مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی بر ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت مراکز علمی و آموزش در ماموریت‌های اجتماعی و فرهنگی استان تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، بدر شکوهی در دیدار معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی استان با وی، بر نقش موثر مراکز علمی و آموزشی در ابعاد توسعه اجتماعی و فرهنگی تاکید کرد و گفت: جهاددانشگاهی از جمله مراکز موثر در حوزه مباحث فرهنگی است و ظرفیت‌های بسیار ارزنده ای در این نهاد وجود دارد. 
وی تشریح کرد: معتقدم اگر بخواهیم شاهد نتایج مثبت در فرآیند  تحقق توسعه باشیم، باید به نقش مراکز علمی و آموزشی در این رابطه توجه جدی داشته باشیم، چرا که نقش آفرینی مراکز علمی و آموزشی به ویژه مراکزی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی دارند در فرآیند توسعه از اولویت بیشتری برخوردار بوده و باید فضا برای نقش آفرینی این مراکز فراهم شود.
وی با تاکید بر این‌که جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی ظرفیت‌های بسیاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی دارد، افزود: در حقیقت جهاددانشگاهی، پل ارتباطی بین دانشگاه و جامعه است.
شکوهی ضمن اعلام آمادگی بیشتر برای همکاری با سازمان جهاددانشگاهی استان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: اگر نتوانیم آنگونه که باید از ظرفیت‌های مراکز علمی و آموزشی چون جهاددانشگاهی و سایر مراکز پژوهشی و تحقیقاتی خصوصا در حوزه مباحت اجتماعی در راستای انجام ماموریت‌هایمان استفاده بهینه داشته باشیم، قطعا ضرر خواهیم کرد و باید در این رابطه دیدفرا سازمانی داشته باشیم.
وی با بیان این‌که باید تعامل و ارتباطات خود را در حوزه‌های ماموریتی موردنظر ارتقا دهیم تا روند انجام ماموریت‌ها به صورت علمی و بر مبنای انجام کارهای مطالعاتی انجام شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اولویت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه، تشریح کرد: به تناسب حیطه کاری، در تلاشیم برای به نحو احسن انجام شدن ماموریت‌ها، کارها را به مراکز تحقیقاتی ومطالعاتی که به ویژه در مراکز علمی مستقر هستند، محول کنیم.   وی با بیان این‌که سعی کرده ایم عمدتا کارهای حوزه فرهنگی و اجتماعی به واسطه موسسات پژوهشی و تحقیقاتی صورت بگیرد که در مراکز علمی مستقر هستند، گفت: در سال های اخیر علی رغم محدودیت منابع مالی، با عنایت به سیاست کاری و خط مش های ابلاغی وزارت محترم کشور در پیرو مصوبات شورای اجتماعی کشور خصوصا در بخش کنترل، پیشگیری و کاهش آسیب های  و ارائه آموزش و توانمندسازی جامعه هدف در حوزه مباحث اجتماعی کارهایی که در این حوزه انجام می‌شود نسبت به سنوات گذشته چندین برابر شده است.
دفاتر تسهیل‌گری استان در سال‌جاری آغاز به کار می‌کنند
وی با بیان اینکه بحث ایجاد دفاتر تسهیل گری در استان از سال 97 کلید خورده و در سال‌جاری آغاز به کار می‌کند، گفت: این دفاتر تجهیز  و در مناطق مورد نظر  مستقر شده‌اند و طی روزهای آتی فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مربوطه شروع خواهند کرد.
شکوهی با بیان این‌که این دفاتر فعالیت‌های خود را در چهارمنطقه مورد لزوم شهر تبریز در راستای احصاء نیازمندی‌ها، اقدام به توانمندسازی، آموزش و ایجاد زمینه اشتغال برای شهروندان و همچنین اولویت بندی برای توسعه کالبدی پیگیری می‌کنند، افزود: در این رابطه نیز جهاددانشگاهی پیشنهادات و نظرات خود را جهت هرچه بهتر انجام دادن ماموریت‌ها ارائه دهد.
وی با تاکید بر این‌که تلاش ما واگذاری ماموریت‌ها و همکاری با مراکز و موسساتی است که دارای اهلیت لازم به ویژه در مباحث علمی، آموزشی و کارهای مطالعاتی و پژوهشی هستند، افزود: تعامل و همکاری خود را با جهاددانشگاهی استان نیز افزایش خواهیم داد، چرا که معتقدیم در راستای انجام ماموریت‌های خطیر خود آنگونه که باید نتوانسته‌ایم از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استفاده کنیم.
وی با بیان این‌که در حوزه رصد مباحث فرهنگی و اجتماعی و همچنین تعیین اولویت‌های فرهنگی نیز خواستار همکاری جهاددانشگاهی هستیم تا در این رابطه همراهی پیشنهادات و راهکارهای خود را ارائه دهد، بیان کرد: موضوع "سمن‌ها" و به ویژه کیفی‌سازی سمن‌ها از جمله ماموریت‌های مهم اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوده و در این رابطه نیز خواستاریم جهاددانشگاهی با پیشنهادها و راهکارهای خود همکاری کند.
