یک باستان شناس گفت: قدمت ابنیه کشف شده در محل پروژه والمان احتمالا با قدمت محله بارون آواک تبریز بوده و مربوط به اواسط و اواخر دوران قاجار است.     به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، بهرام آجرلو در حاشیه بازدید میدانی خبرنگاران از ابنیه کشف شده به هنگام حفاری‎های پروژه والمان تبریز با اشاره به وجود برخی آثار تاریخی مدفون اظهار کرد: آثار تاریخی هر دوره از جایگاه و ارزش ویژه‌ای برخوردار بوده و نمی‎توان آثار تاریخی دوران مختلف را بر هم ارجحیت داد. 
وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی تبریز تا دوره متقدم قاجار (دوره عباس میرزا) از حد بیرونی و جنوبی ارک علیشاه فراتر نرفته است، اظهار کرد: با توجه به توسعه تبریز و مهاجرت تعدادی از ارامنه به این شهر و شکل گیری محله بارون آواک در دوره میانه قاجار، قدمت آثار تاریخی این محل نیز به همین دوره برمی‎گردد. 
وی متذکر شد: بررسی آثار معماری و طاق و قوس این ابنیه نشان می‎دهد که احتمال اینکه این آثار به دوره قاجار و قبل از عهد ناصری مربوط باشند، بسیار کم است.
علیرضا قوچی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در ادامه اظهار کرد: بافت هسته مرکزی تاریخ تبریز که در سنوات گذشته به دفعات توسط میراث فرهنگی مطالعه و نقشه‎های آن اصلاح شده شامل محدوده شهرداری منطقه هشت، بازار تبریز و متلقات آن، مسجد کبود و ارگ علیشاه است. 
وی ادامه داد: بافت تاریخی اصلی تبریز 170 هکتار بوده و وسعت بافت تاریخی منطقه هشت نیز به صورت منفصل و متصل شامل 120 هکتار است. 
وی تاکید کرد: دستگاه‌های خدمات رسان در صورت انجام عملیات‎های عمرانی موظف به کسب مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان هستن، در غیر این صورت عملیات متوقف می‎شود. 
سرمایه گذار پروژه والمان نیز در پایان این بازدید گفت: مقررات مشابه مقررات ملی ساختمان در این پروژه نیز قابل اجرا بوده و مطالعات زمین شناسی و استحکام تراشه نیز انجام شده است. 
کاظمی با اشاره به ستون‎های این پروژه و تصاویر منتشر شده در این خصوص و گمانه‌زنی‌ها مبنی بر قدیمی بودن این ستون‎ها خاطرنشان کرد: این ستون‎ها همان شمع‌های پروژه هستند که بتن آرمه‌ها روی آن نصب می‎شوند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.