به گزارش یکشنبه ایرنا، کتاب «شهر من تبریز» در 496 صفحه با چاپ نفیس و حاوی تصاویری دیدنی و بیادماندنی از تاریخ قدیم و معاصر تبریز، توسط انتشارات «ندای شمس» چاپ و منتشر شده است. 

مهم ترین ویژگی این کتاب، پرداختن به اسامی کوی ها و گذرهای تبریز و نیز بیرون کشیدن تاریخچه کوچه پس کوچه های این شهر با بیان روایی از منابع تاریخی و نیز روایت های دست اول معمرین و سالخوردگان تبریزی است. 

بدیهی است استاد خاماچی که اکنون در اواخر دهه هشتاد زندگانی اش به سر می برد، به عنوان یک تبریزی، خود شاهد عینی بسیاری از رویدادهای ذکر شده در کتاب «شهر من تبریز» بوده و به همین دلیل نیز نگارش های ناب و منحصربفردی از زوایای پیدا و پنهان تاریخ کوچه پس کوچه های تبریز و مردمانش دارد.

مولف در مقدمه کتاب «شهر من تبریز» نوشته است: "شهر من تبریز یا شهر شما تبریز به استناد اسناد، مدارک و آثار به دست آمده در کاوش های باستان شناسی سال 1378 در محدوده شرقی مسجد کبود(کهنه خیاوان) مشخص و روشن شد که قدمت چهار هزار ساله دارد و شاید بیشتر از آن هم باشد. در یک نگاه علمی و تحقیقی به اسکلت های مکشوفه و اشیاء و لوازم کنار آنها در ویترین مخصوص در موزه آذربایجان می توان پی برد که شهر تبریز در روزگاری خیلی کهن، مسکن و اقامتگاه انسان هایی بود که با راز و رمز و اصول شهرنشینی و یکجانشینی آشنا بوده و از وسایل و لوازمی استفاده می کردند که به تداوم حیات آنها در این منطقه تاریخی منجر شده است.

... در حال حاضر کوچه پس کوچه ها، میدان ها و گذرها، بازارها و خانقاه ها، باغات و باغچه ها و هر خشت و سنگ و آجری از در و دیوارها و عمارات باستانی تبریز، نشانی و یادگاری بس درخشان از تمدن و مدنیت کهنسال این شهر دارند. 

.. در بررسی نام کوچه پس کوچه های تبریز که استخوان بندی کتاب حاضر را تشکیل می دهند، به یک حقیقت تلخ می رسیم و آن هم تغییر نام قدیمی محلات و کوچه ها و اماکن تاریخی است که شایسته این شهر بزرگ و ارزشمند نمی تواند باشد. خطر این اقدام را به عنوان یک فاجعه تاریخی باید قبول کرد و علت اصلی تدوین کتاب «شهر من تبریز» هم در درجه اول، ثبت و ضبط اسامی کهن و تاریخی کوچه پس کوچه های این کهن شهر و حوادث و قایعی تاریخی است که در آنجا اتفاق افتاده و متاسفانه در حال فراموشی است.

در کتاب حاضر با سادگی تمام به برررسی نام و نشانی و سابقه تاریخی و وقایع و اتفاقات روی داده در هر محله، کوچه، مسجد و بازار و شخصیت های آنها پرداخته شده و این کار نه در حد تحقیقات دانشگاهی، بلکه برای عموم مردم تبریز نوشته شده است تا همه بتوانند به راحتی و سادگی از تاریخ زادگاه و محل زندگی خود و اتفاقات روی داده در آن آگاه شوند.."

بدون شک مطالعه کتاب «شهر من تبریز» برای علاقه مندان به تاریخ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کهن شهر تبریز خالی از لطف نیست. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.