محمد کریمی‌نیا روز سه شنبه در همایش یکروزه پدافند غیرعامل در سالن رازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه ماموریت‌های پدافند غیرعامل بر مبنای فرهنگ‌سازی و آموزش عمومی و تخصصی، پایش تهدیدات، کاهش آسیب‌پذیری‌ها، طبقه‌بندی و سندی مراکز و حوزه‌ها سیاستگذاری است، افزود: مهم‌ترین گام در موفقیت و تحقق پدافند غیرعامل، فرهنگ‌سازی و باورمند کردن همگانی است. 

وی اظهار کرد: آسیب‌پذیری در نظام سلامت شامل حوزه تجهیزات، قوانین، فضای سایبری و هوشمندسازی حوزه های زیرساختی و سرمایه انسانی می‌باشد و در حوزه‌های غذا و دارو نیز همان قوانینی که دهه ۱۳۳۰ نوشته شده اند، اجرا می‌شود. 

کریمی‌نیا تشریح کرد: امروزه متاسفانه نه تنها برای داروهای هوشمند در کشور اداره کلی وجود ندارد، بلکه حتی کارشناس لازم نیز در این موارد وجود ندارد.

وی یادآوری کرد: در سال جاری ۲۵ استان در حادثه سیل مورد خسارت قرار گرفت و چندین واحد درمانی نیز با خسارت‌های زیادی روبه رو شدند. 

معاون بهداشت و درمان سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: در سرپل ذهاب ۱۰۰ خانه بهداشت و یک بیمارستان نوساز تخریب شد که باید سعی کنیم زودتر جبران شوند. 

وی به تعاریف تاب‌آوری در پدافند غیرعامل نیز اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی پویای برآیندمحوری، سازگاری برگشت‌پذیری، انعطاف‌پذیری، جامعه‌نگر، مبتنی بر زمان از ویژگی‌های تاب‌آوری می‌باشد و  راه‌های ایجاد یک سیستم تاب‌آور و افزایش تاب‌آوری نیز شناسایی افزایش مهارت مکان‌یابی مناسب، پراکنده‌سازی و تمرکززدایی است. 

وی تاکید کرد: تمام طرح‌های توسعه که در آذربایجان شرقی و سراسر کشور انجام می‌گیرد، باید چهار پیوست از جمله پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند که اگر این امر محقق شود، بسیاری از مشکلات کشور برطرف می شود.  

کریمی نیا با اشاره به اینکه تحقیقات نظام سلامت، تائید تصادف و تهدیدات سایبری و تهدیدات زیستی را شامل می‌شود، گفت: اخیرا یک ضد باج افزاری در کل جهان رخ داد که ۵۰ کشور از جمله ایران را درگیر خود کرد. 

وی افزود: استان آذربایجان‌شرقی فعالیت چشمه‌های باز، اسکن و عکس دارد که وجود آنها ممکن است خطرات پرتوی داشته باشد. 

وی با تاکید بر اینکه آذربایجان‌شرقی جزو استانی مهم در حوزه های کشاورزی و صنایع است، گفت: نمی‌دانم که حوزه سلامت چه کارهایی در خصوص پدافند غیرعامل انجام داده است و به عنوان اگر خدای ناکرده یک تانکر حمل مواد شیمیایی در استان چپ کند، آیا تمهیداتی برای جلوگیری از خطرات آن وجود دارد. 

وی خاطرنشان کرد: تهدیدات و رخدادهای عامدانه در مراکز درمانی شامل تخریب بیمارستان‌ها در اثر حمله نظامی، حمله تروریستی به بیمارستان، تهدید سایبری ویژه تجهیزات پزشکی، حمله سایبری به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و حمله مسلحانه به بیماران است.

کریمی‌نیا به تحریم‌ها و نقش پدافند غیرعامل در عبور از تحریم ها نیز اشاره کرد و گفت: تحریم آموزش و پژوهش، تحریم سرمایه‌گذاری، تحریم حمل و نقل، تحریم انتقال دانش و فناوری تحریم مالی و بانکی از جمله مواردی است که وجود دارد و ما سعی داریم آنها را مدیریت کنیم. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.