به گزارش ایرنا تا حدود یک دهه قبل، مراکز درمانی و بیمارستانی، اماکن پر رفت و آمد و مراکز و مجتمع های تجاری تبریز، میزبان انبوه مسافرانی بود که از جمهوری های قفقاز و اقلیم کردستان عراق برای درمان به این شهر می آمدند و در مدت حضور خود سری نیز به مراکز خرید برای تهیه کالاهای لوکس یا نیازهای روزمره خود می زدند. 

بنا به آمارهای رسمی اوج سفرهای گردشگری از جمهوری آذربایجان به ایران مربوط به سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ بوده است که در این سال‌ها بیش از یک میلیون شهروند آذربایجان از ایران دیدار کردند که نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ درصد از آنها با هدف درمان بوده است.

اما روند رو به رشد گردشگری سلامت در تبریز در سال های اخیر در سایه نبود متولی مشخص، واگرایی سازمان های مسوول همچون علوم پزشکی، میراث فرهنگی و نظام پزشکی، جولان دلالان برای خالی کردن جیب بیماران و اعمال تعرفه های سلیقه ای توسط مطب های پزشکی و حتی رانندگان تاکسی متوقف شد. 

ایرنا مرکز تبریز با هدف بررسی دلایل سیر نزولی گردشگری سلامت و راهکارهای برون رفت از آن، میزگردی را با مدیران سازمان های مسوول و شماری از بیمارستان های مهم درگیر در بحث گردشگری سلامت ترتیب داد که ما حصل آن در زیر می آید؛

گردشگری سلامت فرصتی برای رونق اقتصاد در تمام بخش ها

مدیر بیمارستان بهبود در این خصوص گفت: بحث توریسم در جهت تبادل فرهنگی بین کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مهم است.

بهمن ذیجاه با بیان اینکه گردشگری سلامت متفاوت از سایر رشته های گردشگری ها است ، ادامه داد: این افراد جهت دریافت خدمات درمانی به کشور مراجعه می کنند و علاوه بر دریافت خدمات از بخش درمان، موجب رونق اقتصادی سایر بخش ها از جمله کسب و کارهای محلی و بخش حمل و نقل  می شوند.

وی اظهار داشت: وجود پزشکان متخصص توانمند، هزینه کم و تعرفه های پایین درمانی نسبت به کشورهای همجوار از جمله عواملی است که موجب جذب بیماران کشورهای همسایه همچون عراق و جمهوری آذربایجان به ایران می شود.

مدیر بیمارستان شمس نیز در این خصوص گفت: توجه به بحث توریسم درمانی یکی از برنامه های اولویت دار این بیمارستان است.

جلال‌الدین شکوری ادامه داد: با توجه به پتانسیل های درمانی استان و برتری علمی متخصصان تبریزی، بیماران بسیاری از کشورهای همسایه به خصوص عراق و جمهوری آذربایجان به تبریز مراجعه می کنند، ولی به دلیل نبود برخی برنامه ها و ساماندهی نامناسب نتوانسته ایم این صنعت را گسترش دهیم.

وی اظهار داشت: بیمار خارجی که به دلیل درمان به کشور سفر می کند، موجب گردش مالی در بخش های مختلف از جمله هتل ها، حمل و نقل و بازاریان می شود.

رییس بیمارستان ولی عصر تبریز نیز گفت: متاسفانه وضعیت گردشگری و به خصوص گردشگری سلامت در آذربایجان شرقی نسبت به سال های گذشته خوب نیست.

شهرام دبیری افزود: از نظر علمی، متخصصان ایرانی بسیار خوب هستند، به طوری که برد تخصصی پزشکان ایرانی در کشورهای پیشرفته از نظر پزشکی مورد قبول است .

وی ادامه داد: زبان مشترک بین مردم جمهوری آذربایجان و تبریز نیز باعث شده بیماران آذری به راحتی مشکلات و دردهای جسمی خود را به پزشکان تبریزی بیان و خدمات درمانی دریافت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم گفت: جذب و تقویت حضور گردشگران سلامت منوط به تهیه و آماده سازی زیرساخت های مختلف از جمله نگاه تخصصی، بیمارستان های مجهز همراه با پرسنل حرفه ای و مراکز اقامتی است.

مرتضی آبدار افزود: بیمارستان هایی که گواهینامه پذیرش بیماران بین المللی دریافت کنند، می توانند در امر ساماندهی و فعالیت های گردشگری سلامت استان مورد استفاده قرار گیرند.

معاون درمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز، فعالیت در حوزه جلب گردشگان سلامت را یکی از برنامه‌های اولویت دار این معاونت برشمرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و تفاوت نرخ ارز ایجاد شده به دلیل تحریم‌ها، فضای استان باید برای توسعه گردشگری سلامت میهاتر شود.

حجت پورفتحی اظهار داشت: بر همین اساس طی ماه‌های اخیر پای گردشگران سلامت به تبریز باز شده است، هرچند این وضعیت نسبت به سال‌های اول دهه ۱۳۹۰ که اوج حضور گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی بود، تفاوت‌های آشکاری دارد.

