سحر تاجبخش روز پنجشنبه در جمع کارکنان اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی و مراسم تودیع و معارفه مدیران کل این نهاد افزود: مسائل توپوگرافی، دیدبانی های ناقص، کمبود داده و اطلاعات، کمبود تجهیزات، خطای مدل ها، مشکلات حل مدل ها و روش های تحلیل آن ها از عوامل بروز خطا در خروجی پیش بینی های بلند مدت هواشناسی است. 

وی اظهار داشت: صحت بهترین مدل های پیش بینی های بلند مدت در کل دنیا بین ۷۰ تا ۷۵ درصد است و احتمال خطا در این پیش بینی ها وجود دارد که باید این مسائل در بین مسئولان و مردم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی شود.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه ژوئیه ۲۰۱۹ گرمترین ماه ژوئیه در تاریخ کره زمین بود، گفت: این اتفاق نادر به خاطر گرمایش جهان روی داد و هیچ کدام از مدل های اروپایی هواشناسی آن را پیش بینی نکرده بودند.

تاجبخش ادامه داد: با توجه به اینکه سطح دانش مسئولان و مردم این کشورها در این حوزه بالاست، به دلیل این پیش بینی نکردن یقه کسی را نگرفتند ولی در کشور ما برخی از مسئولان در سیل گلستان و حاشیه زاگرس به دنبال مقصر بودند و می خواستند تقصر را گردن سازمان هواشناسی بیاندازند.

وی گفت: در سایه اقدامات و پیش آگاهی های به موقع ادارات کل هواشناسی استان های گلستان، مازندران، لرستان، خوزستان و چهارمحال بختیاری و حمایت های دولت و مجلس از این سازمان، این امر اتفاق نیفتاد.

تاجبخش افزود: در هر بخشی مانند دیده بانی، پیش بینی، فناوری اطلاعات، تجهیزات و آموزش که کار می کنیم، وظیفه داریم مسئولان و مردم را از میزان صحت و دقت فعالیتی بخش های مختلف هواشناسی و احتمال بروز خطاها آگاه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاه سطح کلان مملکت را نسبت به مقوله هواشناسی معقولانه کرد، گفت: پدیده های حدی قابل پیش بینی نبوده و باید وظایف خود را واقع بینانه به مردم و افرادی که با آنها در ارتباط هستیم، بشناسانیم.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در کارهای هواشناسی نیز مانند کارهای دیگر دستگاه ها و سازمان ها امکان خطا دارد، یادآوری کرد: باید صحت پیش بینی ها را ارتقا و عدم قطعیت آن ها را کاهش داد و به سمت بهبود پیش بینی ها حرکت کرد.

تاجبخش ادامه داد: کار ما در سازمان هواشناسی پژوهش، تحقیق و آموزش نیست، بلکه ارایه تولید محصول و ارایه سرویس خوب به کاربر است که می تواند این کاربر در حوزه تخصصی، هوانوردی، کشاورزی یا عامه مردم باشد.

وی با بیان اینکه کار اصلی سازمان هواشناسی، دیدبانی و پیش بینی و تولید محصول است، گفت: سایر وظیفه های این سازمان مانند مدیریت داده، اطلاع رسانی، ظرفیت سازی و آموزش و تحقیق و پژوهش را حتی می توان برون سپاری کرد.

تاج بخش با اشاره به نقش وظایف اصلی این سازمان در نگاه کلان کشور، افزود: کار ما زمانی نمود پیدا می کند که بهترین سرویس را به کاربر بدهیم و با این روند سازمان هواشناسی به جایگاه اصلی خود می رسد.

مدیرکل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به برنامه های توسعه ای این اداره کل، گفت: ارتقای سامانه هواشناسی فرودگاه تبریز با نصب دومین نرم افزار  «آر.وی.آر»، تکمیل مانیتورینگ پیش بینی، ارتقای سیستم پایش و بهسازی و نوسازی شبکه استانی هواشناسی از جمله برنامه های این اداره کل است.

علی دولتی مهر، افزود: راه اندازی ایستگاه های هوراند و آذرشهر از دیگر برنامه های این اداره کل است که زیرساخت های آن در حال اجرا بوده و تلاش می شود تا پایان شهریور  بهره برداری شوند.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مسئولان و مردم در خصوص هوا و خشکسالی، اظهار داشت: در این راستا اقدام های لازم از جمله همکاری با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای آگاهی بخشی به این قشر در ارتباط با وظایف این سازمان و صحت و احتمال خطاهای پیش بینی های هواشناسی در حال انجام است.

مدیرکل سابق اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی نیز گفت: نصب نخستین نرم افزار «آر.وی.آر» برای ارتقای سامانه هواشناسی، ایجاد مانیتورینگ  پیش بینی، ساخت اتاق دیتا سنتر، اصلاح و بازسازی ادارات هواشناسی استان، تکمیل ترابری، جذب ۴۰ نیروی متخصص و امضای ۵ تفاهم نامه همکاری با دانشگاه ها، محیط زیست و موسسه رازی از جمله اقدامات انجام شده در طول ۵ سال تصدی اینجانب در این مسئولیت است.

فرخ مطلبی فر، افزود: در طول این مدت اعتبارات عمرانی این اداره کل ۷ برابر و اعتبارات جاری نیز ۲ برابر افزایش یافت.

در این مراسم علی دولتی مهر به عنوان مدیرکل جدید هواشناسی آذربایجان شرقی، معرفی و از تلاش های مطلبی فر، مدیرکل سابق هواشناسی قدردانی شد. 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1238579
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.