به گزارش ایرنا، "جستاری در باب عناوین مراغه" (بررسی عناوین شهر در ادوار مختلف تاریخی)، "زبان مردم مراغه" (بررسی زبان‌های رایج در مراغه در میان طوایف و ایلات مختلف)، "تاریخ دیرین مراغه" (بررسی تاریخی محیط طبیعی شهر) و "باستان شناسی منطقه مراغه" عناوین برخی از فصول کتاب «تاریخ دارالملک» است. 

"تاریخ سیاسی مراغه" (بررسی تاریخ شهر از استقرار نخستین حکومت‌ها تا دوره پهلوی)، "نمایندگان مراغه در مجلس شواری ملّی"، "آثار و ابنیه تاریخی مراغه" (بررسی ابنیه و آثار تاریخی موجود و تخریب شده)، "سازمان‌ها و نهادهای دولتی و مردمی مراغه" (بررسی تاریخ به وجود آمدن ادارات مختلف)، "دین و مذهب مردم مراغه" (ادیان مختلف شهر در دوره‌های مختلف تاریخی)، "تاریخ فرهنگ و معارف مراغه" (تاریخ مدارس و رجال معارف پرور)، "طبّ و طبابت در مراغه" (تاریخ پزشکی مراغه)، "شُعرا و ادبای مراغه"، "دانشمندان مراغه"، "هنرمندان مراغه" (بررسی سیر تاریخی هنرهای مختلف رایج در این شهر)، "پهلوانان مراغه"، "بازار و تجارت در مراغه"، "افواج و مراکز نظامی مراغه"، "ایلات و خاندان‌های حکومت‌گر مراغه"، عناوین دیگر فصول این کتاب جامع تاریخی را تشکیل می دهند.

محمدزاده در دیباچۀ کتابش می نویسد: «با بررسی منابع مختلف تاریخی، پس از حمله اَعراب به آذربایجان و حکومت چندین دهه خلفای عبّاسی، ساجیان اوّلین دودمانِ ایرانی بودند که در آذربایجان حکومت کرده، مراغه را به عنوان مرکز حکومتی خود قرار دادند، و پس از این تاریخ تا دوره سلجوقی و حکومتِ اتابکان آذربایجان، از مراغه با عنوان «دارُالمُلک» یاد شده است. دارالملک، در لغت به معنی پایتخت، حکومت‌نشین، شاه‌نشین، عاصِمه، همایون‌گاه آمده است. به دلیل قرار گرفتنِ مراغه به عنوان «مرکز حکومتی اتابکان سلجوقی» در این دوره به این عنوان مسمّیٰ شده است، چنان‌که افرادی چون حمداللّه مستوفی در کتاب «نُزهة‌القلوب» و زین العابدین شروانی در کتاب «حدایق‌السّیاحه» به آن اشاره کرده اند».
مؤلف کتاب سعی بر آن دارد تا با درج عنوان گمشدۀ شهر در ادوار پیشین به بررسی زوایای پنهان تاریخ مراغه بپردازد و در این خصوص به مدّت هشت سال به مراکز اسناد، موزه ها و آرشیوهای مختلف در اقصی نقاط جهان مراجعه و اسناد قابل توجهی از این دیار کهن پیدا کرده و در این کتاب با درج آن ها به تحلیل وقایع می پردازد.
دید آکادمیک و پرهیز از محاوره نویسی و استفاده از ۵۸۰ منبع چاپی و خطّی بر غنای مطالب کتاب «تاریخ دارالملک» افزوده است، طوری که صاحبان قلم از آن به عنوان دایرۀالمعارف تاریخ مراغه یاد می کنند.
این کتاب در خردادماه سال ۱۳۹۸ در کمتر از یک سال به چاپ دوم رسید و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از کتابفروشی‌های معتبر سطح شهرستان تهیه کنند.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
۳۰۷۷/‌۹۸۸۰/۵۱۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.