مجتبی جلیل زاده در جلسه‌ کارگروه سیل و مخاطرات رودخانه استان گفت: از سال ۷۸ تاکنون از میان ۳۵۹ سیل رخ داده در استان آذربایجان‌شرقی، ۹۱ درصد آن‌ها کمتر از دبی ۲۵ ساله بودند که این نشان می‌دهد اگر رودخانه‌ها دستکاری نشوند در ۹۱ درصد مواقع، این سیل‌ها خسارتی به بار نمی‌آورند.

وی با بیان اینکه برخلاف تصور مردم، بیشتر سیل‌ها در فصل تابستان جاری می‌شوند، خاطرنشان کرد: ۸۶ درصد سیل‌ها در رودخانه‌های درجه سه، ۱۳ درصد آنها در رودخانه‌های فرعی درجه‌ دو، و تنها یک درصد سیل‌های خسارت‌بار در رودخانه‌های اصلی به وقوع پیوسته‌اند.

جلیل‌زاده همچنین عدم آگاهی و اطلاع عموم مردم از خطرات سیل و قدرت ویرانگر آن را از دیگر مواردی دانست که در سیل‌هایی همچون سیل بهار ۹۶ آذرشهر، موجب تلفات تعداد زیادی از شهروندان شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرد: طی سال‌های گذشته بیش از ۲۰ هزار کیلومتر از رودخانه‌ها و مسیرهای پرخطر شناسایی شده که شامل تصرف حریم بستر و سازه‌های غیراصولی هستند.

وی خاطرنشان کرد: نبود جریمه برای متخلفان در مورد تجاوز به حریم بستر رودخانه‌ها و سواحل، موجب تشدید تخلفات در این زمینه شده است، متاسفانه تصرفات در بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها عموما جرم تلقی نمی‌شود و جریمه‌ای برای شخص متخلف در نظر گرفته نمی‌شود و باید راهکارهای قانونی برای این امر مد نظر قرار گیرد.

جلیل‌زاده با اشاره به اقدامات مناسب و به موقع شرکت آب منطقه‌ای برای پیشگیری از وقوع سیل در شهرستان‌ها گفت: باتوجه به اینکه فرماندهی مدیریت سیلاب با شرکت آب منطقه‌ای است، هر زمانی اخطاریه یا اطلاعیه‌ای از هواشناسی ارسال می‌شود، بلافاصله به شهرستان‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم و ستادهایی در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود و تصمیمات و هماهنگی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع خسارات مالی و جانی انجام می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اعلام کرد: امسال نیز با وجود بارندگی‌های شدید، با تدابیر انجام شده در مدیریت استان، شاهد سیل خسارت‌باری در استان نبودیم و یکی از دلایل اصلی آن آزادسازی ۱۱۰ کیلومتر از حریم بستر رودخانه‌های استان و آزادسازی بیش از ۲۰۰ هکتار زمین برای پیشگیری از وقوع سیل است.

۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.