نبود مدیریت و سلب اعتماد، دلیل کاهش حضور گردشگران سلامت

مدیر بیمارستان بهبود با اشاره به اینکه در سال های گذشته بیماران بسیاری از کشورهای همسایه برای درمان به این بیمارستان مراجعه می کردند، گفت: بر اساس آمار تا چند سال قبل روزانه بین ۱۰۰ تا ۳۵۰ بیمار خارجی در بیمارستان پذیرش و خدمات درمانی دریافت می کردند.

ذیجاه با بیان اینکه متاسفانه به دلیل نبود سیستم مدیریتی با کاهش تعداد گردشگران سلامت مواجه شدیم، افزود: این موضوع قابل پیش بینی بود و بارها خواستار مدیریت صحیح از سوی متولیان امر به خصوص دانشگاه علوم پزشکی تبریز و استانداری آذربایجان شرقی شدیم.

وی ادامه داد: نبود متولی مشخص برای گردشگری سلامت، دخالت های دستگاه های غیرمسوول در این امر و سودجویی برخی دلالان موجب کاهش حضور بیماران خارجی در تبریز شد.

ذیجاه گفت: برای بیماری که وارد کشور می شد، متولی برای راهنمایی درست در مرزها وجود نداشت و برخی رانندگان نیز در مرز بیماران را به شهرهای دیگر به جز تبریز هدایت می کردند که موجب کاهش ورود توریسم های سلامت به استان آذربایجان شرقی شد.

مدیر بیمارستان بهبود با تاکید بر اینکه گردشگری موضوع مهم در حوزه اقتصاد است، گفت: باید سیستمی ایجاد شود تا گردشگر سلامت از بدو ورود از مرزهای کشور به درستی راهنمایی شود. 

وی ادامه داد: تعرفه های پزشکی نیز آسیب بزرگی به این بخش زد بطوری که خارج از مرکز درمانی و بیمارستان ها در این خصوص تعیین تکلیف می شد.

مدیر بیمارستان شمس نیز اظهارداشت: متاسفانه عدم ساماندهی گردشگرانی که به قصد درمان وارد کشور و به سایر استان ها هدایت شدند و تعرفه های پزشکی متفاوت پزشکی آذربایجان شرقی نیز از دیگر دلایل کاهش بیماران است.

شکوری افزود: حضور گردشگران سلامت در استان در سال های گذشته سه برابر امروز بود، ولی عدم ساماندهی، عدم آینده نگری و و جود دلالان موجب کاهش ورورد بیماران خارجی به استان شد.

وی اضافه کرد: متاسفانه تعرفه های پزشکی که به صورت سلیقه ای اعمال می شد، یکی دیگر از دلایل سلب اعتماد بیماران خارجی شد.

مدیر بیمارستان شمس اظهار داشت: در خارج از کشور خدمات ویژه ای برای گردشگران سلامت ارایه می دهند بطوری که از بدو ورود بیمار توسط پرسنل بیمارستان مورد استقبال قرار می گیرد.

وی گفت: از بین بردن رابطه دلالان موضوع بسیار مهمی است و رفع این مشکل از طریق ساماندهی و ایجاد سیستم جامع الکترونیکی ممکن است تا بیمار خارجی از طرق اینترنت با بیمارستان ها و خدماتی که ارایه میدهند و متخصصان موجود در این بیمارستان ها، آشنا و براساس نیاز خود قبل از ورود به کشور بیمارستان و متخصص خود را انتخاب کند.

شکوری تاکید کرد: از لحاظ علمی پزشکان و متخصصان ایرانی بسیار قوی هستند و در دنیا حرفی برای گفتن داریم، ولی به دلیل پویا و به روز نبودن سیستم درمانی نتوانسته ایم تبلیغات خوبی برای جذب گردشگران سلامت داشته باشیم.

رییس بیمارستان ولی عصر تبریز گفت: متاسفانه وضعیت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت در آذربایجان شرقی و شهر تبریز خوب نیست، این در حالی است که زمانی مقصد اصلی بیماران خارجی تبریز بود.

دبیری افزود: نبود سیستم اطلاع رسانی و مدیریتی برای گردشگران سلامت موجب شده دلالان در این وسط بازاریابی کنند بطوری که از همان بدو ورود بیمار را با خود همراه کرده و سرخود قبل از ویزیت پزشک فرد را به آزمایش خون، رادیولوژی و اسکن می برند.

وی ادامه داد: با سلب اعتماد بیماران خارجی و پایین آمدن ارزش مانات ( پول ملی جمهوری آذربایجان) میزان حضور گردشگران سلامت در تبریز در سال های اخیر کاهش یافت.

رییس بیمارستان ولی عصر تبریز گفت: سطح علمی پزشکی در جمهوری آذربایجان پیش از این ضعیف بود، ولی اکنون از لحاظ تجهیز مراکز درمانی از ما جلو زده اند و پزشکان خود را برای آموزش به کشورهای پیشرفته اعزام می کنند.

