به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی کنگره شعر محرم، حجت الاسلام والمسلمین حسین قدوسی شعر را مهم‌ترین بستر فکری و فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ دانست و گفت:  شعر با ظهور اسلام و تشیع، از تعالیم فاخر بهره‌مند شده و به تکامل و بلوغ رسیده‌ و قیام عاشورا را می‌توان نقطه عطفی در مسیر جریان شعری دانست.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز برگزاری کنگره شعر محرم در تبریز را اتفاق بسیاری مبارکی دانست و گفت: تبریز با توجه به پیشینه فرهنگی، مذهبی و ادبی، حقیقتاً برازنده میزبانی این کنگره است، خوشبختانه شاعران جوان ما در سال‌های اخیر، ارادت و استعداد خالصانه خود را به ائمه‌اطهار(ع) نشان داده‌اند.

 وی اظهار کرد:کنگره شعر محرم، می‌تواند فرصت تعامل بین شاعران مرثیه‌سرا را به بهترین نحو فراهم کند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد:  در طول تاریخ، هیچ واقعه‌ای چون عاشورا نیست که مجموعه‌ای از مفاهیم مذهبی، فکری، حماسی و عاطفی در آن گرد آمده باشد، همین باعث شده این حادثه انسان‌ساز، تجلی گسترده‌ای در شعر و ادبیات داشته‌باشد.

سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز در ادامه توضیح داد: عشق به امام حسین(ع) تنها مختص ایرانیان و شیعیان نیست بلکه بسیاری از آزدگان جهان، شیفته امام حسین(ع) و شخصیت‌های عاشورایی هستند، از سوی دیگر، شعر، یک اخوّت تاریخی با مردم زمانه خود دارد؛  بنابراین «شعر و عاشورا» پس از واقعه کربلا، همواره در کنار هم بوده‌اند.

حجت الاسلام قدوسی افزود:  از یک سو، عاشورا به غنای شعر کمک شایانی کرده و از سوی دیگر، شعر، بستری برای انعکاس رشادت و ایثار به ملت‌های مظلوم و آزاده بوده‌است.

این مقام مسئول با بیان اینکه واقعه عاشورا با توجه به تنوع ابعاد فکری و عاطفی، حضور برجسته در شعر شاعران داشته‌ است، ادامه داد:  برخی از شاعران، صرفاً جنبه‌های سوگ محرم را دستمایه شعر خود داده‌اند و برخی نیز، علاوه بر سوگ و ماتم، از ادبیات عاشورایی، به عنوان بستری برای اعتراض به ظلم و فساد بهره گرفته‌اند.

حجت الاسلام قدوسی در بخش دیگری از سخنان خود تبریز و آذربایجان را در ارادت به مکتب تشیع همواره پیشتاز دانست و افزود: این موضوع، در حوزه شعر نیز به خوبی برجسته است. «حجت‌الاسلام نّیر تبریزی» از جمله این شخصیت‌ها است که به هر سه زبان سه زبان فارسی، عربی و ترکی شعر سروده و آتشکده معروفش، از شاهکارهای  شعر عاشورایی است.

وی ادامه داد:  در دوره معاصر استاد شهریار، الحق که ماندگارترین اشعار را در رثای حضرت حسین(ع) سروده‌، بزرگانی چون حاج میرزا صراف، شهاب تبریزی، عبدالرحیم شباهنگ معروف به هندی، میرزا علی‌اکبر صابر، یوسف شهاب، میرزا حسین شانی و کریم‌آقا صافی، نوحه‌هایی آفریده‌اند که با گذشت چند دهه هنوز در هیئت‌ها و دستجات جاری و ساری است.

حجت الاسلام قدوسی در پایان خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود این کنگره در محتوای ادبی خود، عرصه‌ای برای مقابله با نفوذ برخی بدعت‌ها و تحریف‌ها به روضه‌های عاشورایی باشد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 1261912
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.