برگزاری همایش علمی و آموزشی در راستای کیفی سازی سمن‌ها در تبریز
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان شرقی در ادامه از برگزاری همایش علمی و آموزشی در راستای کیفی سازی سمن‌ها در تبریز اشاره کرد و گفت: این همایش  با حضور مسئولان کشوری و استانی بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.
وی در ادامه افزود: معتقدم مباحث اجتماعی اصولا باید با رویکرد فرهنگی و اجتماعی در جامعه مدیریت بشود تا نتیجه مطلوب تری گرفته شود.
آمادگی جهاددانشگاهی جهت همکاری در توسعه هرچه بیشتر فرهنگی و اجتماعی استان آذربایجان شرقی 
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز در این دیدار به فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان در حوزه فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی و اجتماعی فعالیت‌های مختلفی داشته و در قالب خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا، مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا)، مرکز مطالعات و نیازسنجی فرهنگی و مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران و سایر فعالیت‌های ادبی، هنری و فوق برنامه در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کند.
احد حاجی بلند با تاکید بر این‌که بدنه استانداری به ویژه اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی در سال‌های اخیر چابک‌تر شده است، افزود: همکاری استانداری با جهاددانشگاهی استان نیز افزایش یافته و تعامل خوبی برقرار شده که نمونه آن، برگزاری ۳۰ هزار ساعت کارگاه آموزشی تاب آوری اجتماعی و همچنین در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز طرح "نگاه شهروندان به پارتی های شبانه" و... است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت‌های مرکز افکارسنجی دانشجویان استان اشاره کرد و گفت: ایسپا، پای ثابت قضایای انتخاباتی بوده و با توجه به پیش رو بودن انتخابات مجلس، اعلام آمادگی کرده ایم تا فعالیت‌های نظر سنجی خود را در رابطه با انتخابات شروع کنیم.
برگزاری سمینار نوانگار در تبریز بعد از ماه مبارک رمضان
وی در ادامه از برگزاری سمینار نوانگار در تبریز بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: این سمینار ویژه مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی و خصوصی استان و با هدف معرفی ارتباط صنعت افکارسنجی و روابط عمومی است.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان با بیان این‌که طی چند سال اخیر پیگیر بودیم تا دفاتر تسهیل گری اجتماعی در استان نیز مطرح شده و پا بگیرد، چرا که در سایر استان‌ها فعالیت‌های خود را شروع کرده بود، یادآورد شد: در این حوزه نیز توانستیم مثمر ثمر واقع شویم و اکنون این موضوع در استان عملیاتی شده است.
وی با تاکید بر نقش موثر جهاد دانشگاهی در برجسته کردن جایگاه مسائل فرهنگی و اجتماعی در اسناد بالادستی توسعه گفت: متاسفانه موضوعات فرهنگی- اجتماعی در استان جایگاه ضعیفی داشته و چندان برجسته نبوده اند، در حالی که معتقدیم جنس غالب مشکلات و چالش‌های استان، فرهنگی  و اجتماعی است.
وی با بیان این‌که طی سال‌های گذشته نیز طرح‌ها و پیشنهادات بسیاری به استانداری آذربایجان شرقی و دستگاه های فرهنگی - اجتماعی ارائه کرده‌ایم، افزود: برگزاری همایش توسعه فرهنگی اجتماعی استان از جمله آن بود که استانداری بصورت ملی برگزار کرد، در حالی که همایش مدنظر ما متناسب با استان و ریزتر بود.
حاجی بلند با بیان این‌که برگزاری سلسله نشست‌های نخصصی نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی اجتماعی استان جهت هم‌افزایی و تبادل اندیشه از دیگر پیشنهادهای جهاددانشگاهی به مدیریت ارشد استان بود، در راستای برگزاری این سلسله نشست‌ها اعلام آمادگی کرد.
وی افزود: اخیرا برای ایفای نقش مضاعف در حوزه فرهنگی استان، پیشنهاد داده‌ایم که در شورای فرهنگ عمومی استان نیز مطرح شود تا نظرات و راهکارهای اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه در خصوص موانع و چالش‌های توسعه فرهنگی استان مطرح شده و مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه به نشست اخیر سمن‌ها با دستگاه‌های فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم برخورد منطقی و تیم خوبی که در جلسه حضور داشتند، جای خالی کار علمی در این رابطه احساس می‌شود؛ جهاددانشگاهی در این خصوص نیز آماده نیازسنجی مباحث است.
معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان در خاتمه گفت: در بحث تحلیل محتوا و بررسی اثر بخشی برنامه‌های کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری و هیات اندیشه ورز استان نیز اعلام آمادگی می کنیم.
جعفری، رییس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) منطقه آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار با اشاره به فعالیت‌های این مرکز، آمادگی ایسپا را برای همکاری در راستای پیشبرد ماموریت‌های فرهنگی و اجتماعی استان اعلام کرد.
در این جلسه تفاهم شد تحلیل و ارزیابی حادثه آتش سوزی بخشی از بازار تبریز توسط مرکز افکارسنجی جهاددانشگاهی استان بررسی و انجام شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.