یک سال از ایامی که فیلم شکنجه نازنین زهرای مرندی در فضای مجازی پخش شد، می‌گذرد ولی خبر دوباره سر باز کرد، مرد کودک آزار مرندی با رضایت همسرش از زندان آزاد شد و دوباره مسئولیت نگه داری بچه را از دست دادگاه خانواده بر عهده گرفت؛ این آزاردهنده ترین خبری بود که از زبان مادر کودک منتشر شد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت نازنین زهرا بیان کرد: نازنین زهرا با اصرارهای مادرش و با توجه به صلاح دید مراجع قضائی و با حضور مددکاران و رسیدگی بهزیستی در اواخر آبان ماه به مادرش تحویل داده شد.

محسن ارشد زاده در ادامه گفت: دستگاه قضائی برای این پدر شکنجه گر به خاطر عمومی بودن جرم، حکم زندان داده بودند، اما مادر این کودک معصوم رضایت داده و مرد مجرم از زندان آزاد شده است.

وی یادآوری کرد: دادگاه خانواده شهرستان مرند نیز با صلاحدید موضوع بر حسب طلاق توافقی، کودک را به پدر داده و با طلاق همسر وی موافقت کرده است.

وی در خصوص رسیدگی دوباره‌ی بهزیستی و احتمال ارتکاب مجدد جرم متذکر شد: چون کودک با دستور قضائی و قطعاً با توجه به صلاح دید این دستگاه به پدر تحویل داده شد، ما نمی‌توانیم به رأی دادگاه اعتراضی داشته باشیم؛ بهزیستی فقط می‌تواند نظارت کند و در بیشتر مسائل حق دخالت ندارد.

ارشدزاده در پایان اظهار داشت: اگر این کودک نزد مادر و یا در بهزیستی بود، بطور قطع امنیت او بیش از گذشته تأمین می‌شد، ولی اکنون که این کودک به دست یک پدر سابقه دار در امر کودک آزاری سپرده شده، ما به شدت نگرانیم.

انتشار فیلم شکنجه این کودک در آن ایام واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را برانگیخت و باعث شد تحقیقات گسترده‌ای دراین‌باره انجام شود.

در تحقیقات مشخص شد این فیلم از سوی پدری جوان در شهرستان مرند گرفته شده است در حالی که مادر کودک پیش از انتشار فیلم به پلیس شکایت کرده و خبر ربوده‌شدن دخترش را به مأموران گزارش داده بود.

بازتاب انتشار این فیلم در شبکه‌های اجتماعی و واکنش افکار عمومی باعث شد تا دادستانی مرند با جدیت و سرعت بیشتری برای دستگیری متهم اقدام کنند و بلاخره دستگیر شد و کودک به بهزیستی آذربایجان شرقی تحویل داده شد.

حال اما پس از تکرار نگرانی ناشی از سپرده شدن حضانت نازنین زهرا به پدرش، انتشار خبری مبنی بر قبول مسؤولیت نگهداری این کودک خردسال از سوی مؤسسه خیریه «مهرآفرین»، لبخند شادی را بر لبان علاقه مندان به پیگیری وضعیت نازنین زهرا نشاند.

قوانین حمایت از حقوق کودک ضعیف است

مدیر عامل مؤسسه نیکوکاری «مهرآفرین» در این خصوص گفت: نازنین زهرا حدود یکسال است که تحت حمایت اینمؤسسه قرار گرفته و با توجه به فعالیت ۱۴ ساله‌ای که در زمینه حمایت از کودکان بد سرپرست داریم، می‌دانستیم که به خاطر ضعف قوانین حمایت از کودک، دوباره دچار آسیب خواهد شد و به همین دلیل مددکار ما با مادر نازنین زهرا به طور مرتب در ارتباط بود و حمایت‌های لازم از سوی مؤسسه انجام می‌شد.

فاطمه دانشور با بیان اینکه نازنین زهرا، قربانی اختلافات عمیق والدین است، افزود: بچه ابزار تهدیدی برای پدر بود تا مادر به زندگی دوباره با او برگردد.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته مددکار ما متوجه اختلافات شدید پدر و مادر نازنین زهرا می‌شود و به همین دلیل خیلی سریع او را به مرند اعزام کردیم تا در اسرع وقت و قبل از اینکه کودک دچار آسیب شود، اقدامات مددکاری لازم را انجام دهد.

دانشور با اشاره به اختلافات شدید والدین نازنین زهرا ادامه داد: با توجه به خلاءهای قانونی، مجازات کودک آزاری در کشورمان چند ماه حبس است که آن هم پس از مدتی عفو می‌خورد و ما شاید صدها بار به خاطر همین قوانین شاهد فوت کودک‌هایی بودیم که توسط والدین مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: در حال تنظیم گزارش قضائی هستیم تا شاید بتوانیم با توجه به وضعیت موجود حضانت نازنین زهرا را به دست آوریم، در غیر این صورت به دلیل خلاءهای قانونی کودک به آغوش خانواده‌ای باز خواهد گشت که هر لحظه در معرض تهدید است.

مدیر عامل مؤسسه نیکوکاری مهرآفرین با تاکید بر اینکه قوانین موجود برای حمایت از کودکان کافی نیستند، گفت: با تلاش سازمان‌های مردم نهادی که در زمینه حمایت از کودکان فعالیت می‌کنند، لایحه حمایت از کودکان در مجلس تصویب، ولی در شورای نگهبان رد شد.

وی تاکید کرد: ضروری است قوانین حمایت از کودکان مورد بازنگری جدی قرار گیرد تا دیگر شاهد آزار و اذیت کودکان نباشیم.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1217919
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.