یوسف غفارزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به فرارسیدن فصل پاییز و زمان بارش ها اظهار کرد: امسال ترسالی خواهد شد و باید تمهیدات لازم را انجام دهیم تا مردم نسبت به سیل و مخاطرات آن آشنا شوند تا شاهد کمترین خسارت در وقوع سیلاب باشیم.  

وی با تاکید بر اینکه عوامل زیادی اعم از کاهش پوشش گیاهی در ارتفاعات، عملیات آبخیزداری، باز بودن رودخانه، باز بودن مسیر حرکت سیل در شدت و تخریب این پدیده طبیعی دخیل است، گفت: مدیریت سیلاب با سدهاست و مکان‌هایی که دارای سد هستند باید مدیریت سیل را انجام دهند.

غفارزاده خاطرنشان کرد: اگر سد کرخه نبود، بطور یقین کل شهر اهواز در سیل نوروز امسال به زیر آب رفته و به یک آکواریوم تبدیل می‌شد.  

وی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از لحاظ توپوگرافی دارای بیشترین مسیل و رودخانه است، افزود: طول کل مسیر رودخانه در استان ۲۵ هزار کیلومتر است که باید این اندازه بازگشایی و بسترسازی حریم رودخانه انجام شود.  

وی با بیان اینکه ۱۵۰۰ کیلومتر نقاط بحرانی در مسیر  رودخانه‌ها و مسیل‌ها وجود دارد، گفت: تاکنون ۱۱۳۰ کیلومتر از این نقاط را آزادسازی کرده‌ایم.

غفارزاده با بیان اینکه وضعیت آذربایجان شرقی از لحاظ آزادسازی و حریم‌گذاری رودخانه ها از میانگین کشوری بالاتر است، اظهار کرد: ۸ هزار و ۱۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان تهیه نقشه و ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از رودخانه‌ها حریم بستر شده‌اند و به عبارتی یک سوم رودخانه‌های استان تعیین بستر شده است ولی همچنان کار زیادی برای انجام دادن داریم.

وی با اشاره به ۲۵۰۰ کیلومتر نقاط حادثه خیز در مسر  رودخانه های آذربایجان شرقی گفت: برای بازگشایی هر کیلومتر حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است .

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته برای بازگشایی و بسترسازی حریم رودخانه ها مناسب نیست، خاطرنشان کرد: میزان اعتبارات سال گذشته برای بازگشایی و بسترسازی  ۱۰ میلیارد تومان و برای امسال نیز ۶.۵ میلیارد تومان است.

غفارزاده با تاکید بر اینکه بازگشایی رودخانه کار ساده‌ای نیست، افزود: اقدام قضایی، دستور قضایی، بسیج جمیع دستگاه‌ها برای بازگشایی حریم نیاز است و در این موضوع مسائل جانی نیز دخیل هستند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: برنامه ما برای پنج سال است تا مابقی رودخانه های استان را آزادسازی کنیم مشروط بر اینکه ۳۰۰  هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای این طرح هر سال تخصیص یابد.  

غفارزاده تاکید کرد: فکر نکنیم که با بازگشایی انجام گرفته هیچ خسارتی وارد نمی‌شود زیرا که بازگشایی برای دبی ۲۵ سال (سیل هایی که هر ۲۵ سال اتفاق می افتد)، انجام می‌شود در حالی که سیل امسال عجب شیر با دبی ۴۵۰ سال بود.  

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به ۶۰ کیلومتر ساماندهی و تثبیت حریم رودخانه در ساحل ارس، خاطرنشان کرد: تا کنون ۱۵۰۰ هکتار زمین از این طریق آزاد و در اختیار کشاورزان منطقه قرار گرفته است.  

غفارزاده اعلام کرد: تخریب ۱۹۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز نیز در منطقه مهرانه‌رود منطقه لیقوان انجام شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اظهار کرد: باید قبل از حادثه مردم را نسبت به سیل آگاه کنیم تا قبل از وقوع هر اتفاقی پیشگیری‌های لازم انجام شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.