استاد دانشگاه تبریز گفت: در مورد سیلاب رودخانه گرگانرود که از داخل آق قلا می‌گذرد مطالعه موردی انجام داده بودیم که در سال ۹۵ در مجله دریافنون منتشر شده بود، در این مطالعه با استفاده از نرم‌افزار دو بعدی، گسترش سیلاب در آق قلا پیش بینی شده و آنچه پیش‌بینی شده بود نیز اتفاق افتاد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، پروفسور یوسف  حسن‌زاده در کارگاه تخصصی با بیان این‌که سیلاب با انتقال رسوب همراه است‌، اظهار کرد: در اثر وقوع جریان‌های سیلابی نیروی سیلاب بیشتر شده و با افزلیش نیرو فرم بسترگاه هم تغییر می‌کند.
وی با تاکید بر تصرف نشدن و مشخص شدن حریم رودخانه‌ها، بیان کرد: تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی سیلاب برای تمامی رودخانه‌های کشور ضرورت دارد.
وی در ادامه شکسته شدن سدها را یکی از علل وقوع سیلاب‌ها عنوان کرد و گفت: باید در سدسازی‌ها این موضوع گنجانده شده و پهنه بندی گسترش سیلاب به سدها انجام شود.
حسن زاده در خصوص مقاله.اش راجع سیل در آق قلا، افزود: اگر ارتباط معقول بین دانشگاه و سازمان‌ها وجود داشت و این مقاله به دست مسئولان رسیده و مورد توجه قرار می‌گرفت، شاید شاهد این حجم مشکلات و خسارات در آق‌قلا نبودیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.