محمد اشجعی،  روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به نقشه های پیش یابی هواشناسی در این مدت تداوم شرایط ناپایدار جوی و فعالیت سامانه بارشی موجب ابرناکی، وزش تندبادهای لحظه ای،  غرش آذرخش، مه و در ارتفاعات و نواحی سردسیر بارش برف می شود.

وی اعلام کرد: هم اکنون (ساعت ۱۰) میانه با ۱۳ و اسکو با ۷ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۱ درجه سانتی گراد است.

اشجعی، ادامه داد: میانگین بارش در سال آبی جاری در استان (اول تا ۳۰ مهر) ۱۸.۷ میلی متر ثبت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود ۷.۸ میلی متر بود، بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه میزان بارش در این مدت نسبت به بلند مدت نیز ۵ میلی متر افزایش یافته است، گفت: میزان بارش طی این دوره در بلند مدت ۱۳.۷ میلی متر ثبت شده است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.