با حضور محمد محمدپور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اساتید برجسته هنر خوشنویسی، نمایشگاه آثار منتخب کنگره‌ی میرعلی تبریزی در تبریز آغاز به کار کرد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، در این نمایشگاه ١٦٥ اثر از ١٣٠ هنرمند خوشنویس از ١٧ استان کشور، به نمایش گذاشته شده است.
آثار به نمایش گذاشته شده در رشته‌ی نستعلیق و در قالبهای چلیپا، کتابت و سیاه مشق است. ٢٦ اثر از آثار یاد شده از اساتید و مهمانان کنگره و ٢٥ اثر خارج از موضوع جشنواره و بقیه‌ی آثار با موضوع شعر در وصف میرعلی تبریزی است .
گفتنی است در راستای ارج نهادن به مقام شامخ مبدع خط نستعلیق و آشنایی نسل جوان با گنجینه‌های ارزشمند و مفاخر هنری که از سرمایه‌های ملی و معنوی کشور هستند کنگره علمی و هنری میرعلی تبریزی «واضع خط نستعلیق» ۲۳ خردادماه سال ۹۸ در تبریز برگزار و طی آن پانزده نفر به عنوان نفرات برتر معرفی خواهند شد.
اشاعه و ترویج هنر خوشنویسی و فرهنگ اسلامی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری، ایجاد انگیزه و رقابت سازنده بین هنرمندان، تبادل تجربیات مفید و ارزنده بین خوشنویسان کشور، ایجاد زمینه برای علاقه‌مندی جوانان به هنر، ارج‌گذاری به مفاخر و هنرمندان و شناسایی و معرفی استعدادهای هنری از مهمترین اهداف این کنگره محسوب می‌شود.
کنگره یاد شده در دو بخش علمی و هنری برگزار شده که بخش علمی شامل مقالات علمی در قالب محورهایی شامل‌ میرعلی تبریزی واضع خط نستعلیق و شاگردان و رهروان او، خط نستعلیق و هویت ایرانی ـ اسلامی، تبریز خاستگاه خط نستعلیق و بزرگان نستعلیق نویس تأثیرگذار تبریزی، مفاخر نستعلیق‌نویس ایران و جهان، زیبایی‌شناسی خط نستعلیق و خوشنویسی مکتب تبریز است.
بخش هنری این کنگره نیز شامل بخش رقابتی و بخش کارگاهی است‌ که بخش رقابتی شامل آثار منظوم و منثور خوشنویسی به خط زیبای نستعلیق و نقاشی‌خط در مورد اشعار و مطالبی است که در رابطه با میرعلی تبریزی سروده و گفته شده است و بخش کارگاهی به‌صورت دعوتی و با حضور هنرمندان خوشنویس دارای مدرک فوق ممتاز و ممتاز داخل استان برگزار می‌شود.
آیین اختتامیه کنگره میرعلی تبریزی ٢٣ خردادماه جاری در تبریز برگزار می‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.