به گزارش ایرنا، دبیر علمی این همایش روز سه شنبه در مراسم آغاز به کار آن گفت: ۳۰۰ مقاله علمی از سوی محققان، دانشجویان و کارشناسان سازمان های مختلف به این همایش ارسال شده که از این تعداد ۲۰۲ مقاله پذیرش شده است.

احمد فاخری فرد، با بیان اینکه از این تعداد ۳۵ مقاله به صورت شفاهی و ۱۶۷ مورد به صورت پوستر ارایه می شود، افزود: در این همایش ملی ۲۰ دانشگاه و ۱۸ سازمان اجرایی مشارکت کردند.

وی اظهار داشت: محورهای این همایش شامل تغییر اقلیم، سیلاب‌ها و خشکسالی‌ها، مدیریت منابع آب، سیستم‌های هشدار سیل و مدیریت ریسک، مدیریت حوضه های شهری، محیط زیست و آب های غیرمتعارف، اقتصاد و حکمرانی آب، آبخیزداری و حفاظت از منابع آب، شبیه سازی و مدل سازی در هیدرولوژی، هیدروژئولوژی و آب های ژرف، سازهای آبی، هیدرولوژی در علوم کشاورزی و فرهنگ سازی و اخلاق آب است.

دبیر علمی سومین همایش ملی هیدرولوژی ایران برگزاری جشنواره آب در رسانه را از دیگر بخش های این همایش ملی اعلام کرد و گفت: برای این جشنواره ۴۰ اثر دانشجویی و ۱۰ اثر از اصحاب رسانه ارسال شده است.

فاخری فرد، ادامه داد: از دیگر بخش های جانبی این همایش برگزاری ۲ نشست تخصصی و مسابقه نقاشی آب و محیط زیست با شرکت کودکان زیر ۱۳ سال است که در مرکز نوآوری دانشگاه تبریز به صورت زنده برگزار می‌شود.

وی با اشاره به سیلاب های اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری گفت: این سیلاب ها ۲۵ استان، ۲۰۰ شهر و بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ روستا را تحت تاثیر قرار داد و موجب جان باختن ۸۰ نفر و مصدوم شدن ۳ هزار و ۲۰۰ نفر و بروز خسارت های بسیار هنگفت به زیرساخت های مختلف شهری، صنعتی، کشاورزی و دامی شد.

فاخری فرد، با انتقاد از عدم توجه به جایگاه هیدرولوژی در کشور و به تبع آن در نظام مهندسی، شهرداری و حوزه راه اظهار داشت: با وجود اینکه مسئولان دولتی دغدغه تامین آب برای مصارف مختلف کشاورزی، صنعتی و شرب دارند ولی به اهمیت هیدرولوژی توجه نمی کنند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه هیدرولوژی موضوعی میان رشته ای و یا کمی فراتر از آن است، گفت: دانشگاه تبریز در زمینه هیدرولوژی جزو پیشروان است و تنها دانشگاهی است که ۸ حلقه قنات دارد.

اصغر عسگری، با تاکید بر فرهنگ سازی استفاده از آب و بازچرخانی پساب افزود: دانشگاه تبریز در رتبه بندی های حوزه آب در طول ۴ سال اخیر جزو ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا بوده و در سال گذشته به رده ۷۵ رسید.

وی اظهار داشت: این دانشگاه ارتباطات بین‌المللی خوبی با دانشگاه های مختلف دارد و در این راستا حدود ۲۰۰ تفاهم نامه با دانشگاه های آمریکا، استرالیا، ژاپن، چین و ترکیه منعقد کرده است.

عسگری، ادامه داد: هم اکنون این دانشگاه دارای ۲۱ دانشکده، ۱۱ مرکز پژوهشی و پژوهشکده و ۲۴ هزار دانشجو بوده که حدود ۱۰ هزار نفر از آنان دانشجوی تحصیلات تکمیلی است.

۸۰۲۳/۳۰۷۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.