به گزارش ایرنا، ناشنوایان آذربایجان شرقی می گویند هر چند نیازمند حمایت مسوولان برای رفع مشکلات عدیده رویارویشان در جامعه هستند، اما مشکل اصلی شان، رفتار نادرست مردم در مواجهه با آنان است که روح شان را می خراشد.

ناشنوایان معتقدند که اصلاح نگاه غلط فرهنگی نهادینه شده در بین مردم مبنی بر لزم ترحم به این قشر، نیازمند فرهنگ سازی و اصلاح رفتارهای نادرست است.

ناشنوایان نیازمند رفتار درست مردم هستند

ندا آقاجری، بانوی ناشنوایی است که از طریق آشپزی و فعالیت در فضای مجازی، توانسته است علاوه بر به نمایش گذاشتن هنر خود برای بیش از ۳۱۱ هزار دنبال کننده اش(فالوور)، نسبت به آگاهی بخشی عمومی درباره توانمندی ناشنوایان قدم های مهمی بر دارد؛ من هم یکی از هزاران دنبال کننده این هموطن ناشنوا در فضای مجازی هستم که به دلیل پشتکارش برای عبور از موانع و دشواری های زندگی و امید آفرینی در جامعه، صفحه اش را دنبال می کنم.

وقتی از او می خواهم از مشکلات ناشنوایان برایم بگوید، می نویسد: "به نظرم در جامعه ما اطلاع رسانی خوبی در مورد برخورد با ناشنوایان انجام نشده و دوست دارم در این خصوص صحبت کنم".

ندا اضافه می کند: اگر با فردی ناشنوا روبرو شدید، نیاز نیست دهان تان را به گوشش نزدیک یا با صدای بلندتر صحبت کنید، چون با صدای بلند شما او متوجه حرف هایتان نخواهد شد، بلکه فرد ناشنوا فقط به دهان شما و حرکات لب های شما نگاه میکند، پس لازم است روبروی فرد ناشنوا ایستاده و با او حرف بزنید و نیم رخ تان به او نباشد.

وی تاکید می کند: در هنگام مکالمه با یک ناشنوا، نباید دست تان روی لب یا چانه تان باشد، همچنین صورت شما به صورت ناشنوا خیلی نزدیک نباشید تا او بتواند به راحتی حرکات لب های شما را ببیند و لب خوانی کند.

آقاجری خاطرنشان می کند: در ابتدای مکالمه با یک ناشنوا  حتما" باید از او پرسیده شود که آیا توان لب خوانی را دارد و یا نوشتن روی کاغذ برایش راحت تر است.

وی ادامه می دهد: اگر ناشنوا به شما گفت با او حرف بزنید، باید آرام و شمرده صحبت کنید و اگر شما حرف فرد ناشنوا را متوجه نمی شوید بدون خجالت از او بخواهید که برایتان بنویسد، زیرا ما ناشنوایان اصلا از این موضوع ناراحت نمیشویم و برایمان خیلی عادی شده است.

این بانوی ناشنوا با تاکید بر اینکه هیچ وقت از واژه «کر و لال» برای ناشنوایان استفاده نکنید، اظهار می کند: اگر ناشنوایان چندسال به کلاس گفتار درمانی بروند، می توانند حرف بزنند پس نمی توان گفت آنها کر و لال هستند.

وی خاطرنشان می کند: ناشنوایان، توانایی صبحت را دارند، فقط بخاطر نشنیدن صدا به درستی نمیتوانند کلمه ها را دقیق بیان کنند.

آقاجری اضافه می کند: هیچ وقت در مواجهه و تعامل با یک ناشنوا از جملاتی استفاده دارای بار ترحم و دعاگونه همچون «خدا شفاتون بده» و «انشالله گوش هاتون خوب میشه»، استفاده نکنید، چون اکثرا ما ناشنوایان پذیرفته ایم که ناشنوا هستیم و آن را بیماری نمیدانیم و مثل بقیه انسان ها عادی زندگی می کنیم، درس میخوانیم، ازدواج می کنیم، بچه دار می شویم.

وی می گوید: شاید باور این نکته برای مردم عادی دشوار باشد، اما خیلی از ناشنوایان به کاشت حلزون فکر نمی کنند و دنیای سکوت را ترجیح می دهند و حتی سمعک نیز استفاده نمی کنند؛ دنیای سکوت ما شگفت انگیز و آرامبخش است.

آقاجری یادآوری می کند: اگر سوالی در مورد نحوه و چگونگی ارتباط برقرار کردن با ناشنوایان یا زبان اشاره یا راجع به ناشنوایی داشته باشید، می توانید راحت بپرسید ما ناراحت نمی شویم.

