به گزارش ایرنا، زلزله ای که بامداد جمعه بخشی از مناطق آذربایجان شرقی را درگیر کرد، منجر به کشته شدن پنج تن و مصدومیت بیش از ۷۰۰ نفر از هم وطنان مان شد و بار دیگر خطه بلاخیز آذربایجان را داغدار کرد؛ مردم این دیار هنوز جامه سیاه محرم و صفر را از تن به در نکرده، بار دیگر در عزای ریحانه و زهرا، ۲ دانش آموز درگذشته در زمین لرزه، و گلی،خاتون و اسرافیل رخت سیاه برتن کردند.

در این میان، آنچه که داغ بازماندگان را بیشتر می کند، شیرین زبانی های زهراست که چندی پیش در پاسخ به گزارشگر برنامه تلویزیونی "بیزیم کندیمیز" با عصبانیت از وضع تدریس درس ها، گفت: "سال اول خوب خوندیم اما امسال دو پایه شدیم؛ معلم نداریم"؛ زهرا چنان از فقدان امکانات شکایت و چنان با شور و هیجان صحبت می‌کند که گزارشگر برای تحریک او به سخنگویی بیشتر می پرسد: حالا چرا عصبانی می شی؟ ریحانه می گوید: "باید عصبانی بشم که مملکت را درست کنم".

هنوز از مرگ عزیزان بر اثر زلزله تسکین نیافته ایم که خبر مرگ زن و شوهر جوانی در روستای "شالقون" سراب بر اثر گازگرفتگی ناشی از سوزاندن ذغال در چادر، همه را در بهت غم انگیزی فرو برد؛ آنها از ترس زلزله به چادر پناه برده بودند و به خاطر سرمای سوزناک منطقه مجبور به روشن کردن ذغال در چادر می شوند که زن و شوهر دچار گازگرفتگی و در نهایت مرگی خاموش می شوند، اما نوزاد ۱۵ روزه شان در نهایت اعجاز پس از بستری در بیمارستان و با تلاش پزشکان به زندگی برمی گردد و این خبر حیات در میانه خبرهای اندوه ممات،لبخندی هرچند کمرنگ و امیدی نیمه جان را به روح زلزله زدگان می دمد.

قصه مرگ قصه ای غم انگیز است اما آنچه که مرگ را تلخ تر می کند، نه زلزله ای غیرقابل پیش بینی، بلکه مرگی است که تنها بر اثر سهل انگاری و بی اطلاعی رخ داده است؛ ترس از زلزله، مردم را به چادرها کشانده است، اما مساله گرمایش چادرها در این سرمای منطقه خود مشکلی دیگر است.

ترس از فوتی بیشتر به دلیل ناگزیری زلزله زدگان از روشن کردن «والور» و ذغال در داخل چادر بود که تلاش برای تامین گرمایش حادثه دیدگان را به دغدغه ای عمومی تبدیل کرد و همه دست به دست دادند تا به هر نحو ممکن شده، وسایل گرمایشی مطمئن را برای آنان تهیه کنند. 

با این رویکرد، میرهادی قره سیده رومیانی، معاون پارلمانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرستاده ویژه او به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی یکشنبه این هفته در دیدار با امام جمعه تبریز وعده خرید ۲ هزار دستگاه بخاری برقی فن دار و اختصاص یک میلیارد تومان برای خرید کانکس را برای زلززله زدگان داد.

البته نحوه اسکان موقت زلزله زدگان آذربایجان شرقی در شهرستان های میانه و سراب همچنان محل مناقشه است و در حالی که بنیاد مسکن و ستاد مدیریت بحران کشور، تهیه کانکس را برای این منظور بی فایده می دانند، مردم و مسوولان محلی بر لزوم تهیه آن به عنوان تنها جایگزین محافظت از زلزله زدگان در مقابل سوز سرما تاکید دارند.

زلزله زدگان روستای «ورنکش» با اشاره به ارتفاع بالای ۲ هزار متری این محل در دامنه جنوبی ارتفاعات سر به فلک کشیده «بزقوش» می گویند زندگی در سرمای زیر صفر درجه شب های منطقه غیرقابل تحمل و استقرار کانکس تا تعمیر و بازسازی خانه های تخریب شده یا آسیب دیده گریزناپذیر است. 

علی قلی زاده می گوید: خانواده ۵ نفره ما از زمان وقوع زمین لرزه، شب و روز را در چادر به سر می برند، اما به دلیل برودت هوا، چادر در شب ها پاسخگو نیست و استفاده از ذغال نیز برای گرم کردن چادر نیز خطر مرگ را به دنبال دارد.  

وی با ابراز ناراحتی از مقاومت برخی ها برای تهیه کانکس اضافه می کند: هر چند شاید استدلال آقایان درباره علل بی میلی شان به تعبیه کانکس دررست باشد، اما گذشت زمان به ضرر ماست و زندگی را برایمان دشوارتر می کند.

رقیه حسن پور نیز با اشاره به اینکه علاوه بر انسان ها دام و احشام نیز نیاز به دلیل تخریب واحدهای دامی نیاز به محل برای نگهداری دارند، اظهار می کند: نگرانی ما از تاخیر احتمالی و سرعت کند بازسازی و تعمیر  واحدهای آسیب دیده و تخریب شده است. 

وی ادامه می دهد: اهالی روستای ورنکش نگران هستند که بارش برف در منطقه آغاز شود و ما هنوز مسکن موقتی محکمی نیز برای استقرار نداشته باشیم.

رضا علیزاده نیز می گوید: البته نهادهای مسوول از همان ابتدای وقوع زمین لرزه با حضور میدانی در محل، آواربرداری را آغاز کردند، اما تصمیمات اتخاذ شده در باره نحوه تهیه مسکن موقت هنوز عملیاتی نشده است. 

وی تاکید می کند: اینکه ما می شنویم مسوولان هنوز درباره نوع مسکن موقت برای زلزله زدگان به اجماع نرسیده اند و بعضی از ضروررت تهیه کانکس و عده ای دیگر از مسکن اجاره ای سخن می گویند، نگران کننده است و باعث استرس ما می شود.

به گزارش ایرنا ساعت ۲ و ۱۷دقیقه بامداد جمعه (۱۷آبان ماه) زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۹ در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

بر اثر وقوع این زمین لرزه ۵۸۴نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۶۶ نفر به علت ماندن زیر آوار و ۵۱۸ نفر به علت ترس و اضطراب (براساس گزارش اورژانس کشور)، بوده است، همچنین ۵ نفر در روسای ورنکش شهرستان میانه جان خود را از دست دادند و ۲ نفر در بخش ترکمانچای در چادر شخصی که در حیاط خانه خود برپا کرده بودند، به علت گاز گرفتگی فوت شدند.

بر اساس اعلام مسئولان هلال احمر ۱۲ هزار و ۳۲۰ نفر از زلزله زدگان استان در اردوگاه اسکان اضطراری یا به صورت فردی با نصب ۳ هزار و ۸۰ دستگاه چادر، به صورت اضطراری اسکان داده شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.