منوچهر رحمانی پیش‌بینی تولید شهرستان در سال جاری را حدود ۱۰۲ تن پسته اعلام کرد و افزود: مساحت کل باغات بارده و غیر بارده پسته در این شهرستان حدود ۳۳۵ هکتار است که از این مقدار حدود ۱۲۵ هکتار بارده و ۲۱۰ هکتار غیربارده و حدود ۷۰درصد (۲۳۰هکتار) در شهر یامچی می باشد.

وی ارقام غالب کاشته شده در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی، کرامتی، کله­قوچی، اوحدی اعلام کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند گفت: با توجه به وضعیت کیفی زمین برخی از مناطق ضلع غربی شهرستان مرند از نظر شوری، که هدایت الکتریکی (EC) بالایی دارند، توسعه سطح زیرکشت پسته در این مناطق مستعد از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود اراضی زیرکشت پسته در سال ۹۸-۹۹ حدود ۳۰ هکتار افزایش یابد.

وی گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و درجه حرارت و کیفیت خاک و آب منطقه، پسته شهرستان مرند دارای کیفیت خوبی بوده و به خصوص در باغاتی که مدیریت باغی از جمله تغذیه، آبیاری، مبارزه با آفات و بیماریها در آن به خوبی اجرا بشود فوق العاده دارای کیفیت بوده و آجیلهای معروف و معتبر استان از این شهرستان تهیه می شود.

رحمانی افزود: کلیه خدمات کارشناسی برای احداث باغات پسته توسط کارشناسان مجرب مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند کاملا به صورت رایگان ارائه و افرادی که علاقه مند به احداث باغ پسته در سطح بزرگ را داشته باشند با توجه به طرح ارائه شده و توجیه فنی متناسب با طرح به بانکها و موسسه های اعتباری می توانند از تسهیلات خوب بهره مند بشوند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند خاطرنشان کرد: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیرکشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی اظهار کرد: برای حفظ موقعیت جهانی با توجه به تلاش سایر کشورها در زمینه کاشت و صادرات پسته باید میزان عملکرد در واحد سطح افزایش یابد، نیل به این هدف به جز با اعمال مدیریت صحیح باغداری و رعایت اصول فنی تحت نظر کارشناسان مجرب ممکن نیست.

۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.