"یو جانگ هیان" روز سه شنبه در دیدار با رییس و اعضای اتاق بازرگانی تبریز، افزود: روابط تجاری و اقتصادی ایران و کره جنوبی همواره در طول تاریخ از اعتبار و خصویصت های ویژه ای برخوردار بوده است و مردم هر دو کشور این ارتباطات را پاس می دارند.

وی به کمک ایران به کره جنوبی در جریان بحران نفتی دهه ۱۹۷۰ که کل جهان را در بر گرفت، اشاره و اضافه کرد: در آن سال های سخت و دشوار، ایران به تعهدات خود در قبال سئول عمل کرد و بر خلاف کشورهای اعرب منطقه همچنان به صدور نفت به کشور ما ادامه داد.

هیان ادامه داد: در سال های جنگ ایران و عراق نیز با وجود برخی سخت گیری ها، کره جنوبی جزو شرکای تجاری و اقتصادی مهم و بزرگ ایران بود و بسیاری از شرکت های ما در ایران فعال بودند.

وی به بروز مشکلات عدیده بر سر راه مبادلات تجاری ایران و کره جنوبی پس از اعمال تحریم های آمریکا طی سال های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: من ماموریت دارم تا حد امکان با احصاء مسایل و مشکلات طرف های ایرانی و ارایه گزارش کار به پایتخت کشورم و رایزنی با بخش خصوصی، این مشکلات را کاهش دهم که البته تحقق آن با همکاری های دوجانبه میسر خواهد بود.

هیان با بیان اینکه تا سال ۲۰۱۱ حجم مبادلات تجاری تهران- سئول به بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال می رسد، از اینکه این رقم با اعمال تحریم ها هم اکنون به حدود ۷ میلیارد دلار تنزل یافته است، ابراز تاسف کرد.

وی با بیان اینکه کاهش مبادلات تجاری کره جنوبی و ایران به ضرر هر دو طرف است، گفت: تا چند سال قبل بیش از ۲ هزار شرکت کره ای در ایران فعالیت های تجاری، اقتصادی و خدماتی داشتند که از مجموع این شرکت ها، ۸ درصد را شرکت های کوچک تشکیل می دادند اما تحریم ها باعث شد بسیاری از آنها ایران را ترک کنند.

هیان ادامه داد: با این اوصاف دولت کره جنوبی تلاش می کند مشکلات اقتصادی و مراودات بانکی با ایران را تا حد امکان کاهش دهد تا زمینه فعالیت شرکت های کره ای تا حد امکان ممکن شود، اما من به عنوان سفیر نمی توانم از جانب شرکت های خصوصی قول مساعد در این حوزه به فعالان اقتصادی ایران بدهم.

وی افزود: هرچند تحریم ها بر روابط تجاری ایران با سایر کشورها سایه انداخته و برای تهران مشکلات به وجود آورده است، اما این وضعیت و شرایط سخت کنونی برای سایر کشورها نیز وجود دارد.

سفیر کره جنوبی در تهران یادآوری کرد: هرچند تعدادی از شرکت های کره ای ایران را ترک گفته اند، اما برخی از شرکت ها با وجود اینکه تعداد کارکنان خود را کاهش داده اند اما همچنان در ایران فعالیت دارند.

هیان از فعالان تجاری و بازرگانی آذربایجان شرقی درخواست کرد تا در نمایشگاه های مختلف صنعتی و تجاری که در کره جنوبی برگزار می شود، شرکت کنند و قول داد که سفارت خانه کره جنوبی در تهران در این زمینه همکاری و هماهنگی های لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا، رییس اتاق بازرگانی تبریز نیز در این دیدار با اشاره به توانمندی های آذربایجان شرقی در حوزه صنعت و ماشین آلات، گفت: این استان یکی از قطب های مهم و تاثیرگذار تولید قطعات سنگین صنعتی در ایران است که حتی در این حوزه به کشورها صنعتی مثل آلمان و ایتالیا نیز صادرات دارد.

یونس ژائله از کارخانه تراکتورسازی و مجتمع پتروشیمی تبریز به عنوان بزرگ ترین واحدهای صنعتی تبریز یاد کرد که می توانند در حوزه انتقال فناوری و صادرات همکاری های خوبی با طرف های کره ای داشته باشند.

وی با ابراز خرسندی از تصمیم دولت کره جنوبی برای کمک به ایران در شرایط سخت تحریمی، اظهار داشت: در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا وضعیت سختی را سپری می کند، موضع گیری اقتصادی سفیر کره جنوبی برای ما خوشحال کننده است.

ژائله، برپایی نمایشگاه های مشترک بین تبریز- سئول را مورد تاکید قرار داد و افزود: شرکت های تجاری، بازرگانی، صنعتی، معدنی و خدماتی آذبایجان شرقی آمادگی کامل برای حضور در این نمایشگاه ها را داشته و تبریز نیز برای میزبانی از طرف های کره ای آمادگی کامل دارد.

۳۰۳۸/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.