استاندار آذربایجان شرقی با بیان این‌که آذربایجان شرقی استانی کم نظیر در عرصه‌های مختلف از جمله سیاست، اقتصاد و فرهنگ است، گفت: علی رغم وجود افتخارات زیاد در تاریخ آذربایجان شرقی، متاسفانه نرخ مشارکت بانوان در استان پایین‌تر از میانگین کشوری است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمدرضا پورمحمدی در جلسه کارگروه امور بانوان و خانواده استان، با اشاره به نقش پررنگ زنان در سال‌های بعد از انقلاب، اظهار کرد: در سایه‌ی پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از معادلات در عرصه‌های مختلف تغییر یافت که تغییر در شاخص توسعه‌ی انسانی نیز جزوی از این تغییرات بود.
وی افزود: رتبه‌ی کشور ما از لحاظ شاخص توسعه‌ی انسانی کشور اعم از مرد و زن در سال ۱۹۹۰ از بین 188 کشور، رتبه‌ی ۹۰ بود، در سال 2018 نیز رتبه‌ی ایران از نظر شاخص توسعه‌ی انسانی به 60 رسید، این شاخص ها از نظر بهداشتی و امید به زندگی تحولاتی به همراه داشته است ولی معتقدم شاخص جنسیتی هنوز به شرایط مطلوب نرسیده است.
پورمحمدی ادامه داد: اگر کشور خود را از لحاظ شاخص جنسیتی با کشورهایی مانند ترکیه و مالزی مقایسه کنیم، بی شک از لحاظ شاخص جنسیتی در رتبه‌ی پایینی  قرار داریم.
وی ادامه داد: اکنون جمعیت دانشگاهی دختران در استان ۶۰ درصد بالاتر از جمعیت پسران است و این افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران است.
پورمحمدی با بیان این‌که نرخ بیکاری در استان کم‌تر از 11 درصد است، گفت: نرخ بیکاری جمعیت مردان هشت درصد و نرخ بیکاری زنان 14 درصد است.
وی وضعیت نرخ بیکاری در بین فارغ التحصیلان دانشگاهی را فاجعه عنوان کرد و گفت: متاسفانه نرخ بیکاری در بین فارع التحصیلان مردان ۲۱درصد و نرخ بیکاری زنان 36 درصد است که چنین شرایطی به هیچ عنوان مطلوب نیست.
استاندارآذربایجان شرقی ادامه داد: برای مقابله با چنین شرایطی باید راهکار علمی ارائه دهیم، بنده به هیچ عنوان موافق استخدام و به کارگیری افراد در دستگاه‌ها نیستم، معتقدم برای داشتن جامعه توانمند و ارتقای سطح آن باید نگاه علمی داشته باشیم.
وی یادآور شد: زنان در بحث توانمند سازی و تاب آوری اجتماعی اصل هستند؛ چرا که  از دامن زنان، مردان به معراج می‌روند و معتقدم توانمندسازی بانوان اساس اقتصاد مقاومتی است.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.