به گزارش روز سه شنبه ایرنا،   این تفاهم نامه را محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان، شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز و  ایرج شهین باهر شهردار تبریز ‌امضا کردند.

در این تفاهم‌نامه در گام اول پیاده گذر ارک واقع در چهارراه شریعتی، جنب بنای تاریخی ارک تبریز به عنوان محل مورد توافق نهادهای یاد شده برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر انتخاب شد.

براساس این گزارش، همکاری و اقدام مشترک برای توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری با راه‌اندازی گذر فرهنگ و هنر ارک در شهر تبریز، بر اساس تعریف و مفاد شیوه‌نامه توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مطالعه برای ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر در سایر نقاط شهر تبریز پیگیری خواهد شد.

هر چهار امضا کننده ‌این تفاهم نامه براساس مفاد تفاهم‌نامه‌ی یاد شده تشکیل و فعالیت شورای سیاستگذاری و کمیته مشترک اجرایی گذر فرهنگ و هنر ارک، ایجاد ساختار مدیریت مشترک و فراسازمانی برای مدیریت گذر، ترغیب و حمایت از فعالان و صنوف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای برای استقرار در گذر، تسهیل تغییر کاربری و صدور مجوز فعالیت برای متقاضیان فعالیت در صنوف فرهنگی، هنری در گذر، هماهنگی اعطای تسهیلات وام به متقاضیان فعالیت در صنوف فرهنگی، هنری در گذر و تمهید اجرای برنامه های زنده فرهنگی و هنری در اماکن و فضاهای باز گذر فرهنگ و هنر ارک را متعهد شدند.

گذر فرهنگ و هنر طرحی تازه برای گسترش فضای کسب و کار در این حوزه است و خارج شدن از فضای بسته فرهنگی و هنری و رفتن به سمت اجتماعی شدن فرهنگ و هنر از اهداف مهم ایجاد گذر فرهنگ و هنر است .

گذر فرهنگ و هنر، خیابان، میدان، بازار یا گذری است که در آن مجموعه ای از کسب و کارهای فرهنگی و هنری فعالیت می کنند و فضای بیرونی آن؛ پیاده راهی برای عرضه هنر خیابانی، آئینی و دیگر فعالیت های فرهنگی و هنری است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موسسه‌ها، انجمن ها، مراکز و شرکت هایی که قصد راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی در گذرهای فرهنگ و هنر یا فضاهای قابل تغییر به فضاهای فرهنگی و هنری را داشته باشند؛ حمایت می کند.

حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی کسب و کار فرهنگی، پشتیبانی از کارآفرینی و فعالیت های نوآورانه در حوزه فرهنگ و هنر، فراهم آوردن امکانات لازم برای افزایش دسترسی مردم به آثار فرهنگی و هنری، افزایش نشاط اجتماعی، کمک به توسعه پایدار شهری و احیای هویت فرهنگی شهرها از اهداف عمده طرح یادشده است.

کتاب فروشی ها و محصولات فرهنگی و هنری، تماشاخانه، نگارخانه، نمایشگاه دایمی تجسمی، سالن های کوچک خصوصی نمایش فیلم، کارگاه های آموزشی و هنری، فروشگاه و کارگاه طراحی مد و لباس ایرانی، فعالیت های نوپای فرهنگی و هنری (شتاب دهنده ها و استارت آپ ها)، موزه های خصوصی فرهنگی و هنری، خدمات دیجیتال و کسب کارهای پویا، کافه های اینترنتی فرهنگی و هنری، کافه موزه های فرهنگی و هنری و کارگاه های تولیدی صنایع پشتیبان فرهنگ و هنر، کسب و کارهای فرهنگی و هنری مشمول حمایت بر اساس ماده یک آئین نامه گذر فرهنگ و هنر هستند.

۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.