به گزارش روز سه شنبه ایرنا، زینب پاشا،  از شیرزنان عصر مشروطه و اسطوره‌های تاریخ آذربایجان به سبب رشادت‌ها و فداکاری‌های بسیار در مبارزه با ظلم و بیداد حکام و والیان عصر، نامی نیک از خود به یادگار گذاشته است.

در بررسی نقش زنان در طول تاریخ ایران، زینب پاشا را می‌توان یکی از نمونه‌های بسیار شاخص و تاثیرگذار حرکت‌های اعتراضی و جنبش‌ علیه بیداد زمان بشمار آورد.  
این شیرزن دلاور در دوره‌ای از تاریخ ایران و آذربایجان عصیان کرد و حماسه‌ها آفرید که در آن دوره محدودیت‌های بسیاری بر حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی حاکم بود؛ لذا جنبشی که این شیرزن با برخی از یارانش که از زنان زحمتکش و مبارز تبریز بودند، آفرید در نوع خود بی نظیر بود.  

صالحیار، نویسنده، کارگردان این نمایش و رئیس دفتر تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان‌شرقی چندی پیش توانست جایزه بهترین نمایشنامه نویسی چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی را از آن خود کند.

هیات انتخاب جشنواره مریوان متشکل از محمودرضا رحیمی، رحمان هوشیاری، امیر راد، محمدعلی صادق‌حسنی و یاسر خاسب، از بین ٢٠٢ نمایش داخلی ٢٨ اثر را برای شرکت در این رویداد انتخاب کردند و ۱۰۰ اثر خارجی نیز متقاضی شرکت در این دوره از جشنواره بود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با دبیری فاتح بادپروا یکم تا پنجم شهریور در این شهرستان برگزار می شود.

۸۰۲۳/۳۰۷۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.