصل کاری  پروژه تعطیل شده که براساس برآوردها باید تا آخر شهریور سال ۹۹ این پروژه آماده بهره برداری باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به تعدد پروژه‌های نیمه تمام در استان گفت: یک پروژه راه سازی نباید بیش از ۳۶ ماه طول بکشد، اما با توزیع اعتبارات اندک بین همه پروژه‌های نیمه تمام، اغلب پروژه‌ها ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشد چرا که توزیع اعتبارات به گونه‌ای است که نمی‌توانیم روی یک پروژه تمرکز کرده و زودتر تحویل دهیم.

ابوالقاسم سلطانی در مورد پروژه بزرگراه خواجه-ورزقان نیز گفت: در این اواخر با تامین مالی مس سونگون  توانستیم بزرگراه خواجه-ورزقان را ادامه داده و از طریق رایزنی با مقامات کشوری برای این پروژه معافیت مالیاتی بگیریم.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1308055
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.