ایرج ثقفی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران از ساخت واحدهای مسکونی اضطراری  برای روستاییان مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: با توجه به این‌که تامین کانکس پر هزینه بوده و بعد از ساخت مسکن نیز قابل استفاده نیست، به جای استفاده از کانکس، ساخت واحدهای مسکونی اضطراری از امروز در روستاهای زلزله زده آغاز شده است.

وی با بیان این‌که در زلزله ۵.۹ ریشتری ۱۷ آبان‌ماه جاری به ۴۹ روستای شهرستان سراب خسارت وارد شد، افزود:  از این تعداد حدود ۷۵۰ واحد مسکونی خشتی و فرسوده به طور ۱۰۰ درصد تخریب شده اند که باید دوباره از نو ساخته شوند و حدود ۱۵۰۰ واحد نیز نیاز به تعمیر و بازسازی دارند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۵۰ راس دام سبک در روستاهای سراب بر اثر زلزله تلف شده است، گفت: حدود ۳۰ راس دام سنگین در این روستاها بر اثر زلزله تلف شدند.

ثقفی با اشاره به دریافت و بهره‌مندی ۶۰۰ نفر از زلزله زدگان از خدمات پزشکی در سراب، اضافه کرد: علت مراجعه این افراد به بیمارستان، ترس و استرس ناشی از وقوع زمین لرزه بوده و در حال حاضر ۱۵ نفر در بیمارستان بستری هستند.

وی با بیان این‌که تاکنون به ۱۰۰۰ خانوار در روستاهای زلزله زده‌ی شهرستان سراب، چادر توزیع شده است، گفت: تجهیزات گرمایشی، پتو و روشنایی و جیره‌ی غذایی نیز بین روستاییان پخش شده است.

وی افزود: بعد از اتمام ساخت منازل مقاوم مسکونی برای روستاییان، از واحدهای مسکونی اضطراری می‌توان به عنوان انباری استفاده کرد.

وی با بیان این‌که هنوز آمار دقیقی از  ساخت واحدهای مسکونی اضطراری در روستاهای زلزله زده در دست نیست، ادامه داد: احتمال دارد برخی از افراد خواستار سکونت در خانه‌های اجاره‌ای یا اقوام خود باشند، مقرر شده کسانی که نسبت به ساخت واحد مسکونی اضطراری اقدام نمی‌کنند، هزینه‌ی خانه‌ اجاره‌ای را دریافت کنند.

ثقفی گفت: با ساخت واحدهای مسکونی اضطراری یا اسکان موقت، چادرهای برپا شده در مناطق زلزله زده جمع آوری می‌شود.

وی با بیان این‌که واحدهای مسکونی اضطراری تا متراژ ۲۵ متر ساخته می‌شوند، گفت: اگر شرایط جوی هوا مساعد باشد، پیش بینی می‌شود طی دو هفته ساخت اسکان موقت در روستاهای زلزله زده‌ی استان به اتمام برسد.

وی بیان کرد: هیچ مشکلی در تامین وسایل گرمایشی مناطق زلزله زده وجود ندارد؛ تقاضا داریم، خیران و مردم کمک‌های خود را در زمینه‌ی تامین مصالح ساختمانی از جمله سیمان، میلگرد و تیرآهن و آجر و غیره انجام دهند تا ساختمان‌هایی پایدار و مقاوم در این روستاها ساخته شود.

فرماندار شهرستان سراب با بیان این‌که تامین اسکان موقت و اسکان برای احشام و دام‌ها نیاز اصلی روستاییان زلزله زده است، گفت: طی چند روز آتی، سوله‌ی موقت برای نگهداری احشام و دام‌های روستاییان ساخته می‌شود تکه آنان تا اتمام فصل سرما نیز از آن استفاده کنند و بعد از فصل سرما، واحدهای دامی مقاوم برای احشام ساخته شود.

وی افزود: با توجه به سردی هوا، مردم از جمله کودکان و زنان به پوشاک گرم نیاز دارند که البته خیران بخشی از آن را تامین می‌کنند.

ثقفی با بیان این‌که مواد غذایی خشک از جمله برنج و روغن و غیره نیز از نیازهای اولیه‌ی مردم است، گفت: هر روز غذای گرم در بین اهالی روستاهای مناطق زلزله زده توزیع می‌شود، البته تامین مواد غذایی خشک نیاز اصلی آشپزهایی است که در منطقه مستقر هستند.

وی در خصوص گلایه مندی برخی از روستاییان مبنی بر روند کندآواربرداری نیز اظهار کرد: آوار برداری نیاز به اقدامات اولیه دارد و با توجه به لوله کشی آب، گاز و وجود کنتور آب و برق در داخل ساختمان‌های تخریب شده، خطراتی در بردارد و باید آوار برداری با احتیاط و با توجه به مسائل فنی انجام شود.

فرماندار شهرستان سراب ادامه داد: آواربرداری هر واحد مسکونی با ساخت اسکان موقت اضطراری آغاز می‌شود و هیچ گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد و تمامی مسائل بهداشتی و ایمنی، سیم کشی و گاز کشی باید در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیترهای برقی فن دار برای تامین گرمایشی چادرهای روستاییان استفاده می‌شود.

زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه و ۳ ثانیه بامداد جمعه ۱۷ آبان حوالی شهر ترک از توابع شهرستان میانه در آذربایجان شرقی را لرزاند که به دلیل شدت این زمین لرزه تمامی شهرها و بخش های استان تحت تاثیر قرار گرفت.

این زمین لرزه در استان های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و گیلان نیز احساس شده بود.

این زمین لرزه و حوادث مرتبط با آن هفت فوتی و بیش از ۷۰۰ مصدوم داشت که تنها ۳۲ نفر از مصدومان، بستری و بقیه به صورت سرپایی معالجه شدند.

شهرستان سراب با ۱۳۵ هزار نفر جمعیت در دامنه شمالی ارتفاعات بزقوش واقع شده و زمین لرزه ۵.۹۹ ریشتری بامداد جمعه گذشته در دامنه جنوبی بزقوش روی داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.