منوچهر رحمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه در شهرستان مرند 230 هزار راس گوسفند و بره وجود دارد، افزود: بیش از 100هزار راس آن در بخش یامچی و 70 هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات پرورش داده می شود.
وی اعلام کرد: در هر دوره برداشت، بیش از 296 تن پشم در مرند تولید می شود که 10 درصد تولید پشم گوسفند استان است.
مدیر جهاد کشاورزی مرند خاطرنشان کرد: گوسفند نژاد ماکویی به دلیل راندمان بالای تولید گوشت و دارا بودن پشم سفید با لکه های قهوه ای و سیاه کم رنگ و مرغوب با تارهای بلند از دیگر نژادهای بومی موجود بهتر بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای گسترش پرورش این نوع نژاد در شهرستان مرند صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه کوهستانی بودن و موقعیت ویژه جغرافیایی مرند برای پرورش گوسفند نژاد ماکویی مستعد است، اظهار داشت: این نژاد از جمله نژادهای پشمی، گوشتی و شیری ایران است که برای رنگرزی و بافت فرش‌های ایرانی بهترین نقش را دارد.
رحمانی با اشاره به اینکه پشم این نوع نژاد را با همه نوع رنگ می‌توان رنگرزی و رنگ‌آمیزی کرد، گفت: مقدار تولید پشم از این نوع نژاد برای قوچ از 2.5 تا سه کیلوگرم و برای بره از 850 تا یک‌هزار و 100 گرم بر اساس سن و نر و ماده بودن آنها است.
وی تاکید کرد: این نژاد از لحاظ اقتصادی نیز دارای ارزش افزوده بالاتری بوده و کوهستانی بودن و موقعیت ویژه جغرافیایی مرند با مراتع خوب و آب و هوای معتدل و مرطوب، پرورش گوسفند نژاد ماکویی را توجیه پذیر می کند.
وی افزود: این نژاد درحال حاضر در منطقه یکانات و در روستاهای امیرآباد و یکان سعدی پرورش داده می شود و مدیریت جهاد کشاورزی نیز از سال 68 به بعد، طرح‌هایی جهت اصلاح نژادی درچهار گله با مشارکت بهره برداران اجرا نموده که بهترین نژاد پرورش داده شده، نژاد ماکویی بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی مرند اعلام کرد: میزان گوشت تولیدی بر اساس نر و ماده بودن و سن آنها در این نژاد، مختلف و وزن قوچ‌های دارای سن 4 تا 5 ساله، تا 120 کیلوگرم و وزن لاشه آنها به 65 کیلوگرم نیز می‌رسد و بره‌های نر که صرفا جهت پروار بندی پرورش می یابند، در یک سالگی و بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان 60 تا 70 کیلوگرم است.
/3071/9916
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.