بهروز مهدوی روز شنبه در نشست خبری در رابطه با یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ثبت نام از داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس از فردا دهم آذر ماه با دستور وزیر کشور در سراسر کشور آغاز می شود.

وی مدت زمان ثبت نام از دواطلبان مجلس شورای اسلامی را هفت روز اعلام کرد و گفت: همزمان هیئت‌های اجرایی تشکیل می شود و در این مدت استعلام  افراد از مراجع چهارگانه انجام می‌شود و بر اساس قانون مراجع موظف به جوابگویی در پنج روز هستند.

فرماندار تبریز بررسی صلاحیت داوطلبان نماینده مجلس را از هفدهم تا بیست و ششم

فرماندار تبریز اظهار کرد: بعد از اتمام ثبت نام، افراد تایید یا رد صلاحیت افراد را به هیات های نظارت اعلام می‌کنیم و هیئت های نظارت تا ۲۰ روز فرصت بررسی صلاحیت افراد فرصت دارند.

مهدوی ادامه داد: شورای نگهبان از ۱۵ تا ۲۱ بهمن ماه به مدت ۷ روز به شکایات داوطلبان رسیدگی می‌کند و روز ۲۲ بهمن‌ماه شورای نگهبان اسامی قطعی  نامزدهای مجلس را به وزارت کشور اعلام می‌کند.

مهدوی افزود: از بیست و چهارم بهمن ماه به مدت یک هفته تبلیغات نامزدها آغاز می‌شود و از روز اول اسفندماه ممنوعیت تبلیغات شروع شده و جمعه دوم اسفند ماه در سرتاسر کشور اخذ رای شروع می شود.

فرماندار تبریز در مورد بحث تبلیغات زودهنگام نیز گفت: در بحث تبلیغات زودهنگام قانون خاموش است و به صراحت بندی و تبصره قانونی در این رابطه وجود ندارد اما افرادی که به صورت رسمی در انتخابات ثبت‌نام می‌کنند از فردای همان روز رفتار و گفتار آنها به جد مورد بحث قرار می‌گیرد و در مراحل انتخاباتی اعمال می‌شود .

وی  در مورد برگزاری الکترونیکی انتخابات نیز گفت: انتخابات در سراسر کشور الکترونیکی است اما تمام الکترونیکی نیست، انتخابات هم دستی و هم الکترونیکی است، اما هنگام ثبت نام داوطلبان تمام موارد تمام موارد ثبت نامی به صورت الکترونیکی انجام می شود.

فرماندار تبریز در مورد برگزاری انتخابات الکترونیکی در تبریز نیز گفت: قرار است در هر استان یک شهرستان به صورت الکترونیکی برگزار شد که شامل استان ما نمی‌شود.

مهدوی در مورد فعالیت احزاب، تشکل‌ها و گروه‌ها در این انتخابات خاطرنشان کرد: تشکل‌های سیاسی که مجوز فعالیت قانونی داشته باشند می‌توانند به صورت قانونی در انتخابات شرکت کرده و تبلیغات کنند و نیز نامزد های خودشان را معرفی کنند.

وی در مورد صیانت از آرا نیز گفت: قانون انتخابات ساختاری را تعریف کرده که اجازه دخالت و دستکاری به هیچ نهاد و فردی داده نشده است.

وی تاکید کرد: با وجود بیش از ۱۵ نفر افراد با سلایق متفاوت در کنار صندوق‌های رأی امکان هیچ گونه تخلفی وجود ندارد.

فرماندار تبریز در مورد پیش‌بینی تعداد داوطلبان نمایندگی مجلس در شهر تبریز نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۱۰۰ نفر در این شهرستان کاندیدا شوند. وی در مورد بی قانونی های تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: هر فردی برای انتخابات وارد شود با مرّ قانون با وی برخورد می شود، هر فردی از هر جناحی تبلیغاتی له یا علیه افراد انجام دهد، جرم است و به صورت قانونی برخورد می‌شود.

فرماندار تبریز در مورد تبلیغات نمایندگان فعلی خاطرنشان کرد: قانون فعلی تا آخرین روز کاری مجلس این افراد را به عنوان نماینده مجلس شناخته است و آنها می‌توانند در هر مجلسی جلسه حضور داشته و سخنرانی کنند و هیچ منعی برای این افراد وجود ندارد لذا اگر تبلیغات این ها به عنوان شائبه انتخاباتی مطرح می‌شود باید خود قانونگذاران در این زمینه فکری بیاندیشند و قانونی را وضع کنند.

مهدوی در مورد تعداد صندوق‌های حوزه انتخابیه تبریز،اسکو و آذرشهر گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ۷۳۰ حوزه انتخابیه در این مرکز ایجاد شود.

فرماندار تبریز در مورد تعداد واجدان شرایط رای در این حوزه انتخابیه اظهار کرد: براساس قانون افراد ۱۸ سال تمام می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که بر این اساس دو سوم افراد شهرستان واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.

فرماندار تبریز خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که تخلفی رخ ندهد اما در انتخابات برخی مسائل غیرقابل پیش بینی رخ می‌دهد که ساز و کار آن آموزش برای عوامل اجرایی و نظارتی است از تا از بروز اشتباهات سهوی نیز خودداری شود.

فرماندار تبریز در مورد طرفداری از کاندید خاص یا جناح خاص گفت: فرمانداری نه ستاد اصلاح‌طلبان و نه ستاد اصولگرایان و نه استاد اعتدال‌گرایان است بلکه فرمانداری ستاد قانون و مجری قانون است و به کسی اجازه اقدام فراتر از قانون داده نمی‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.