معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که سال 98، سال تحریم و دشواری است، تاکید کرد: امسال انجام کارهای کوچک لازم نیست، ضرورتی ندارد مدیری دکوراسیون اتاق خود را تغییر دهد یا خوردوی جدیدی بخرد تا بهانه و حاشیه ایجاد شود، مدیران در برخورد با زیردستان و کارگران مراقبت ویژه‌ای انجام دهد.  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، علی سرزعیم در جلسه‌ی شورای هماهنگی ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تابع وزارت تعاون، کار و رفاه در آذربایجان شرقی، با بیان این‌که آذربایجان شرقی همواره افتخارایران بوده است، اظهار کرد: آذربایجان همواره مجرای ورود اندیشه‌های جدید به ایران بوده است و مفتخریم که جزو استان‌هایی است که شرکت‌های مشکل دار کم‌تری دارد.
 
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی دارای موقعیت جغرافیایی خاصی است که می‌توان در شرایط فعلی از آن به طور ویژه استفاده کرد.
 
وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها به اقتصاد کشور در سال‌های گذشته، افزود: سال ۹۱ زمانی که تحریم اول سراغ اقتصاد ایران آمد، افت هفت درصدی اقتصاد را تجربه کردیم و در اثر این تحریم تورم به ۳۵ درصد رسید، در سال ۹۲ با تغییر دولت، درصد تورم کاهش یافته و از ۳۵ درصد به ۲۳ درصد رسید.
 
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال ۹۲و ۹۱  حدود دو میلیون نفر زیر خط فقر رفتند، ما بعد از انقلاب افت نابرابری شدیدی داشتیم در حالی‌که بعد از آن تحول جدی نابرابری در جامعه وجود نداشت تا این‌که بحث هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد، سال ۹۳ از تحریم‌ها خارج شده و با امضای برجام انتظارات مثبتی از اقتصاد کشور وجود داشت که در نتیجه‌ی آن  تورم از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت و سرمایه گذاری در کشور مثبت شد ولی سال ۹۴ باز بدشانسی آوردیم و  قیمت فروش نفت افت کرد و کشور مجددا با بحران روبرو شد ولی چون فضای جامعه متاثر از برجام مثبت بود، سال ۹۴ را  به خوبی گذراندیم.
 
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ نیز برجام اثرات مثبتی داشت و ما فروش نفتی را به خوبی انجام دادیم و تمامی بازارهای از دست رفته را مجددا به دست آوردیم و وضعیت بودجه‌ی دولتی مطلوب شد. سال ۹۶ نیز با آغاز انتخابات ریاست جمهوری، تصور می‌شد مشکلات کشور صرفا متاثر از برجام و تحریم است ولی متوجه شدیم که مشکلات فراتر از تحریم‌ها است به عنوان مثال مشکلاتی در زمینه‌ی بانکی، افزایش تجمعات و مطالبات بازنشستگی و فشار بودجه‌ای مستمری بگیران بود، اکنون نیز یک چهارم بودجه ی دولت متعلق به دو صندوق دولتی است. 
 
سرزعیم با بیان این‌که در شرایط فعلی پروژه‌های عمرانی و توسعه وآینده‌ی کشور را صفر کردیم، گفت: در وضعیت فعلی باید کمربندها را محکم بسته و اصلاحات و تغییر اقتصادی در مردم ایجاد کنیم، متاسفانه سال ۹۷ تحریم دوم از راه رسید و این تحریم‌ در مقایسه با سایر تحریم‌ها فراگیر، پیچیده تر و سریع‌تر بود.
  
وی ادامه داد: از سال ۹۷ که وارد تحریم جدید شدیم به سرعت شاهد واکنش نرخ ارز در بازاز  شدیم، به طوری‌که نرخ ارز از سه هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسید، با اصرار برخی اقتصاددانان، رئیس بانک مرکزی تغییر یافت و با قوت تحولی در بانک مرکز ی ایجاد و نرخ ارز نیز کنترل شد. 

وی ادامه داد: طبق آمارهای جدید در سه ماه اول سال ۹۷ علی رغم‌این‌که همه  از وضعیت اقتصادی ناامید شده بودند، رشد اقتصادی کشور یک و نیم درصد مثبت بود؛ چرا که  انبار کارخانه‌ها پر از مواد اولیه شده بود و فروش نفت در وضعیت مطلوبی قرار داشت،  به همین دلیل سه ماه اول سال گذشته از وضعیت خوبی در اقتصاد کشور برخوردار بودیم ولی سه ماه سوم سال 97، وضعیت بد شد و افت شدیدی تجربه کردیم. 

معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بیان این‌که میانگین عملکرد سال ۹۷ منهای سه درصد است، افزود:  باتوجه به کاهش ذخایر بنگاه‌ها در سال جاری، در بخش حقیقی اقتصاد، فشارها افزایش می‌یابد و در وضعیت فعلی نیز تنگنای مالی دولت هم بسیار زیاد است.
 
وی با بیان این‌که امسال، سالی سخت پیش روی اقتصاد کشوراست، گفت: در کنار این وضعیت دشوار، موضوع انتخابات مجلس نیز مطرح است که این موضوع نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد، متاسفانه انتخابات مجلس با زمان بدی مصادف شده و ممکن است کشور را نیز گرفتار تنش‌های سیاسی کند.
 
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در وهله اول توصیه می‌کنم مدیران شرکت‌ها به هیچ عنوان از نامزدهای انتخابات مجلس طرفداری نکنند چنانکه که کسی منابع خود را به سمت فعالیت‌های سیاسی سوق دهد، قطعا برخورد می‌کنیم، کسی حق ندارد چشم طمع به منابع کارگران داشته باشد.
 
وی ادامه داد: ما در شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی باید پروژه‌های سودآور را اجرا کنیم، کار اقتصادی اولویت شرکت‌ها شود و سود ایجاد کنند، معتقدم در این دوران باید مراقب سیاست‌زدگی شرکت‌ها و بنگاه‌ها باشیم و مدیران فعالیت‌های خود را با تعامل و همکاری سپری کنند تا فشار زیادی به شرکت‌ها وارد نشود.
 
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که منابع زیادی به وام‌های اشتغال روستایی و فراگیر اختصاص یافته است، گفت: پایش عملکرد این اقدامات بسیار مهم است، هر کسی که در این موارد تخلف کند طبق تاکید آقای وزیر باید با شخص خاطی برخورد شود.
  
وی ارتباط با کشورهای همسایه‌ را نیز یکی از سیاست‌های دولت برای کاهش فشار تحریم‌ها دانست و گفت: ما با سه کشور همسایه‌ی روسیه، عراق و پاکستان می‌توانیم در ارتباط باشیم و از آن طریق بسیاری از نیازهای کشور را تامین کنیم.

سرزعیم در بخش دیگر سخنان خود، با بیان این‌که تعاونی‌های بد و سالم در کشور وجود دارد، گفت: ما باید از امکانات برای ارتقا و توسعه‌ی تعاونی‌های سالم  استفاده کنیم و از فعالیت تعاونی‌های بد جلوگیری شود.
 
وی با تاکید بر معرفی خدمات صندوق بیمه‌ی اجتماعی روستایی و عشایر و ترویج بیمه‌ی روستایی، اظهار کرد: متاسفانه طبق آمار بعد از انقلاب تورم روستایی بیشتر از شهری شده است که در نتیجه‌ی آن فشار روی روستاییان افزایش می‌یابد؛ همه باید کمک کنیم تا خدمات صندوق بیمه‌ای به عشایر و روستایی معرفی شود. 

وی در بخش دیگر سخنان خود، استفاده از ظرفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور را برای بهبود وضعیت اقتصادی و بهره‌مندی از مهارت انسانی موثر دانست و گفت: اکثر دانشگاه‌های کشور آموزش تئوری ارائه می‌دهند و آموزش‌های عملی بسیار محدودی دارند؛ بنابراین آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌تواند در این راستا آموزش‌های موثرتری ارائه دهند و کمک زیادی به فقر زدایی کند و بار سنگین نهادهای حمایتی مانند بهزیستی را کاهش دهد.
معاون اقتصادی و برنامه ریزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که صدای فقرا در کشور بسیار ضعیف است ولی ثروتمندان صدای بلندی دارند، گفت: به عنوان مثال زمانی که اعلام شد نرخ عوارض خروجی کشور افزایش یافت، هجمه‌ی رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی آنچنان شدت گرفت که گویی سونامی وارد ایران شده بود! به همین دلیل معتقدم طبقات فقیر در این کشور صدا ندارند، شعار وزارت خانه‌ی تعاون، کار و رفاه «گوش شنوا برای شرکای اجتماعی و صدای محرومان در حاکمیت است.» Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:8.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:107%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.