وی افزود: پتانسیل خوبی برای گردشگری سلامت در آذربایجان شرقی وجود دارد، ولی سیستم نظامدهی وجود ندارد، انتظار می رود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص ورود کند.

دبیری با اشاره به اینکه در سال های گذشته گردشگری سلامت رونق خوبی داشت که متاسفانه به دلیل عدم مدیریت درست افت کرد، گفت: بارها در جلسات مختلف استانداری و نظام پزشکی استان این موضوع را مطرح کردم که اگر از بدو ورود به کشور، این بیماران به خوبی هدایت و مدیریت نشوند، با ریزش گردشگران سلامت مواجه خواهیم شد. 

آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان نیز اظهار کرد: کمیته گردشگری سلامت استان با انجام برنامه ریزی و نظارت های دقیق و اصولی گام در راه رفع موانع توسعه این صنعت برداشته است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: حوزه گردشگری سلامت امروز در تمام کشورها با جدیت خاصی پیگیری می‌شود و در منطقه نیز جمهوری اسلامی ایران رقبای بسیار قدری مثل ترکیه دارد که باید با برنامه ریزی اصولی و مدون نسبت به توسعه این صنعت اقدام کرد، چون یکی از راه کارهای مقابله با تحریم‌ها جذب توریست به ویژه توریست سلامت است.

پورفتحی، بیشترین فراوانی حضور گردشگران سلامت در آذربایجان شرقی را مربوط به اتباع جمهوری آذربایجان، جمهوری خودمختار نخجوان و عراق اعلام و اضافه کرد: زمانی این حضور بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ بسیار خوب بود و روندی رو به افزایش داشت، اما از آن زمان به بعد برخی مولفه‌ها همچون برخورد مردم، پزشکان، رانندگان تاکسی و هتل داران باعث بی‌رغبتی گردشگران سلامت خارجی برای حضور در تبریز شد.

رقابت سالم بین بیمارستان های خصوص در آذربایجان شرقی وجود دارد

مدیر بیمارستان بهبود با بیان اینکه رقابت سالم در بین بیمارستان های خصوصی آذربایجان شرقی برای جذب بیماران خارجی وجود دارد، گفت: بیمارستان ها در کنار هم از این فرصت بدست آمده باید بهره مند شوند و از موازی کاری دوری کنند.

ذیجاه افزود: اگر بین بیمارستان ها هماهنگی وجود نداشته باشد، به ضررشان است و باید از تجربه تلخ گذشته برای رفع مشکلات استفاده کرد و برنامه ای برای جذب حداکثری بیماران داشته باشیم.

وی با اشاره به مراجعه بیمارانی از کشورهای جمهوری آذربایجان، کردستان عراق و شرق ترکیه به مراکز درمانی و بیمارستانی تبریز تبریز، ادامه داد: در کنار درمان باید به معرفی جاذبه های گردشگری استان به بیماران و همراهان آنها نیز توجه کرد تا چرخ اقتصاد در تمام بخش ها به گردش درآید.

مدیر بیمارستان شمس نیز گفت: آذربایجان شرقی نخستین استانی است که شورای هماهنگی بیمارستان های خصوص در آن شکل گرفته و ۹ بیمارستان خصوصی با یکدیگر در تعامل هستند.

شکوری افزود: با همکاری و هماهنگی بیشتر می توان تهدیدات گردشگری سلامت را به فرصت و نقاط ضعف را به قوت تبدیل کرد.

وی با اشاره به افزایش تعاملات بیمارستان های استان، گفت: بستر برای پذیرش بیماران خارجی به صورت سیستمی آماده و نیاز است سازمان های مسوول نیز پای کارآیند.

رییس بیمارستان ولی عصر تبریز نیز اظهار داشت: با تعامل بیشتر بیمارستان ها و برنامه ریزی دقیق خواهیم توانست روند مراجعه بیماران خارجی به استان را افزایش دهیم.

دبیری افزود: داشتن حق انتخاب بین بیمارستان های مختلف عامل جذب بیماران خارجی به استان بوده و در عین حال عامل پیشرفت است.

وی گفت: انتخاب های متنوع بر اساس سلایق متفاوت موفقیت خوبی را در زمینه گردشگری سلامت به دنبال خواهد داشت.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی را بخشی از الزامات توسعه گردشگری سلامت خواند و افزود: اقدامات فرهنگی و تخصصی پذیرش گردشگر باید در سطح جامعه نهادینه شود تا از کوچک‌ترین فرصت‌ها برای بهره برداری هر چه بیشتر امکانات توریست درمانی، استفاده شود.

پورفتحی، توجه به توسعه فیزیکی مراکز درمانی و بیمارستانی را از جمله اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای خدمات دهی مناسب و بهتر به بیماران داخلی و خارجی برشمرد و گفت: طی پنج سال اخیر در راستای بهبود روند ارائه خدمات به بیماران، تعداد تخت‌های فعال بیمارستانی استان از پنج هزار و ۶۴ تخت در سال ۹۲ به شش هزار و ۲۰۴ تخت رسیده است.

۶۱۲۰/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.