ناشنوایان به دلیل دو معلولیتی مشکلات بسیاری دارند

مدیرعامل و رئیس هیت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان آذربایجان شرقی نیز به ایرنا می گوید: ناشنوایان به دلیل دو معلولیتی بودن (ناشنوایی و ناگویایی) مشکلات بسبار بیشتری نسبت به سایر معلولان دارند.

اسلام یزدانی با اشاره به اینکه حدود ۲ هزار نفر از ناشنوایان استان عضو این انجمن هستند، اضافه می کند: خدمات آموزشی مانند آموزش زبان اشاره، سوادآموزی، حرفه آموزی، آموزش احکام، ارایه خدمات مشاوره ای برای آشنایی و ازدواج ناشنوایان باهم، معرفی ناشنوایان واجد شرایط  جهت اخذ پروانه کسب، وام اشتغال، گواهینامه رانندگی، اشتغال، استفاده از تسهیلات مختلف از جمله خدمات ارایه شده توسط این انجمن است.

وی ادامه می دهد:  ناشنوایان از لحاظ استعداد کاری و نیروی بدنی  و نیز تمرکز بر کار، ممتاز بوده و اهل فن و مهارت هستند، ولی کارفرمایان هیچ شناختی از این ویژگی های ناشنوایان ندارند و آنهارا استخدام نمی کنند.

مدیرعامل و رئیس هیت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان آذربایجان شرقی می گوید: انتظار ما از بهزیستی بعنوان متولی امور ناشنوایان این است که برای فرهنگسازی هم که شده حداقل یکی دو نفر ناشنوا را بکار گیرد.

وی ادامه می دهد: مردم عادی نیز شناخت چندانی از ناشنوایان ندارند و خیلی موارد پیش آمده که عده ای از خدا بی خبر، به فکر سودجویی و کلاهبرداری از فرد ناشنوا برمی آیند.

یزدانی می گوید: حتی خانواده های دارای فرزند ناشنوا نیز اغلب با فرزند ناشنوای خود بیگانه هستند؛ مواردی مشاهده شده که در تقسیم ارث، سهم فرزند ناشنوا را غارت کرده باشند.

وی تاکید می کند: قانون در این زمینه نیاز به بازنگری و تغییرات دارد و نباید ناشنوا را با دیگران به یک چشم ببیند.

مدیرعامل و رئیس هیت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان آذربایجان شرقی ادامه می دهد:  این انجمن همچنین اقدام به ترببت رابط و مترجم ناشنوایان جهت استفاده ناشنوایان در دادگاه، دانشگاه و مراکز دولتی کرده، ولی مشکل این است که بهزیستی یا هیچ نهاد دیگری، حاضر به پرداخت حق الزحمه یا استخدام این عزیزان نیستند و انجمن نیز بودجه و منبع درآمد ندارد.

وی اظهار می کند: بیشتر ناشنوایان توانایی پرداخت حق الزحمت ساعتی رابط را ندارند، این است که رابطین بلااستفاده مانده و بی انگیزه شده اند.

یزدانی اضافه می کند: از صدا و سیمای استان نیز انتظار داریم یکی از مترجمان انجمن را در شبکه استانی بکار گیرد؛ نبود مترجم ناشنوایان در صدا و سیمای آذربایجان شرقی آفت بزرگی است.

وی می گوید: هرچند افرادی در  شورای اسلامی تبریز همکاری خوبی با انجمن دارند، ولی نهادهایی مثل بهزیستی در ارائه خدمات به ناشنوایان و همکاری با انجمن خیلی ضعیف عمل می کنند.

مدیرعامل و رئیس هیت مدیره انجمن خانواده ناشنوایان آذربایجان شرقی با بیان اینکه وسایل توانبخشی بسیار گران شده و بهزیستی هم خدماتی دراین زمینه ارائه نمی دهد، می افزاید: اشتغال ناشنوایان اصلی ترین معضل آنان است که متاسفانه هیچگونه همکاری از طرف بهزیستی و نهادهای ذیربط در این زمینه مشاهده نمیشود.

وی ادامه می دهد: انجمن بودجه و امکانات ندارد، این درحالی است که به گواهی ناشنوایان عضو انجمن بیشترین خدمات و حمایت از آنان را انجام می دهد.

یزدانی اظهار می کند: تشکل دیگری هم برای ناشنوایان فعالیت می کند که به علت عدم نظارت بهزیستی و با دور زدن قانون، تبدیل به مرکزی برای آقا بالاسری ناشنوایان و تحقیر این عزیزان شده است؛ عجیب است ۲۵ سال هیچگونه انتخابات واقعی در این تشکل انجام نشده و معلوم نیست بودجه و درآمد هنگفت خود را در کجا مصرف می کند.

