محمد اشجعی،  روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق نقشه های پیش یابی هواشناسی این ناپایداری موجب نفوذ و تقویت زبانه پرفشار خزری، گذر امواج کم ارتفاع تراز میانی جو و پدیده شرایط فصلی و محلی می شود.

وی اظهار داشت: این شرایط موجب وزش تندبادهای لحظه ای ۴۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت، بارش باران گاهی به صورت رگبار، غرش آذرخش، احتمال برخورد صاعقه و بروز پدیده مه در ارسباران می شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در اثر این پدیده احتمال سقوط اشیا، آسیب به دکل های مخابراتی و خطوط انتقال نیرو، آسیب دیدن محصولات کشاورزی، آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب وجود دارد.

اشجعی، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته شهرستان های میانه و ملکان با ۳۳ درجه و سراب، بستان آباد و چاراویماق با ۱۱ درجه سانتی گراد به ترتیب گرم ترین و خنک ترین شهرهای استان بودند.

وی گفت: در این مدت دمای تبریز در گرم ترین زمان به ۳۱ و در خنک ترین زمان به ۱۸ درجه سانتی گراد رسید و دمای کنونی آن ۲۰ درجه است که نسبت به روز گذشته در همین ساعت ( ۱۱ صبح) حدود ۳ درجه سانتی گراد کاهش یافته است.

اشجعی، با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه ارسباران بارش باران گزارش شده است، افزود: در این مدت بیشترین بارش در استان از شهرستان ورزقان به میزان ۲۵.۸ میلی متر گزارش شده است و کلیبر با ۱۵.۱ میلی متر، شبستر با ۷ و اهر با ۵.۷ میلی متر به ترتیب در رده های بعدی بیشترین میزان بارش را به خود اختصاص داده اند.

 آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

۸۰۲۳/۳۰۷۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.