به گزارش ایرنا، محمدمهدی عبدخدایی روز چهارشنبه در برنامه فرهنگی به مناسبت سالروز پیروزی نهضت مشروطه در خانه - موزه شیخ محمد خیابانی، اظهار داشت: در دوران مشروطیت قانونی وجود نداشت و در واقع هر چه شاه می‌خواست،  اراده می‌کرد و می‌پسندید، قانون بود، اما این نوع رفتار و اعمال قانون در دوره قاجار و ناصرالدین شاه مردم را زیر فشار ظلم له می‌کرد.

وی افزود: بر این اساس بیداری مردم و فتوای تحریم تنباکو  یکی از بنیان‌های انقلاب مشروطه و عامل ایجاد موج‌های اصلی فرهنگی در آن روزها بود و به رغم اینکه تنها ۸ درصد مردم باسواد بودند اما فتوای تحریم را نوشتند و به تمام نقاط ایران فرستاند و همه مردم از این تحریم حمایت کردند.

وی تاکید کرد: باید توجه شود تمام ابعاد تاریخی مشروطیت آنگونه که ستارخان، باقرخان و اسماعیل امیرخیزی و شیخ محمد خیابانی می‌خواستند، دیده و بیان شود.

مدیر مرکز امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی نیز در این برنامه گفت: مشروطه مدیون تبریز است و باید نسبت به ارزش‌گذاری آن در تبریز تلاش شود.

ابوالفضل حسن‌آبادی با بیان اینکه تاریخ ایران همواره مدیون بزرگمردان آذربایجان است، ادامه داد: ایران همواره مدیون بزرگمردان آذربایجانی است که رشادت‌های بسیاری را در آزادی وطن به کار بسته‌اند.

وی با بیان اینکه آستان قدس با رونمایی از برخی از اسناد مشروطه درصدد ادای دین به مردان دلیر این سرزمین است، ادامه داد: آستان قدس با داشتن و رونمایی از برخی اسناد مشروطه در صدد بیان جانفشانی و رشادت‌های مردمان آذربایجان در دوره مشروطه است، از اینرو و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، اسناد مشروطه در خانه شهید مجاهد شیخ محمد خیابانی در محل مناسب خود به نمایش درآمدند.

حسن‌آبادی افزود: در اولین سه‌شنبه فرهنگی تبریز نیز با کمک مجموعه داران شخصی گردهم آمدیم تا با گنجینه غنی،  دلاوری‌های مردان و زنان این استان را معرفی کنیم که امیدوارم در سایه گام‌های قرن گذشته، با همیت و تلاش آستان و همکاری مجموعه داران زمینه های همکاری بیشتری ایجاد شود.

مدیر مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه گام‌های رفیعی در ایجاد حرکت‌های فرهنگی و مشارکتی آستان برداشته خواهد شد، ادامه داد: آستان قدس رضوی در راستای ایجاد حرکت های فرهنگی، در نظر دارد  در همکاری های آتی خود با آذربایجان‌شرقی از اسناد مربوط به «میرزا محمدعلی خان تربیت» و همچنین اسناد «تجارتخانه های تبریز در مشهد» رونمایی کند.

به گزارش ایرنا رئیس امور موزه های آذربایجان شرقی نیز در این برنامه فرهنگی با اشاره به اینکه تبریز و آذربایجان در طول تاریخ پر افتخار ایران زمین همواره مهد پرورش بزرگانی بوده که در عرصه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و هنری تاثیرگذار بوده‌اند، گفت: گستره این تاثیرات حتی از مرزهای جغرافیائی ایران نیز فراتر رفته است و بر این اساس از ظرفیت بالائی برای معرفی این شخصیت ها در قالب خانه موزه ها برخوردار است.

مهدی بزاز دستفروش افزود:  بر همین اساس اداره کل میراث فرهنگی استان در گام اول به تبدیل خانه شیخ محمد خیابانی به خانه موزه اقدام کرده است.

وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی استان طی دو سال گذشته با ساماندهی این خانه و همچنین برگزاری نمایشگاه عکس و اسناد مرتبط با این شهید مجاهد درصدد بوده است تا زمینه لازم را جهت تبدیل آن به خانه موزه فراهم سازد.

۳۰۷۷/۳۰۹۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.