وی می گوید: استانداری و بهزیستی باید از صدور مجوز بی رویه و چشم بسته برای تشکیل چنین نهادهایی خودداری کرنند و نظارت جدی بر آن داشته باشند تا از حالت باندبازی خارج و بیشتر در خدمت قشر مظلوم ناشنوا باشند.

یزدانی می گوید: انجمن خانواده ناشنوایان آذربایجان شرقی در شهرهای تبریز، کلیبر و مرند و آذرشهر شعبه دارد.

شناسایی ۲۷ هزار ناشنوا در آذربایجان شرقی

مدیرکل بهزیستی آذربایجان‌ شرقی نیز با بیان اینکه ناشنوایان نیازمند مناسب سازی ارتباطی در جامعه هستند، می گوید: به دنبال آموزش زبان اشاره به کارکنان میز خدمت در اداراتی که مراجعه‌کنندگان بیشتری دارند، هستیم.

محسن ارشدزاده اضافه می کند: ۲۷ هزار ناشنوای مطلق، نیمه شنوا و کم شنوا در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۵ هزار نفر از خدمات مستمر بهزیستی استان بهره مند هستند و مابقی بر حسب نیاز به صورت موردی خدمات دریافت می کنند.

وی ادامه می دهد: خدمات حمایتی، تخصصی و آموزشی مختلف از جمله آموزش زبان اشاره، آموزش کودکان و خانواده ناشنوایان، کمک به تامین مسکن ناشنوایان، حمایت از اشتغال و کاریابی، تهیه وسایل کمک آموزشی و توانبخشی از جمله سمعک و باطری سمعک و کمک به کاشت حلزون توسط بهزیستی استان ارایه می شود.

ارشد زاده با اشاره به اینکه در یکسال گذشته ۱۲۲ مورد کاشت حلزون و تعمیر دستگاه حلزون برای ناشنوایان توسط این اداره کل انجام شده است، می گوید: هر کاشت حلزون در حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد که این هزینه توسط دولت پرداخت می شود و به صورت رایگان در اختیار این افراد قرار می گیرد.

وی می افزاید: از مهر ماه سال گذشته تا به امروز بیش از ۵۵۰ مورد سمعک و ۱۰ هزار باطری سمعک توسط بهزیستی به ناشنوایان استان ارایه شده است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اظهار می کند: در حوزه پیشگیری از ناشنوایی به دنبال آن هستیم که تمام نوزادان در تمام بیمارستان ها مورد غربالگری و آزمایش قرار گرفته و در صورت دارا بودن مشکل، در همان بدو تولد شناسایی و توسط پزشک متخصص معاینه و در نهایت اگر کم شنوا یا ناشنوا باشد اقدامات لازم قبل از سه سالگی انجام شود.  

وی خاطرنشان می کند: بحث غربالگری و شناسایی یکی از موضوعات بسیار مهم است زیرا که اگر این تشخیص قبل از شش سالگی اتفاق نیافتد، کاشت حلزون علاوه بر هزینه های سنگین مالی، مشکل خواهد بود.  

ارشدزاده بر لزوم تشخیص به موقع این بیماری تاکید میکند و می گوید: با تشخیص و اقدام به موقع در آینده دیگر فرد ناشنوا در جامعه نخواهیم داشت و این افراد خواهند توانست با اقدامات به موقعی که صورت گرفته ارتباط کلامی و شنیداری برقرار کنند.  

وی با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت سه برابر افراد عادی دارای مشکل اشتغال هستند، اضافه می کند: در سال گذشته برای ۴۰۲ نفر از ناشنوایان استان ۶ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پرداخت شد.

بیش از ۴۰۰ دانش آموز ناشنوا در آذربایجان شرقی تحصیل می کنند

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی آذربایجان شرقی نیز می گوید: در سطح استان ۲۲ مدرسه استثنایی وجود دارد که از این تعداد سه مدرسه در تبریز و یک مدرسه در مراغه مخصوص ناشنوایان است.

مریم خوشبخت اضافه می کند: در مدارس استثنایی که دانش آموز ناشنوا با بهره هوشی عادی وجود داشته باشد، برای این دانش آموز کلاس مخصوص تشکیل می شود.

وی ادامه می دهد: سال گذشته ۳۴۳ ناشنو با بهره هوشی عادی در استان تحصیل می کردند که از این تعداد ۱۳۸ نفر دختر و مابقی پسر بودند و ۱۱۰ دانش آموز ناشنوا ولی چند معلولیتی نیز داشتیم.

خوشبخت اظهار می کند: برای این دانش آموزان خدمات آموزشی و توانبخشی از قبیل ارزیابی شنوایی و تجویز و تهیه سمعک و مشاوره و آموزش خانواده و تحصیل در مقاطع سه گانه تحصیلی، همپای دانش آموزان عادی و محتوای آموزشی عادی، انجام می شود.

۶۱۲۰/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.