منوچهر سلمان زاده روز پنجشنبه در جلسه هماهنگی جابجائی زائران اربعین حسینی منطقه شمال غرب کشور، افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری در کشور وجود دارد که از این تعداد ۱۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه عملیاتی است و از همین تعداد  ۸ هزار دستگاه به ستاد اربعین برای جابجایی زائران حسینی در اربعین تعلق می گیرد.

وی اظهار داشت: در مدت زمان برگزاری مراسم اربعین حسینی که حدود ۱۰ روز به طور می انجامد، جابجایی مسافران داخل استان ها باید از طریق ۲۵ درصد ظرفیت ناوگان حمل و نقل جاده ای مسافربری تامین شود که در این راستا برنامه ریزی های لازم انجام شده است تا در این زمینه دچار مشکل نشویم.

سلمان زاده اعزام زائران به عراق در اربعین حسینی امسال را متفاوت از سال های قبل خواند و اضافه کرد: به دلیل نبود روادید در سالجاری، حجم زائران حسینی نسبت به سال های قبل با افزایش چشم گیری مواجه شده است و پیش بینی ها چنین است که امسال حداقل ۳ و حداکثر تا ۶ میلیون زائر از مبادی خروجی ایران به عراق اعزام شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که پارسال یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از مبادی خروجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان زائران اربعین به عراق اعزام شدند.

سلمان زاده با بیان اینکه پارسال ۴۵ درصد از مجموع سفرهای اربعین از طریق ناوگان اتوبوسرانی ایران به انجام رسید، یادآوری کرد: امسال نیز همین روند قابل پیش بینی است و در کنار آن ۵۵ درصد زائران خروجی از ایران به وسیله وسائط نقلیه شخصی عازم عراق می شوند.

وی با بیان اینکه اعزام تعداد انبوهی از زائران حسینی به عراق مستلزم برنامه ریزی دقیق و بررسی کامل جوانب امر است، اعلام کرد: دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری از ۶ ماه قبل جلسات مختلفی شروع و به ستاد اربعین اعلام شد که برای این منظور دو راهکار وجود دارد، یا اینکه تعداد ناوگان را افزایش دهیم و یا پس کرانه هایی برای مبادی خروجی به عراق تعیین شود که در ستاد هر دوی پیشنهاد پذیرفته شد و برنامه ها بر همین رویه پیش بینی شد.

سلمان زاده افزود: در صورتی که پیشنهادات ما قبول نمی شد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای توانایی اعزام بیش از دو میلیون نفر زائر به عراق را نداشت.

وی تردد پرحجم در مبادی خروجی را یکی از مشکلات اصلی زائران اربعین در سال های گذشته دانست و با بیان اینکه برای رفع این مشکل امسال مدل های جدید و خوبی پیش بینی شده است، گفت: سال گذشته ۶۵ درصد از مجموع زائران اربعین از طریق مرز مهران وارد عراق شدند که این امر موجب ازدحام و شلوغی بیش از حد این مرز شد و بر این اساس امسال مقرر شده است هر گونه عبور ناوگان سواری و اتوبوس از مرز مهران ممنوع شود.

سلمان زاده با اشاره به اینکه مرزهای چذابه و خسروی امسال جایگزین مرز مهران شده است، اظهار داشت: سازمان راهداری برای عبور از مرز خسروی نیز تنها به اتوبوس های برون شهری مجوز خواهد داد.

به گزارش ایرنا، دبیر ستاد اربعین آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه مشکل اصلی استان ها در این مراسم مربوط به برگشت زائران به ایران است، گفت: برای رفع مشکلات این حوزه باید از هم اکنون برنامه ریزی کرده و هماهنگی های لازم با دستگاه های مربوطه به عمل آید.

علی بدرشکوهی عمده ترین دلیل بروز مشکل در اعزام و برگشت زائران اربعین حسینی را   نداشتن نقشه راه دانست و با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت های موجود به بهترین شکل استفاده کرد، افزود: البته امسال تمهیدات خوبی از سوی ستاد مرکزی اربعین تدارک دیده شده است که امیدواریم با اجرای دقیق آن مشکلی برای زائران پیش نیاید.

وی بر اطلاع رسانی و بهره مندی از ظرفیت رسانه ها توسط ستادهای اربعین استانی تاکید کرد و اظهار داشت: اطلاع رسانی دقیق و به موقع درباره نحوه اعزام و اسکان و برگشت زائران بسیار مهم است که در این زمینه باید ارتباط با رسانه ها مستمر بوده و تقویت شود.

به گزارش ایرنا در این جلسه مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و مسئولان کانون ها و تشکل های صنفی اتوبوسرانی برون شهری استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و گیلان حضور داشته و پیرامون نحوه خدمات رسانی بهینه به زائران اربعین حسینی بحث و تبادل نظر کردند.

۳۰۳۸/۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.