خلیل ساعی امروز در جمع خبرنگاران گفت: با همکاری کمیته امداد استان درصدد توانمندسازی معیشت‌ روستائیان اطراف دریاچه‌ ارومیه هستیم تا با ایجاد اشتغال های کمتر وابسته به آب در زمینه صرفه‌جویی‌ حداقلی تلاش کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک واقع شده‌است، بیان‌کرد: زمانی‌ جمعیت کل کشور ۳۵ میلیون‌ نفر بود و پتانسیل آبی ۱۳۴ میلیارد متر مکعب وجود داشت اما امروز جمعیت کشور ۸۰ میلیون نفر و پتانسیل آبی کشور ۸۸ میلیارد متر مکعب شده است و این یعنی کاهش ۴۶ میلیارد متر مکعبی پتانسیل آبی با افزایش ۴۵ میلیون نفری جمعیت همراه بوده‌ است.

عالی ترین مقام ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه‌ در استان آذربایجان‌ شرقی گفت: موضوع آب موضوعی اجتماعی و بسیار پراهمیت است که باید با نگاهی وسیع‌تر و آینده‌ نگرانه‌ به آن توجه شود.

ساعی با اشاره به اینکه بارش های خوب سال گذشته موجب افزایش آب های ورودی به دریاچه‌ ارومیه‌ شد بیان داشت: تنها بارش نزولات آسمانی دلیل افزایش تراز آب دریاچه ارومیه نیست بلکه مدیریت منابع آبی و کنترل روان آب ها و بسیاری از فعالیت های فرهنگی و عمرانی ستاد احیا و توجه دولت به این دریاچه‌ بود که در کنار بارش ها موجب افزایش تراز دریاچه شده است.

وی با اشاره به اینکه با وجود افزایش تراز، مقداری از برنامه احیا عقب هستیم، گفت: تنها ۴۲ درصد از بودجه‌ های مصوب ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه اختصاص یافته که اگر بودجه مصوب به صورت کامل اختصاص می‌یافت و برخی پروژه های‌عمرانی‌ اجرا می‌شد می‌توانستیم‌ براساس برنامه تهیه شده پیش‌ برویم.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه‌ با اشاره به اینکه تراز دریاچه ارومیه در ۲۶ شهریور ماه به ۱۲۷۱/۳۲ رسیده که سه روز است دیگر کاهش نمی‌یابد و ثابت مانده است.

وی ادامه داد: تراز دریاچه در مدت مشابه پارسال۱۲۷۰/۲۷ بود که رشد یک متر و یک سانتی متری‌ را شاهد هستیم.

خلیل ساعی با اشاره به برکات بالا آمدن آب دریاچه ارومیه گفت: در سال‌های گذشته با پایین‌ آمدن سطح آب و خشکی دریاچه‌ ارومیه صنعت گردشگری مناطق ساحلی از بین رفته بود که خوشبختانه دوباره شاهد حضور انبوه گردشگران در سواحل دریاچه‌ ارومیه هستیم.

عالی ترین مقام ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه‌ در استان با اشاره به افزایش دو برابری وسعت دریاچه‌ ارومیه نسبت به سال گذشته گفت: وسعت دریاچه هم اکنون ۲۸۴۳ کیلومتر مربع هست که پارسال ۱۷۲۲کیلومتر مربع بود و وسعت دریاچه دوبرابر شده است.

وی ادامه داد: حجم آب موجود در دریاچه ارومیه ۳میلیارد ۴۹۰ میلیون متر مکعب است که پارسال ۱ میلیارد و ۵ میلیون متر مکعب بود که این نشان دهنده افزایش ۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون مترمکعبی است.

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه‌ ارومیه‌ در آذربایجان شرقی گفت: با وجود افزایش بارش‌ها که عمدتا آب های شیرین‌ است موجب انحلال نمک در آب شده و کف دریاچه را پایین‌ می‌برد که این کار موجب کاهش تبخیر آب از دریاچه‌ است.

خلیل ساعی با اشاره به حجم بالای تبخیر آب از دریاچه ارومیه گفت: در سال آبی امسال بیش از ۱ میلیارد متر مکعب تبخیر آب داشتیم که عمدتا در ماه تابستان انجام‌ می‌شود.

ساعی با اشاره به افزایش سطح آگاهی مردم در زمینه کمبود آب بیان کرد: با توجه به افزایش آگاهی مردم در زمینه مدیریت مصرف آب از سال گذشته تولید و پرورش گیاهان دارویی با استفاده از بودجه فرهنگی و اجتماعی دریاچه کلید خورده است که در ۱۱ شهرستان به صورت پایلوت و محدود با همکاری جهاد دانشگاهی انجام می‌شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1262013
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.