به گزارش روز شنبه خبرنگار اعزامی ایرنا علی اصغر پیوندی در حاشیه بازدید از روستای زلزله زده ورنکش شهرستان میانه این مطلب را عنوان و اظهار داشت: امدادگران و نجاتگران هلال احمر در کنار مردم مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تا لحظه ای که به خدمات آنان نیاز باشد، حضور خواهند داشت و امیدواریم که با سرعت این مرحله اضطراری و طوفانی طی شود و بتوانیم با برنامه ریزی لازم با یاری خدا مشکلات را مردم روز به روز کاهش دهیم. 
رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: این جمعیت براساس وظیفه ذاتی خودش در لحظات نخست وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر در کنار مردم زلزله زده حاضر و تلاش کرد در بحث امداد و نجات، اسکان و تغذیه اضطراری بتواند وسایل رفاه و آسایش نصفی عزیزانی که از زلزله ۵.۹دهم ریشتری متاثر شدند، فراهم کند.
پیوندی اضافه کرد: زمین لرزه اخیر، زلزله شدیدی بود و لازم است از همدلی همه مسولین استانی به ویژه نیروهای نظامی و انتظامی، ائمه جمعه و تمامی نیروهای امدادی به ویژه امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر تشکر و قدردانی کنم که در لحظات اول توانستند بار خسارت روانی و جسمی را بسیار بسیار کاهش دهند.
وی ادامه داد: هلال احمر در بحث امداد و نجات خوشبختانه با ۳۱ تیم عملیاتی به استعداد ۱۱۰ نیروی واکنش سریع امدادی برای کمک به زلزله زدگان به سرعت وارد عمل شد و توانستیم در لحظات اول در کنار مردم زلزله زده باشیم و آنهایی را که نیاز داشتند از زیر آوار خارج شوند را نجات داده و به مراکز درمانی و بیمارستانی انتقال دهیم.
رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: متاسفانه خود زلزله ۵.۹ ریشتری اخیر یک ترس و وحشتی را در دل همه ایجاد کرد به طوری که این زلزله حدود ۵۸۰ نفر مصدوم و مجروح برجای گذاشت که حدود ۱۶ یا ۱۷ نفر از آنان در زیر آوار مانده بودند و مابقی آنها بخاطر ترس و فرار از منطقه دچار آسیب شده بودند که خوشبختانه آسیب ها خیلی جزئی است.
وی افزود: متاسفانه ما در این زلزله پنج نفر از هموطنانمان را از دست دادیم که واقعا فقدان آنان جبران ناپذیر است که خداوند به خانواده های آنان صبر دهد.
پیوندی اظهار داشت : جمعیت هلال احمر بر اساس اصول امدادرسانی ۷۷۰ دستگاه چادر امدادی بین زلزله زدگان که خانه های آنان تخریب کامل شده بود یا دچار ترس و وحشت از زلزله شده بودند به همراه وسایل گرمایشی از جمله پتو و چراغ والور و بسته های غذایی ۷۲ ساعته توزیع کرد و ارزیابی ما از ۸۱ روستایی که از ۱۴۵ روستایی که از زلزله متاثر شدند این بود که ۱۷ روستا آسیب جدی دیدند و حداقل ۷ روستا نیاز به اسکان اضطراری داشتند و ما تا بحال به سه هزار و ۱۰۰ نفر از  زلزله زدگان خدمات اسکان اضطراری دادیم و ۴۰۰ خانه برآورد اولیه نیروهای ارزیاب هلال احمر است که تخریب شده اند که امیدواریم با کمک همه ارگان ها، بنیاد مسکن و خیرین بزرگوار به زودی با توجه به فصل سرمایی که در پیش است و شب های بسیار سردی که این مناطق دارند بازسازی منازل تخریبی را انجام دهیم.
وی اعلام کرد: از زمان وقوع زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی تا کنون بسته های غذایی شرایط اضطراری و سایر اقلام امدادی به وفور در بین زلزله زدگان توزیع شده که لازم است از فرهنگ بالا و والای مردم و از تحمل آنان و از صحه صدر مردم با فرهنگ مردم در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی تشکر و قدردانی کنم که با آرامش خاطر فضای را ایجاد کردند که نیروهای امدادرسان هلال احمر بتوانند به عنوان خدمت گذار در خدمت آنان باشیم.

در ادامه این بازدید رئیس جمعیت هلال احمر همچنین از چند منزل آسیب دیده و ارائه خدمات اسکان اضطراری و موقت جمعیت هلال احمر در میدان تعزیه خوانی و شاخص گویان و عزاداری ابا عبدالله الحسین علیه السلام روستای ورنکش به زلزله زدگان بازدید کرد.

رضایت مردم

وی در حاشیه این بازدیدها، در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: با توجه به اسکان اضطراری و اقلام تقدیمی، رفتار مردم این روستای زلزله زده نشان می دهد که از خدمات هلال احمر رضایت دارند.
امام جمعه تبریز: نیاز اصلی و ضروری مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی کانکس، چادرهای امدادی و وسایل گرمایشی است.

در ادامه این بازدید که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم مصادف شد، امام جمعه تبریز
در پاسخ به این سوال که نیاز اصلی و ضروری مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی را چه اقلام امدادی و اسکان موقت می بینید، این مطلب را عنوان کرد. 
وی در پاسخ به این سوال نحوه امدادرسانی هلال احمر را به مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی چگونه ارزیابی می کنید، نیز افزود: هلال احمر نه تنها در این قضیه بلکه در تمام بلایای طبیعی از جمله زلزله و سیل و نظایر آن نوک پیکان امداد رسانی قرار دارد.
امام جمعه تبریز ادامه داد: البته لازم است که ما در کنار فداکاری هلال‌احمر نقش نیروهای مسلح را هم ستایش بکنیم.
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم اضافه کرد: یعنی نقش بسیار ارزشمندی نیروهای مسلح در خدمت رسانی به زلزله زدگان در کنار هلال‌احمر دارند.
وی گفت: هلال احمر نه تنها در داخل کشور حتی در خارج از کشور هم پیام صلح، تعاون و دوستی به همه مردم می دهد و ما از تمامی نیروهای امدادی هلال احمر کمال تقدیر و تشکر را داریم. 
 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بازدید از روستای زلزله زده ورنکش میانه پیام تسلیت و همدردی مقام معظم رهبری را به آسیب دیدگان زلزله ابلاغ کرد.
وی همچنین در این بازدید با حضور در چادرهای زلزله زدگان و گفتگو با امدادگران در جریان آخرین وضعیت این مناطق قرار گرفت.

زمین لرزه ۵.۹ ریشتری ساعت ۲:۱۷ دقیقه بامداد دیروز، حوالی شهر تَرک در شهرستان میانه را لرزاند و ۶ شهر و ۱۴۵ روستای منطقه را تحت تاثیر قرار داد.

این زلزله ۵ کشته و بیش از ۵۰۰ مصدوم بر جای گذاشت.

حدود دو هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در شهرستانهای میانه و سراب در این زمین لرزه آسیب دیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.