به گزارش ایرنا، منوچهر رحمانی روز یکشنبه در حاشیه بازدید از نخستین پایانه پسته شهرستان مرند در یامچی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: وسعت باغات بارده و غیر بارده پسته شهرستان مرند حدود ۳۳۵ هکتار است که از این مقدار حدود ۱۲۵ هکتار بارده و ۲۱۰ هکتار غیربارده می باشد.
وی ضمن اشاره به قرار گرفتن ۷۰ درصد یعنی ۲۳۰ هکتار از باغات پسته شهرستان در یامچی گفت: ارقام غالب کاشته شده در منطقه شامل اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله قوچی و اوحدی است که از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردار هستند.
مدیر جهاد کشاورزی مرند خاطرنشان کرد: به علت نوسانات دمایی و سرمای بهاره، در سال جاری، میزان ۱۵ درصد کاهش محصول داشتیم و پیش‌بینی تولید شهرستان در سال ۹۸، حدود ۱۰۲ تن و عملکرد آن در هر هکتار، ۸۵۰ کیلوگرم است.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر ضرورت راه اندازی واحد فرآوری پسته در منطقه احساس می شد گفت: این واحد اخیرا توسط سرمایه گذاری که خودش نیز دارای باغ پسته در شهر یامچی می باشد، ایجاد شده که می تواند در هر ساعت، حدود یک تن پسته تر  را فرآوری، سورتینگ و درجه بندی نماید.
رحمانی اضافه کرد: این کار، فرصت مناسبی برای باغداران شهرستان است تا پسته فرآوری شده را به صورت خشک با ماندگاری بیشتر استفاده نمایند.
وی با اشاره به وجود ظرفیت های فراوان کشاورزی در بخش یامچی تاکید کرد: باید زمینه ورود سرمایه گذاران صنایع تبدیلی به کسب و کارهای جدید فراهم شده و با راه انداری چنین واحدهایی، موجبات افزایش درآمد باغداران و فروش عادلانه پسته از کشاورزان را فراهم کرد.

شهرستان مرند با ۲۵۰ هزار نفر جمعیت در ۷۰ کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده و قطب اصلی پسته استان آذربایجان شرقی محسوب می شود.

۹۹۱۶/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.